Opvragen persoons gegevens via Rechter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Roy
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Roy
Geslacht:
Contacteer:

Opvragen persoons gegevens via Rechter

Bericht door Roy » 04 jul 2019, 12:46

Hi,

In begrijp dat de Politie geen gegevens geeft of mag geven over personen waarvan zij een dossier hebben. Mijn vraag is kan een Wooncorporatie deze gegevens afdwingen via een rechter als er duidelijke aanleiding is dat deze persoon/personen de wet overtreden. Ik hoor graag van u - bedankt

Mvrgr alias Roy

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Opvragen persoons gegevens via Rechter

Bericht door Frans » 04 jul 2019, 13:34

Als een huurder de wet overtreedt dan heeft de woningcorporatie zijn of haar gegevens al. Alle andere personen die strafbare feiten plegen zijn nooit de verantwoording van de woningcorporatie maar van de politie die door die corporatie uiteraard onverwijld op de hoogte wordt gesteld (art 162 Wetboek v Strafvordering jo art 1 punt 8 Besluit ex art 162 WvSv)

Simpel gezegd is de woningcorporatie verplicht aangifte te doen van elk misdrijf wat wordt gepleegd in een van hun woningen. Ze hebben dus geen persoonsgegevens nodig, ze handelen verder ook niets af...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Roy
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Roy » 04 jul 2019, 14:14

Bedankt voor uw snelle antwoord Frans. Ik zal wat duidelijker zijn in mijn vraag stelling. Ik heb al jaren last van de buren, geluidsoverlast, zaken over de schutting, vreemden figuren aan de deur tijdens de nachtelijke uren enz enz. De zoon van de familie is een bekende bij de Politie en zoals gezegd heeft hij meerdere malen vastgezetten voor o.a. drugshandel. De wooncorporatie heeft mij geïnformeerd dat zij hiervoor geen bewijs hebben en dat ook de Politie deze informatie niet vrijgeeft, wat ik mij in kan denken vanwege de privacy wetgeving. De wooncorporatie (hun advocaat) doet vaag over het feit of deze gegevens via de rechter zijn af te dwingen om eventueel verdere stappen te ondernemen jegens de buren. Mag ik van u horen - bedankt

Mvrgr Roy

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 jul 2019, 14:45

Welke stappen door wie?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 04 jul 2019, 15:17

Uw eigen positie als huurder van de woningbouwvereniging is dat u overlast heeft van een andere huurder van dezelfde woningbouwvereniging. In dat geval moet u de woningbouwvereniging sommeren u het ongestoord woongenot te leveren, waar u recht op heeft. U moet de overlast bewijzen, vervolgens moet de woningbouwvereniging in actie komen om te zorgen dat u geen overlast meer ondervindt. Doet de woningbouwvereniging dit onvoldoende, dan zijn zij nalatig en kunt u hen hiervoor aansprakelijk stellen en eventueel schadevergoeding of een dwangsom eisen. U staat altijd sterker als andere bewoners ook overlast ervaren.

De politie mag geen gegevens aan derden verstrekken, enkele uitzonderingen daar gelaten. Voor uw vraag is niet zozeer van belang of zoonlief drugs dealt, maar of dat vanuit de bewuste woning gebeurd. Gebeurt het vanuit de woning dan heeft de woningbouwvereniging grond om de huur op te zeggen. Gebeurt het niet vanuit de woning dan is het voor de overlast niet relevant.

Maar het is aan de woningbouwvereniging om stappen te zetten. heeft u hen reeds een ingebrekestelling gestuurd waarin u hen sommeert u binnen twee weken het ongestoord woongenot te leveren?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Roy
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Roy » 04 jul 2019, 16:25

@Frans @ maestro - de wooncorporatie heeft een dossier liggen van ca.5 jaar en toch is men er niet van overtuigt dat het genoeg is om naar de rechter te stappen. Omdat er vanuit het huis wordt gedeald wat waarschijnlijk door de politie bevestigd kan worden heb ik de corporatie verzocht om deze informatie na te vragen bij de politie dan wel via de rechter, zodat zij gerechtelijke stappen kunnen ondernemen. Ik ben niet de enige in de buurt die klachten hebben over de betrokken, er is veelvuldig rapportage gedaan in de afgelopen 3 jaar door meerdere buren. Ok hebben twee andere buurtbewoners schriftelijk getuigen verklaringen afgelegd betreffende geluidsoverlast. Toch vindt de corporatie het niet genoeg. Ik heb diverse eisen neer gelegd bij de corporatie zoals, huurcompensatie, andere woning als de overlast aanhoud enz. Ik ga de geschillencommissie benaderen om te zien of zij de wooncorporatie tot andere gedachten kunnen dwingen.

Vijf jaar allende en de corporatie keert de rug toe !

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 jul 2019, 19:13

Roy schreef:
04 jul 2019, 16:25
Omdat er vanuit het huis wordt gedeald wat waarschijnlijk door de politie bevestigd kan worden heb ik de corporatie verzocht om deze informatie na te vragen bij de politie dan wel via de rechter, zodat zij gerechtelijke stappen kunnen ondernemen.
Ik snap de frustratie wel maar het is geen "misschien" spelletje. De politie weet en/of heeft een of meerdere keren geconstateerd dat er vanuit een bepaalde woning gedeald is JA of NEE en daar wordt op geacteerd. De woningcorporatie, waarmee de politie en de gemeente met grote regelmaat contact hebben weet dat dan ook, vaak al informeel. Formeel wordt het als een juridische afdeling stukken op gaat vragen.

Maar als er dus klachten komen uit de buurt dat er wordt gedeald daj neemt zowel politie als woningcorporatie die uiteraard serieus, tenminste dat mag ik wel aannemen en dat is de normale gang van zaken. Een gemeente is vaak knalhard, 3 maanden uitzetting uit de woning bij dealen, een kwekerij etc. Borden die worden geplakt op de gevel 'ter lering ende vermaeck" en vergrendeling (letterlijk) van de koopwoning is het minste wat gebeurt om een signaal af te geven dat men dit niet pikt. Bij een huurwoning wordt een huurcontract heel simpel ontbonden en kom je op een zwarte lijst te staan... hier in brabant betekent dat eigenlijk dat je ergens boven de lijn Utrecht moet gaan wonen want alle corporaties werken samen met die zwarte lijst...

Het is geen "klein dingetje" waar we het over hebben.drugs dealen is ernstig, uw woongenot is best heilig maar dan moet de politie dat wel keihard kunnen maken, niet alleen maar van horen zeggen hebben maar van echte aanhoudingen, echte strafbare feiten en echte verdachten en/of daders... Het gaat er dus niet om hoe vaak u al heeft geklaagd over overlast, al is dat al 300 keer. Het gaat erom hoe vaak de politie daadwerkelijk een dealer heeft gepakt, drugs heeft aangetroffen, een aanhouding heeft verricht etc. En als dat aantal 0 is...... heeft u meteen het antwoord op de vraag waarom er geen actie wordt ondernomen.

Mooier kan ik het niet maken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Roy
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Roy » 04 jul 2019, 19:23

Hi Frans,

Duidelijk antwoord ik heb hier veel aan en weet nu welke weg ik moet bewandelen en hoe ik mensen/instanties nu moet aanspreken - bedankt

Mvrgr Roy

Gesloten