Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Watisdeoplossing
Infopolitie Gast

Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Watisdeoplossing »

Mijn partner ligt in het hospitaal en zal er nog wel even liggen. Ondertussen hebben we een brief gekregen dat zijn inboedel uit de shop moet zijn en dat hij er een maand tijd voor heeft. Mag ik dat als zijn partner met vriend, doen? En met of zonder politiebegeleiding? En als er al spullen verdwenen zijn?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Pim »

Meer info is wel zeer wenselijk.
Van wie is die brief en waarom moet dit gebeuren?
Stelt de briefschrijver eisen? Bijvoorbeeld: Wie mag komen en wie niet. Wat mag mee en wat niet?
Heeft u sleutels van de shop en vrije toegang tot die shop? Of moet u eerst naar de briefschrijver voor toegang?
Is er nog een huurcontract?
Is er nog betaald voor huur?
Zijn er nog andere zaken die aanleiding zijn voor de ontruiming (achterstalligheid van (andere) rekeningen wellicht).
Of u toegang heeft/krijgt tot de shop ligt (denk ik) aan de eigenaar/verhuurder.
Of hij toestaat dat uw vriend niet komt en dat u iets meeneemt is aan hem, schat ik nu in op basis van de verstrekte informatie.
De briefschrijver zal ook niet aansprakelijk gesteld willen worden door uw vriend als later de hele inboedel weg is.
Dit omdat u misschien niet de vriendin bleek te zijn of wellicht niet op de goede voet bleek te staan met uw vriend maar misbruikt maakte van de situatie.
Misschien stelt de briefschrijver geen eisen en wil hij alleen dat de shop zo snel mogelijk leeg is.

De politie is geen begeleider en geen partij in dit soort zaken.
En als achteraf blijkt dat er spullen weg zijn dient uw vriend een advocaat in te schakelen en de briefschrijver (denk ik) aansprakelijk te stellen.
Het helpt niet dat hij niet zelf in de shop was om deze te ontruimen.
De briefschrijver kan daar gebruik/misbruik van maken. Maar dat is allemaal speculeren.
Gebruikersavatar
Watisdeoplossing
Infopolitie Gast

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Watisdeoplossing »

De persoon in het ziekenhuis is mijn partner . Zijn shop was nog gelegen aan zijn vorige woning met zijn ex partner. Er is geen huurovereenkomst , enkel een overeenkomst dat ze hem mocht buitenzetten wanneer ze wou. In de aangetekende zending staat dat hij heel de inboedel van de shop moet leeghalen binnen de maand.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Pim »

Hmmm. Een scheidingsnasleep?
En gebruik van de shop/pand is niet goed op papier gezet?

Dan zult u (of eigenlijk: uw vriend) in overleg moeten met de ex.
Maar dit zijn vaak ingrediënten voor heibel, discussie en voer voor advocaten.
Of u als vriendin toegelaten wordt tot (een deel van) het pand van de ex van uw vriend...dat ligt aan de ex. Er is kennelijk geen sprake va huur of een huurovereenkomst.

Wil de ex de boel verstieren dan zal zij met succes kunnen aanwenden dat u niet binnen mag. Op welk moment ook.

Wil zij dat de shop snel ontruimd is dan zal het haar een zorg zijn wie dat doet. Maar wil zij geen claim dat er spullen weg zijn dan kan ik me voorstellen dat zij geen vreemden of anderen toe laat in de shop.

Of er spullen weg zijn dat wordt gegarandeerd een wellis/nietes verhaal. Dan had uw vriend zijn zaken beter (lees: zwart op wit) moeten regelen.

Het is een goede zaak om vooraf te informeren hoe de ex erover denkt dat u komt.

Afhankelijk van de waarde van de spullen kan het raadzaam zijn de ex te vragen een lijst te maken van wat u daar aan gaat treffen. Deze lijst zou door u vriend nagezien kunnen worden vóórdat u afreist. Neemt u eenmaal iets mee uit het pand dan staat de discussie op de loer over ontbrekende spullen. Dan moet uw vriend haar aan aansprakelijk stellen, al of niet via een advocaat.

Hoe dan ook.... het zal nooit een politiezaak zijn.
Tenzij er ter plaatse ruzie ontstaat. Dan komt wellicht de politie en verzoekt u vriendelijk doch dringend te vertrekken en aan de wens van de pandeigenaar gehoor te geven en zal u verwijzen naar een advocaat. De politie gaat zeker niet op zoek naar ontbrekende spullen of helpen bij de verdeling ervan.

Zegt de ex-vriendin op enig moment: er komt niemand binnen of iedereen eruit dan is dat zo. Met of zonder eerder verstuurde brief.
U en uw vriend kunnen niks afdwingen.
Dan had de zaak vooraf op papier gezet moeten zijn. En dan nog zou het via advocaten en rechters verlopen en niet via politie.
Gebruikersavatar
Watisdeoplossing
Infopolitie Gast

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Watisdeoplossing »

Hij ligt op intensieve dus is niet bij bewustzijn.
Dit is een zaak van de ex die niet kan verkroppen dat hij vertrokken is.
Hij moest toen die overeenkomst tekenen of hij was zijn shop van in het begin kwijt.
Dus nu stuurt ze een brief omdat ze weet dat hij niet kan reageren
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Pim »

Je kan haar een brief schrijven en een beroep doen op haar menselijkheid.
Dat ze weet dat hij op de intensive care ligt en niet kan voldoen aan haar verzoek.
Neem anders een advocaat in de arm en laat je voorlichten.
Ga naar een bureau voor rechtshulp of een andere laagdrempelige instantie voor juridisch advies.
Zoals juridisch loket of een rechtsbijstand verzekering in je ex die heeft.
Wijs haar erop dat wanneer ze andere maatregelen neemt en de goederen uit de shop verdwijnen (afgevoerd worden naar de vuilstort oid)
dat jij/je ex kosten ervan op haar zult verhalen. Neem ook op dat je graag zou willen maar dat je ex in het ziekenhuis ligt.
Dit weet ze wellicht allang, maar je kunt die brief later gebruiken als "bewijs" dat zij geinformeerd was en te verstaan was gegeven te wachten met (ont)ruimen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Aan wie is die brief gericht geweest? Wie heeft hem opengemaakt? Was dat jouw vriend of heb je dat zelf gedaan? Je zegt namelijk dat je vriend niet bij bewustzijn is. Dan kan hij dus ook niet een aan hem gerichte brief lezen en dus niet reageren.

In geval jij hem hebt opengemaakt, moet je je afvragen of jij dat ook mocht doen. Heeft je vriend je daartoe gemachtigd? Er bestaat namelijk nog zoiets als briefgeheim: de inhoud van de brief is alleen bestemd voor degene aan wie de brief gericht is.

Het enige dat je kunt doen richting ex is wijzen op de toestand van je vriend en dat hij hierop zal reageren zodra hij daartoe in staat is.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door suikertante »

Pfff. wat een totaal onbehulpzame, ondoordachte, en slecht getimede reactie van ThunderSTreak.

Wat een rare en nare opmerking. Dus stel, mijn vriend(/in) krijgt een autoongeluk en raakt in coma.
Dan zou ik volgens ThunderSTreak de rekeningen die zijn gericht aan mijn partner dicht en onbetaald moeten laten, zodat de deurwaarders hier de deur komen inslaan?
Wat een ongelooflijk bespottelijke, en vooral totaal ongevoelige, reactie. Die niet eens ter zake doet in onderhavig geval.
En volgens mij bovendien nog onjuist ook. Aleen als er "Strict persoonlijk" op zo'n brief staat gelden er aanvullende stricte regels.
Het idee dat je de post van je partner niet mag openmaken zonder een machtiging is wel heel erg wereldvreemd. Maar tja, dat komt wel vaker voor bij 'het gilde'...

suikertante
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Pim »

Dan zou ik volgens ThunderSTreak de rekeningen die zijn gericht aan mijn partner dicht en onbetaald moeten laten, zodat de deurwaarders hier de deur komen inslaan?
Wereldvreemd? Wij?
En u heeft het over deurwaarders die een deur inslaan? :roll:
Als uw partner u niet heeft gemachtigd mag u volgens het briefgeheim inderdaad geen post openen die aan hem geadresseerd is. Ook die zonder het opschrift "persoonlijk".

Wat een ongelooflijk bespottelijke, en vooral totaal ongevoelige, reactie. Die niet eens ter zake doet in onderhavig geval.
Niet ter zake doet....dat mag u even toelichten.
En gevoel zul je moeten (kunnen) uitschakelen als je de wet toepast. De wet is voor iedereen gelijk. De gevoeligen en ongevoeligen.

En volgens mij bovendien nog onjuist ook. Aleen als er "Strict persoonlijk" op zo'n brief staat gelden er aanvullende stricte regels.
Neen. De basis is het briefgeheim.
Een opschrift "strikt persoonlijk" moet u niet zien als "alleen dàn mag ik de post niet openen" .
Post is niet voor niets geadresseerd aan een persoon. Anders had er wel gestaan aan de bewoners van dit pand" of "Familie Jansen" of "Aan de ouders/verzorgers van ...." in geval van minderjarigen.
U moet het zo zien: wanneer u gemachtigd bent en u ziet op een poststuk staan "strikt persoonlijk" dan is de machtiging (welke vooraf en in algemene zin werd verstrekt) NIET van toepassing is. Want de inhoud van die specifieke brief is... persoonlijk.

En zonder machtiging een poststuk openen mèt zo'n opschrift zou wel eens strafverzwarend kunnen werken. U had immers voor het openen reeds kunnen weten dát....

En mocht u nóg niet overtuigd zijn:
In grondwet in artikel 13 wordt zelfs naar het briefgeheim verwezen. Zegt wel iets denk ik.
Artikel 13 lid 1.
Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door thijeleo »

Gezien het gebruik van bepaalde woorden van topicstarter vermoed ik dat zij van Belgische afkomst is. Daar geldt mogelijk andere wet- -en regelgeving, waardoor een discussie over de Nederlandse wet die wel of niet van toepassing is bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door suikertante »

Beste Pim.
Jazeker, niet terzake.

De vraagsteller stelt een vraag over het ophalen van spullen. Niet over of hij/zij al dan niet wederrechtelijk op de hoogte is van het verzoek tot ophalen ervan.
Hier nu toch op focussen is wel bijzonder onpas. Maar inderdaad, zo gaat het helaas vaak bij jullie.
Dat iemand een gewapend overvaller is gevolgd met gevaar voor eigen leven doet er voor jullie niet toe, waar jullie je op gaan focussen is dat hij door een
stop tonend voetgangersverkeerslicht is gelopen teneinde de overvaller te achtervolgen, dat is waar jullie je op zullen richten. HEEL Diepe zucht

Ik ben bekend met het briefgeheim. Dat laat onverlet dat in de praktijk niemand de facturen gericht aan zijn comateuze partner dicht zal laten. Gemachtigd of niet. En dat u zich dat niet realiseert maakt u wereldvreemd.
En als ú de agent of procureur bent die iemand voor een dergelijke schending van het briefgeheim arresteert/aanklaagt dan zult u bespot en weggehoond worden, en de rechter zal u zijn rechtzaal uitjagen.

Maar leg mij gerust nog maar eens uit dat het in de grondwet staat.

suikertante
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door thijeleo »

Jij praat over hoe het in de praktijk zal gaan. Pim vertelt hoe het wettelijk is geregeld. Daar zit zo nu en dan een verschil tussen, maar voor een agent is de wet wel de wet.

Je opmerking over het voetgangersverkeerslicht valt bij mij onder 'bijzonder flauw argument.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Pim »

@suikertante: als u hier om uitleg komt vragen over hoe de wetgever iets ziet, ik en vele andere hun vrije tijd hierin stoppen om te antwoorden, en u met achterlijke voorbeelden komt die het in de kroeg goed doen na het nuttigen van 3 liter bier.....

Dan zeg ik: ga terug naar de kroeg. Voer daar uw discussie. Dat is kennelijk uw niveau, niet het mijne.

Noemt u mij nog even de jurisprudentie van uw verkeerslichtcasus?
Gebruikersavatar
suikertante
Infopolitie Gast

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door suikertante »

Pim schreef: 23 jun 2019, 10:56 Noemt u mij nog even de jurisprudentie van uw verkeerslichtcasus?
Ik heb er in de gauwigheid twee voor je, is dat voldoende?

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/525 ... _vona.html

(personen die tijdens vuilnisdienst-staking zelf in hun straat de vuilniszakken opruimen krijgen 90 euro boete voor hinderen verkeer)

http://www.geenstijl.nl/1863741/trots_d ... uker_bint/

(personen die 112 bellen voor een persoon in nood krijgen als dank proces verbaal wegens overtreding alcoholverbod)

En volgens mij kunnen we nog wel even zo doorgaan. Ik heb geen zin in verder zoeken maar hoevaak zal het gebeurd zijn dat een burger de politie belt omdat hij vreselijk huiselijk geweld hoort bij de buren,
en als dank krijgt hijzelf de handboeien om vanwege 4 wietplanten... of gaan we dat ontkennen? Tja, die burger denkt de volgende keer wel drie keer na als er weer een buurman zijn vrouw de hersens in slaat... Dat krijg je er namelijk van.

suikertante
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Ophalen inboedel bij ex voor iemand anders

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

dames en heren, we zitten in het gastendeel waar we ons bezighouden met het beantwoorden van de vraag van de gast.
Er worden hier geen discussies gevoerd of andere zaken besproken, daar zijn andere delen van het forum voor.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten