Overbuurman parkeert in mijn loods

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Loods
Infopolitie Gast

Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Loods »

Goedemorgen,
Een tijd geleden heb ik een woon-werk locatie gekocht: een woonhuis met een grote loods erbij. Ik ga hier wonen en mijn bedrijf runnen. De boel ligt onderaan een dijk met een relatief smalle oprit (eigen terrein) naar het huis en de lood: breed genoeg voor 1 auto. Op zich geen punt: In de loods kan, als de auto van mijn vrouw weg is een auto of bestelbus keren.

De vorige eigenaar is ruim 2 jaar geleden overleden en ik heb de boel van de erfgenamen gekocht.

Nu zit ik met het volgende: van de vorige eigenaar mocht een overbuurman zijn auto in de loods parkeren en dat is hij vervolgens blijven doen. Ik heb de overbuurman 2 maanden geleden verteld dat het parkeren in de loods en op mijn terrein moet stoppen. Zolang we nog aan het verbouwen enzo zijn kon hij er nog parkeren, maar daarna moest het over zijn.

Om een paar redenen:
ten eerste: als mijn bedrijf daar draait staat die auto gewoon fysiek in de weg.
Ten tweede: al mijn materiaal en gereedschap etc ligt in die loods, dus na werktijd gaat deze op slot.
En als laatste: ik wil gewoon geen mensen op mijn terrein of in mijn loods als ik daar niet bij ben.

Tijdens het verbouwen telkens als ik de man zag gevraagd of hij al een andere plek had en verteld hoeveel tijd hij nog had.

Maar: de overbuurman heeft de afgelopen 2 maanden niet gezocht naar een andere parkeerplek (het is een smal dijkje, het is lastig parkeren dus er moet echt wel ff iets geregeld) en wij zijn nu in het huis getrokken en het bedrijf is ook verhuisd. Maar de man blijft dus gewoon in de loods parkeren. Begin deze week stond zijn auto nog in de loods, dus toen we ’s avonds laat daar kwamen hebben we noodgedwongen 1 van de auto’s op de oprit laten staan.

Om half zes ’s ochtends stond de overbuurman aan de deur (kinderen wakker, erg fijn): hij ging een paar dagen vissen en moest zijn auto hebben. Nog een keer heel duidelijk verteld dat hij er niet meer kan parkeren, niet zo vriendelijk dit keer.

In de loop van de week is mijn bedrijf overgegaan en gaat de deur op slot. Vannacht net na 2 uur staat de overbuurman weer aan de deur (het hele huis weer wakker door het maar aan blijven bellen) want de deur van de loods is dicht. Nu was ik echt pissed en in heel duidelijke woorden gezegd wat hij met zijn auto kon doen (in elk geval niet op mijn terrein parkeren). De boodschap is kennelijk aangekomen, want de overbuurman is met zijn auto vertrokken.

Deze ochtend de zus van de overbuurman aan de lijn: dat mijn overbuurman helemaal van slag was, dat hij daar toch best kan parkeren, dat het altijd heeft gemogen en wie ik dan wel was om dat te verbieden, hij parkeert er een hele tijd enz. De man in kwestie is niet helemaal 100%, dus ik wil hem niet al te zeer van streek maken. Maar het parkeren in de loods gaat gewoon niet meer.

Mijn vraag is nu : wat kan ik doen?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat u tot nu toe heeft gedaan; duidelijk zijn..

Kunt u niet een paal in de grond zetten oid om het parkeren ook echt onmogelijk te maken? Is voor een iemand die ‘mentally charged’ is nog iets duidelijker..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Pim »

Rechten van een vorige eigenaar gaan in dit geval niet over op de nieuwe eigenaar (u).

De zus nogmaals duidelijk maken hoe het zit.
Als heeft zij ze kennelijk ook niet allemaal paraat.
Het is uw loods en u beslist wie er binnenkomt.

Fysiek onmogelijk maken is het beste zoals eerder al werd geadviseerd.
Gebruikersavatar
Loods
Infopolitie Gast

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Loods »

Ha Zijlvaart,

Dat is inderdaad een optie ja, even een tijd een verwijderbare paal aan het begin van de oprit en zo de boel afsluiten.
Als de overbuurman dan ergens een andere plek heeft gevonden voor zijn auto en dat is "ingesleten" kan het wellicht weer weg. Dat is zeker voor "na sluitingstijd" een goede optie. Dit weekend maar eens wat in elkaar lassen.

Alleen zal dat niet over dag gaan werken. Dan komen er klanten & leveranciers, dus dan moet de boel open zijn. En de overbuurman heeft, voor zo ver ik het heb kunnen zien, geen werk of vaste tijden dat hij ergens moet zijn ofzo. Dus het is bijna zeker dat hij ergens midden op de dag gewoon weer de oprit afkomt en zijn auto in de loods wil gooien.
Ik heb niet zo'n zin om dan weer tegen die man tekeer te moeten gaan om hem aan zijn verstand te brengen dat het nu eens is afgelopen.

Overigens: zojuist de zus nog maar eens gebeld in een poging even redelijk met elkaar te praten en om te vragen of zij met haar broer kan praten en hem aan zijn verstand kan brengen dat het parkeren op mijn terrein gewoon afgelopen moet zijn. Nou dat was dus geen succes: Ik was een schoft, waarom had ik zoveel ruimte nodig, die loods is toch groot genoeg, zij zou haar broer vertellen dat hij daar gewoon in mijn loods mag parkeren enz enz.

Ik ben bang dat er de komende dagen wel weer een buurman met zijn auto op mijn erf staat. Als de man op mijn erf staat wordt het erfvrede breuk, maar als de auto in mijn loods wordt geparkeerd, wat is het dan?
En vooral: als die auto b.v. een bezoekende klant blokkeert, wat kan ik dan doen? Met de heftruck dat ding opzij zetten?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nee, voor eigen rechter spelen lijkt me, in dit geval, niet een goede oplossing..

Ik zou de beste man met uniformen confronteren; bij sommigen maakt dat nog wel indruk..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Loods
Infopolitie Gast

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Loods »

Dus met een beetje pech (even het zwartste scenario) sta ik straks vast of, nog vervelender, staat er een klant vast en moet er gewacht worden tot de boys-in-blue de overbuurman hebben gevonden om zijn auto weg te halen.
Laten we maar hopen dat het niet gebeurt.

Ik zal straks ook het lokale bureau eens bellen en de situatie uitleggen. Wellicht dat er preventief even een wijkagent langs kan bij de overbuurman (en mogelijk ook zijn zus) om verder ellende te voorkomen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Pim »

Is het zoveel teveel moeite om een ketting (met markeringen) met een hangslot dwars over de afrit te spannen voor een maandje?

Dat is minder moeite dan die auto legaal zien te verwijderen. De politie gaat in het voorkomende geval ook alleen maar in gesprek met de buurman. Zij halen die auto ook niet voor u weg.
En u mag formeel de auto ook niet (zelf/laten) verwijderen.

Na een maand zal de buurman het wel begrepen hebben toch?
Gebruikersavatar
Loods
Infopolitie Gast

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Loods »

Ha Pim,

zoals ik eerder al aangaf op de tip van Zijlvaart is dit iets dergelijks wat ik ook ga doen. Sterker nog: een ketting is nog makkelijker te realiseren dan een verwijderbare paal, dus dank voor het idee, dat ga ik straks gelijk even uitvoeren.

Alleen is dat geen optie voor overdag: de loods, mijn bedrijf dus, moet bereikbaar zijn voor leveranciers & klanten. Er komen gemiddeld per dag zo'n 10 auto's en bestelbusjes langs. Al zou ik het al door hebben als er iemand "voor de poort" staat (oprit is zo'n 50 meter van de loods vandaan, machines die draaien etc), dan zou ik per dag veel te veel tijd kwijt met de oprit op en af lopen om de zaak open te gooien.

Maar wat jij dus zegt is dat als de overbuurman zijn auto weer in mijn loods neerzet, nadat hij gedurende 2 maanden minimaal 1* per week te horen heeft gekregen dat het niet meer mag, en dus effectief mijn bedrijf het werken onmogelijk maakt. Ik de auto niet mag verplaatsen en de politie de auto niet zal verwijderen? Zelf niet als, even het meest ongunstige scenario, hij met zijn actie een of meer mensen het vertrek onmogelijk maakt omdat hij hun auto heeft geblokkeerd?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Pim »

Theorie en praktijk verschillen.
Net als recht hebben en recht krijgen.

Hij mag niet in uw loods parkeren.
U mag niet aan zijn auto komen.
De politie zal niet slepen vanaf particulier terrein.
Een beetje professionele sleper zal zich niet mengen in een civiel conflict. Laat staan dat hij zonder toestemming van de eigenaar van d es auto deze opent en/of verplaatst of in beheer neemt.

Zet bij de ingang van uw terrein een bord met huisregels. Zorg dat het bord duidelijk zichtbaar is. Zet in de huisregels dat bij het betreden van het terrein men instemt met de huisregels. Zet in de huisregels dat u te allen tijden het recht heeft om voertuigen zonder opgaaf van redenen van uw terrein te verwijderen, danwel dat personen (incl. hun voertuig) op eerste vordering daartoe het terrein moet verlaten. Zet in de huisregels dat de bestuurder/eigenaar (niet hetzelfde) die het voertuig heeft achtergelaten instemt en zich aansprakelijk verklaard met het voldoen van de kosten gemoeid met deze verplaatsing.

Alleen zo is er een waterdichte civiele overeenkomst wanneer men het terrein betreedt.

Want:
Enkel het feit dat het uw "eigen terrein" is zegt niets op wat u mag doen met voertuigen op uw terrein. Auto's vallen niet ineens onder uw beheer of macht doordat ze op eigen terrein van een ander staan.
Het "eigen terrein" verbiedt anderen ook niet het terrein op te rijden. (Vb. Een parkeerterrein. Is ook eigendom van "iemand". En het biedt de eigenaar geen rechten om aan die auto's te komen).

Ik zou twee bordjes extra plaatsen:
"Eigen terrein", en
"Verboden voor onbevoegden".

Als het zonder hek/slagboom mogelijk is uw terrein op te rijden kan het (eigen) terrein gezien worden als "voor openbaar verkeer opengesteld".

Daarom de extra bordjes en de huisregels voor wanneer onbevoegden zich niet houden aan uw wensen.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Jan »

Pfff idiote situatie. Het zal wel wezen dat van die bordjes en paaltjes en kettingen , om beter duidelijk te maken dat het om eigen grond gaat. Maar komop he, je woont langs een dijkweggetje, en blijkbaar is het alleen de overbuurman die daar parkeert, en die heb je allang duidelijk gemaakt dat je het niet wil. En dan zet ie hem dus ook nog eens IN je loods.

Respect overigens hoe je dit op een nette manier wil oplossen. Ik denk dat er veel mensen anders zouden reageren, mezelf incluis.
Ik denk dat de teleurstelling hoe dan ook blijft bij de overbuurman dat ie er niet meer mag parkeren. Beter strikt en standvastig zijn , dan het oogluikend toe te laten.Hoe lullig ook voor de beste man. En laat hem voortaan maar tijdens kantooruren een afspraak maken met je over wanneer je tijd en zin hebt om de loods te openen als ie weer eens niet bij zijn aoto kan omdat je loods op slot zit.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Pim »

We geven hier geen antwoorden op basis van onderbuikgevoelens.
Ook geen antwoorden die de vraagsteller aansporen iets te doen dat makkelijker maar strafbaar is.

Tijdens kantooruren een afspraak maken?
TS geeft aan gewoon een bedrijf te runnen vanuit de loos en er klanten te ontvangen.
Dus de buurman kan gewoon naar binnen lopen om bij zijn auto te komen.

Zijn auto weghalen en verplaatsen met als gevolg dat de (dementerende?) buurman er niet meer over kan beschikken wordt beschreven in artikel 350 Strafrecht.
Dat is het artikel van vernieling:

Wetstekst

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Gebruikersavatar
loods
Infopolitie Gast

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door loods »

Bij de inrit staat (al Jaren) zowel een bord “ verboden toegang voor onbevoegden” als een bord “prive terrein”. Een bord met “ huisregels” vind ik wel wat ver gaan. Maar is mogelijk nog een optie voor een later tijdstip. Er zullen op termijn wat parkeerplekken voor de loods komen en gezien de parkeersituatie op de dijk is het misschien wel slim

Het lijkt wel een soap te worden, maar ik heb de indruk dat het parkeren wel voorbij zal zijn:
Na de tip van Pim heb ik gisteren aan het einde van de middag een ketting (gelijk maar even fluorescerend oranje gespoten) met daaraan 2 bordjes “Privé” over de oprit gespannen. De enige ketting die ik had liggen die lang genoeg was, was een stuk ankerketting, erg sterk dus. Aan de ene kant vast aan een boom, aan de andere kant aan het onderstuk van de vlaggenmast.
Toen ik vanmorgen de krant ging pakken lagen er stukken plastic van zo te zien koplampen. Ik denk dat de overbuurman vannacht weer de oprit op wilde en tegen de ketting is aan gereden. Voet van de vlaggenmast heeft zo te zien een flinke opdonder gehad, de boom heeft nergens last van.

Jammer voor de overbuurman, maar ik denk dat de boodschap nu wel is aangekomen.
Nog wel even een opmerking over je quote Pim: “Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.”
Dat is precies wat de overbuurman dus zou doen: mijn auto of die van mijn klanten onbruikbaar maken door ze te blokkeren, en mijn bedrijf stilleggen.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Jan »

Het was geenszins mijn bedoeling om de vraagsteller tot iets strafbaars aan te sporen. Met dat tijdens kantooruren een afspraak maken doelde ik erop dat het echt niet normaal is dat de buurman snachts , of heel vroeg in de ochtend aanbelt omdat de loods op slot zit..

Ik weet niet wat een rechter ervan zou zeggen, maar ik zou het niet als vernieling willen zien. Als je je eigen loods op slot wil zetten om begrijpelijke redenen kun je niet spreken van het "opzettelijk en wederrechtelijk onbruikbaar maken of weg maken" van de auto. De buurman is al meerdere keren aangesproken, en hij heeft het dan helemaal aan zichzelf te danken. Bovendien je steelt die auto niet, maar je hoeft geen 24/7 portier te zijn in dienst van je ongewenste buurman.Soms zal hij dus even moeten wachten.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben het eens met Jan,
Er wordt niets verplaatst.
De loods gaat dicht na als de eigenaar er niet is.
Dat er dan een auto staat van iemand die er dan niet uit kan is jammer, die zal dan moeten wachten.
Na een paar keer wordt dat behoorlijk vervelend en gaat hij ergens anders staan.

Maar misschien inmiddels al opgelost.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Overbuurman parkeert in mijn loods

Ongelezen bericht door Frans »

En ik ben het niet eens met Pim. Die auto wordt daar willens en wetens geparkeerd op een plaats waarvan de bestuurder intussen overduidelijk weet dat parkeren niet is toegestaan. In dat geval kan TS gewoon een takelateur laten komen en, op eigen kosten, die auto naar een openbare parkeerplaats laten slepen. Vervolgens kan TS ook nog een civielrechtelijke procedure starten om de kosten op de bestuurder te verhalen. Art. 350 gaat helemaal niet op en hij maakt niks weg, hij verplaatst, sterker nog, als de bestuurder aan de deur komt is ie maar wat blij om te vertellen dat ie zijn voiture 2 straten verderop kan vinden en de rekening thuisgestuurd krijgt.

Er is wel een grens, die lijkt me hier wel bereikt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten