Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
We willen met vrienden een roadtrip gaan maken via luxemburg, belgie, oostenrijk/zwitserland, italie, kroatie en duitsland en hebben (vanwege kleine autos en veel mensen/spullen) een zelfgemaakte kist gemaakt om deze achterop een fietsendrager te zetten. De kist is degelijk gemaakt, van binnen verstevigd met extra hout, van buiten met ijzeren hoeken/randen en speciaal voor de fietsendrager gemaakt zodat deze stevig en geod vast zit. Nu zien mijn vrienden geen zorgen, maar ik twijfel toch. Ik kan heel lastig wetten hierover vinden, alleen over last op het dak.
Ik vroeg me dus af hoe de wetten hierover zijn, zodatwe niet voor onverwachte zaken komen te staan.
(ook andere tips over buitenland reizen zijn altijd welkom)
(wanneer bijna volledig klaar)
Ik vroeg me dus af hoe de wetten hierover zijn, zodatwe niet voor onverwachte zaken komen te staan.
(ook andere tips over buitenland reizen zijn altijd welkom)
(wanneer bijna volledig klaar)
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Het moge duidelijk zijn dat de verlichting van de auto goed te zien moet zijn, dat de kentekenplaat goed te zien moet zijn en dat de maximaal te dragen gewichten van de fietsdrager en de trekhaak niet overschreden mogen worden. Om het kort samen te vatten.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Zie artikel 5.18.7 lid 1 sub d Regeling Voertuigen Het is niet toegestaan een lastdrager, welke geconstrueerd is voor het vervoer van specifieke goederen, voor andere of meer goederen te gebruiken, dan waarvoor de constructie is bestemd.
M.a.w. een fietsdrager is bestemd voor fietsen en niet voor bagage.
Bovendien heeft u zich te houden aan de maximale kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak heeft aangegeven.
Meestal is dat maximaal 50kg. of 75kg.
En dat is inclusief drager.
Dus zelfs al zou het niet opvallen dat het een fietsdrager was dan zit u als snel aan een gewichtsbeperking.
Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
M.a.w. een fietsdrager is bestemd voor fietsen en niet voor bagage.
Bovendien heeft u zich te houden aan de maximale kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak heeft aangegeven.
Meestal is dat maximaal 50kg. of 75kg.
En dat is inclusief drager.
Dus zelfs al zou het niet opvallen dat het een fietsdrager was dan zit u als snel aan een gewichtsbeperking.
Wetstekst
Artikel 5.18.7 lid 1Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Zou goed kunnen. Alleen heeft de wetgever ervoor gekozen om zelfbouw(sels) te weren.
(En ook hier lees je: max 50kg.)
(En ook hier lees je: max 50kg.)
- rijschoollucassen
- Stamgast
- Berichten: 1389
- Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
- Roepnaam: Jaap
- Locatie: Ruinerwold
- Geslacht:
- Contact:
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
"De drager is geconstrueerd voor......" Bij mijn weten bestaat er geen typegoedkeuring of toelatingseis voor een lastdrager of fietsenrek. Niet anders dan "deugdelijk bevestigd" etc. Als ik de specifieke onderdelen van een fietsdrager afhaal en daar een constructie voor iets anders opbouw, is m.i. de constructie gewoon gewijzigd. Denk niet dat je daarmee naar de RDW hoeft.
Jaap
Jaap
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Dat zou ook niet mijn voorkeur hebben.
Maar een kist van hout is minder degelijk dan van ABS. Ook is die zwaarder. En het minste, als het aan de orde komt, is de overtreding doen stoppen. Dan sta je daar met je houten kist.
En als de houten kist onderweg door vibraties of resonantie of andere krachten bezwijkt en er ontstaan brokken (of erger) dan sta je daar te kijken.
Maar een kist van hout is minder degelijk dan van ABS. Ook is die zwaarder. En het minste, als het aan de orde komt, is de overtreding doen stoppen. Dan sta je daar met je houten kist.
En als de houten kist onderweg door vibraties of resonantie of andere krachten bezwijkt en er ontstaan brokken (of erger) dan sta je daar te kijken.
- rijschoollucassen
- Stamgast
- Berichten: 1389
- Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
- Roepnaam: Jaap
- Locatie: Ruinerwold
- Geslacht:
- Contact:
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Tja, Maar als jouw enige gereedschap een hamer is, kom je toch snel op hout uit....
Ik ben ervan overtuigd dat er in zelfbouw voldoende mogelijk is. Er zijn bv ook kant en klare kisten te koop voor in de laadbak van een pick-up. Die bouw je met weinig moeite op het onderstel van een drager. Achterop mijn camper zit een constructie waar drie fietsen op kunnen. Maar er zijn van Fiamma speciale hoezen in de handel waarmee ook andere bagage zou kunnen worden vervoerd.
Jaap
Ik ben ervan overtuigd dat er in zelfbouw voldoende mogelijk is. Er zijn bv ook kant en klare kisten te koop voor in de laadbak van een pick-up. Die bouw je met weinig moeite op het onderstel van een drager. Achterop mijn camper zit een constructie waar drie fietsen op kunnen. Maar er zijn van Fiamma speciale hoezen in de handel waarmee ook andere bagage zou kunnen worden vervoerd.
Jaap
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
En er zijn mensen die een spijker niet van schroef kunnen onderscheiden maar met een gerust hart iets knutselen en geen idee hebben welke krachten er op komen.
Alleen al winstbelasting....
Alleen al winstbelasting....
- rijschoollucassen
- Stamgast
- Berichten: 1389
- Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
- Roepnaam: Jaap
- Locatie: Ruinerwold
- Geslacht:
- Contact:
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Helemaal met je eens. Natuurlijk moet de boel constructief goed in elkaar zitten. Wat ik bedoel is dat eigen bouw niet verboden is. Je zult daar ook geen boetes voor oplopen. Wel voor ondeugdelijke verlichting, scherpe delen, foutief gemonteerde kentekenplaat etc.
Ik vond alleen de combinatie van jouw onderschrift, samen met de houten kist wel wat hebben.
Groet,
Jaap
Ik vond alleen de combinatie van jouw onderschrift, samen met de houten kist wel wat hebben.
Groet,
Jaap
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Waar ik winstbelasting schreef moest staan windbelasting
- Hilde
- Moderator
- Berichten: 11169
- Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
- Contact:
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
niet de maximale kogeldruk opgegeven door de fabrikant trekhaak is bepalend. Het is de maximale kogeldruk door de fabrkant auto die bepaalt wat de maximale kgeldruk is. De consrtuctie van de auto bepaald wat de maximale kogeldruk is.Pim schreef: ↑06 jul 2019, 17:27 Zie artikel 5.18.7 lid 1 sub d Regeling Voertuigen Het is niet toegestaan een lastdrager, welke geconstrueerd is voor het vervoer van specifieke goederen, voor andere of meer goederen te gebruiken, dan waarvoor de constructie is bestemd.
M.a.w. een fietsdrager is bestemd voor fietsen en niet voor bagage.
Bovendien heeft u zich te houden aan de maximale kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak heeft aangegeven.
Meestal is dat maximaal 50kg. of 75kg.
En dat is inclusief drager.
Dus zelfs al zou het niet opvallen dat het een fietsdrager was dan zit u als snel aan een gewichtsbeperking.
Wetstekst
Artikel 5.18.7 lid 1
Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14624
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Niet correct.
Art 5.18.7 Regeling voertuigen:
De fabrikant van de trekhaak is de enige die over de verticale last gaat, de autofabrikant heeft daar niets over te vertellen, die mag wat van het trekgewicht vinden..
Art 5.18.7 Regeling voertuigen:
Wetstekst
1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;De fabrikant van de trekhaak is de enige die over de verticale last gaat, de autofabrikant heeft daar niets over te vertellen, die mag wat van het trekgewicht vinden..
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Mijn dealer geeft aan dat de auto fabrikant bepaald wat de kogeldruk mag zijn, niet de de fabrikant van de trekhaak. Al geeft de fabrikant van de trekhaak aan 75 kg, ik mag maar tot 50 kg maximale kogeldruk bij mijn VW Polo. Bij problemen geen garantie en kans op boete wegens overschrijding kogeldruk en verzekering dekt de schade niet. Ik heb dit nagevraagd bij de ANWB en die geeft hetzelfde antwoord. Ik heb dus probleem dat op mijn fietsendrager maar 1 electrische fiets vervoerd mag worden.