Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Joeykvs
Infopolitie Gast

Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Joeykvs »

Beste heren/dames,

Allereerst bedankt voor uw tijd en aandacht. Ik zit namelijk met een probleem in mijn maag waar ik advies voor vraag. Op dit moment ben ik 24 jaar oud en woon in het mooie Rotterdam. Vanwege verkeerde keuzes is mijn hoogst behaalde diploma op VMBO-kader niveau, wat een probleem creëert voor het volgen van de MBO-4 opleiding tot hoofdagent. Nu ik heb de afgelopen jaren mijn enorme ambitie om bij de Politie te werken op laag vuur gezet maar wil nu de keuze nemen om alsnog mijn hart te volgen. Helaas kom ik niet in aanmerking voor de MBO-4 opleiding tot hoofdagent omdat mijn vooropleiding daar dus niet op aansluit, dus na verder onderzoek kwam ik uit op de MBO-2 opleiding als surveillant. na wat rond speuren op verschillende forums begreep ik dat doorgroeien van MBO-2 naar MBO-4 zelden voorkomt. Nu woon ik op mezelf en moet maandelijks rekeningen betalen en daar natuurlijk ook gewoon voor werken, dus een VAVO opleiding VMBO-TL zit er helaas niet in. Wat is in deze situatie de beste oplossing om ervoor te zorgen dat ik op MBO-4 als hoofdagent kan aansluiten? Een VMBO-TL of MBO 3 opleiding is voldoende voor de toelatingseisen, alleen zal dit namelijk nog minimaal 2 jaar duren (op BOL niveau) voordat ik deze heb behaald en zelfs dan is mijn huidige situatie (uitwonend, rekeningen etc.) niet ideaal om die weg te bewandelen.
Kort samengevat: Is het mogelijk om door te stromen van MBO-2 Surveillant naar MBO-4 Hoofdagent een realistisch doel, zo nee wat is voor mij dan nog een andere mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Hilde »

Avondstudie of LOI naar vmbo t.
Daar kan je gewoon bij blijven werken en het zegt wat over je inzet en motivatie.

Ik zou niet via surveillant gaan, ten eerste wil je dat werk niet doen, je wilt agent zijn, ten tweede zijn de doorstroommogelijkheden miniem. Ze zitten er niet op te wachten om je 2x een volledige opleiding te geven.
En mocht er wel een mogelijkheid zijn zal dat niet binnen de eerste 2jaar zijn.

Je bent nog jong zat.
Dus haal je opleiding en solliciteer dan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door KaaDee »

Eens met Hilde. Er zijn op dit moment vrijwel geen mogelijkheden om door te groeien. En als jouw eenheid toevallig al een plek heeft, zijn er nog letterlijk honderden andere collega's die al jaren geleden is toegezegd dat ze een opleiding mogen gaan volgen.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Doorgroeien (vanuit N2) is overduidelijk één van de pijnpunten van de organisatie.. Daar zijn heel veel beloften gebroken en heel veel mensen teleurgesteld achtergelaten..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Botje »

Een opleiding tot niveau 4 kun je waarschijnlijk ook op je buik schrijven om het bot te zeggen. Als het goed is gaat dit jaar de laatste N4 opleiding van start en zal daarna alleen nog N3 opgeleid gaan worden. Dat heeft alles te maken met de afgesproken doorgroei vanuit de N4 opleiding.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Unfo
Toplid
Toplid
Berichten: 497
Lid sinds: 10 aug 2007, 13:32
Locatie: Eenheid Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Unfo »

Als je graag bij de politie wil werken, dan zou ik de gok nemen. Gewoon beginnen met niveau 2. In de huidige CAO zijn ook weer nieuwe afspraken m.b.t. doorstromen naar N3. Ik zou je verwachtingen dan wel bijschaven.. Het is realistischer om door te kunnen stromen van N2 naar N3.

Ik ben in 2002 begonnen in Rotterdam als surveillant (N2). In 2006 mocht ik door voor de opleiding agent (N3). In 2013 had ik het geluk om in Hollands-Midden door te mogen voor de opleiding niveau 4. Ik ken maar zeer weinig mensen die na niveau 3 nog hun niveau 4 hebben kunnen doen, simpelweg omdat er gewoon geen opleidingsplekken voor waren. Het kán dus allemaal wel...
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door KaaDee »

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het verschil tussen niveau drie en vier niet héél groot is. De werkzaamheden zijn grotendeels hetzelfde en alleen als je daarna nog veel verder wil, is dit misschien een bezwaar. Verder kun je met niveau drie ook héle leuke dingen doen op straat.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou, wordt er bij doorgroeimogelijkheden in de huidige cao niet een groot onderscheid gemaakt tussen N3 en N4?

Lijkt mij een belangrijk verschil, ook voor de toekomst..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Stefan »

Dat is inderdaad in de CAO vastgelegd: niveau 4 moet binnen afzienbare tijd door kunnen groeien naar schaal 8. Dat is ook de reden dat er nu niet langer op niveau 4, maar op niveau 3 wordt opgeleid. Óók wanneer je solliciteert en wordt aangenomen voor niveau 4, wat absoluut een discutabele manier van werken is.
Gebruikersavatar
Aasur
Superlid
Superlid
Berichten: 538
Lid sinds: 28 okt 2008, 19:43
Roepnaam: Aasur
Locatie: NN
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Aasur »

Unfo schreef: 14 jul 2019, 10:21 Als je graag bij de politie wil werken, dan zou ik de gok nemen. Gewoon beginnen met niveau 2.
Als N3 of N4 écht je doel is, zou ik je adviseren om toch te investeren in een opleiding waarmee je aan de toelatingseisen voldoet.
Ik heb zelf het traject van N2 naar N3 en N4 doorlopen. Op N2 kun je ook je eigen geluk creëren en zat leuke dingen doen, maar verwacht niet dat je binnen afzienbare tijd doorstroomt. Je moet er op N2 wat leuks van maken en dan komt het doorstromen met de tijd wel eens op je pad. Of niet.

Ik heb N2 gebruikt om bij de politie te kunnen werken, de N3 en N4 mogelijkheden kwamen vanzelf voorbij. Bij collega's die aan N2 begonnen om N3 of N4 te worden, heb ik vooral de gebroken beloftes, frustratie en teleurstelling gezien waar Zijlvaart al over sprak. Zo haken er ieder jaar ook nog steeds tal van N2 collega's af die het werk uiteindelijk toch maar buiten de politie gaan zoeken.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Unfo
Toplid
Toplid
Berichten: 497
Lid sinds: 10 aug 2007, 13:32
Locatie: Eenheid Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Unfo »

Aasur schreef: 14 jul 2019, 14:39
Unfo schreef: 14 jul 2019, 10:21 Bij collega's die aan N2 begonnen om N3 of N4 te worden, heb ik vooral de gebroken beloftes, frustratie en teleurstelling gezien waar Zijlvaart al over sprak. Zo haken er ieder jaar ook nog steeds tal van N2 collega's af die het werk uiteindelijk toch maar buiten de politie gaan zoeken.
Tjah... Vanuit alle opzichten ik dat gezien.. Ik heb ook een hoop collega's met een werkhouding van "pootjes op tafel en vooral niets uit eigen initiatief doen" gezien, welke het hardst stonden te schreeuwen om een vervolgopleiding...

Kortom.. Als TS bij de politie wil, dan is de mogelijk om door te groeien vanaf N2 naar N4. Niemand kan alleen voorspellen hoe dat traject zal verlopen.
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door marcootje »

Hilde schreef: 13 jul 2019, 20:07
Ik zou niet via surveillant gaan, ten eerste wil je dat werk niet doen, je wilt agent zijn, ten tweede zijn de doorstroommogelijkheden miniem. Ze zitten er niet op te wachten om je 2x een volledige opleiding te geven.
En mocht er wel een mogelijkheid zijn zal dat niet binnen de eerste 2jaar zijn.
Hoe zo Hilde, wat is het werk van een surveillant anders dan agent? Je gaat allen niet naar meldingen over vuurwapens. Ben 12 jaar surveillant geweest. Ja na 12 jaar kreeg ik de gelegenheid om door te stromen. Je krijgt niet 2 x maal een volledige opleiding, je borduurt voort op de opleiding van surveillant.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

marcootje schreef: 16 jul 2019, 08:33 Hoe zo Hilde, wat is het werk van een surveillant anders dan agent? Je gaat allen niet naar meldingen over vuurwapens.

Nou, in Amsterdam ben je als surveillant vooral arrestantenverzorger in een arrestantencomplex.. Dat lijkt me nogal een verschil met de werkzaamheden van een agent die gewoon buiten aan ’t spelen is..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door Hilde »

marcootje schreef: 16 jul 2019, 08:33
Hilde schreef: 13 jul 2019, 20:07
Ik zou niet via surveillant gaan, ten eerste wil je dat werk niet doen, je wilt agent zijn, ten tweede zijn de doorstroommogelijkheden miniem. Ze zitten er niet op te wachten om je 2x een volledige opleiding te geven.
En mocht er wel een mogelijkheid zijn zal dat niet binnen de eerste 2jaar zijn.
Hoe zo Hilde, wat is het werk van een surveillant anders dan agent? Je gaat allen niet naar meldingen over vuurwapens. Ben 12 jaar surveillant geweest. Ja na 12 jaar kreeg ik de gelegenheid om door te stromen. Je krijgt niet 2 x maal een volledige opleiding, je borduurt voort op de opleiding van surveillant.
Ja, het werk is anders.
TS wil hoofdagent worden.
Waarom dan gaan voor surveillant.
Je zegt het zelf, na 12 jaar de kans.. niet echt een snelle doorstroom.....

Hij kan na 2 jaar opleiding (mavo) gelijk voor hoofdagent.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1042
Lid sinds: 01 jan 2013, 13:03
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Doorgroeien van surveillant naar hoofdagent.

Ongelezen bericht door vraagteken »

In Oost-NL zijn eigenlijk alle surveillanten, behalve de politievrijwilligers, gekoppeld aan team verkeer (verkeerscontroles en flitsbussen) en rechtbank+arrestantenverzorging. Als je graag de straat op wil ga je daar gillend gek worden.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
Gesloten