Tijdens examen van agent snelheidsboete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
vraagsteller
Infopolitie Gast

Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door vraagsteller »

Beste forumleden,

Ik zit met met twee vragen, waar ik graag antwoorden op zou willen ontvangen.

Recent bent ik aangehouden door een video surveillance voertuig van de politie. Deze heeft een snelheidsmeting op mijn voertuig verricht
en vervolgens geconstanteerd dat mijn snelheid te hoog was. Niets geks in eerste instantie.

Echter na het lezen van het process verbaal komen twee dingen na voren waaraan in twijfel op het rechtsgeldig is.

- De agent in kwestie die de bestuurder was van het video surveillance (undercover) voertuig alsmede de verbalisant, was een examen kandidaat die tijdens zijn examen rit mij bekeurd heeft. Is dit rechtsgeldig?

- Mijn snelheid was 142 km/ph daar waar 100 km/ph was toegestaan. Met correctie 137 km/ph.
Begin volgafstand van het politie voertuig: 86 meter
Eind volgafstand van het politie voertuig: 26 meter.

Mijn snelheid was dus 40 meter per seconde, waar ik gevolgd werd door een agent die op mij in is gelopen en tevens mij heeft lopen kleven. Gezien de reactie snelheid 1 seconde bedraagt heeft hij een zeer gevaarlijke traject meting verricht. Mag de agent A op mij inlopen B op minder dan een seconde achter mij rijden ? Krijg namelijk zelf sterk de indruk dat hij mij heeft proberen op te jagen om zo iets harde te gaan rijden waardoor hij mijn rijbewijs kon invorderen.

Alvast bedankt,
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door KaaDee »

Vraag 1. Ja
Vraag 2. Ja

Uw vermoeden is niet interessant. U hebt een behoorlijke snelheidsovertredingen begaan. Alles wat u van de omstandigheden vindt, kunt u bij de rechter voorleggen.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
vraagsteller
Infopolitie Gast

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door vraagsteller »

Bedankt KaaDee voor uw antwoord.

Ik krijg de indruk (misschien ten onrechte) dat u een beetje kortaf doet, omdat u denkt dat ik zo onder de boete uit wil komen?
Kan u vertellen dat dat zo ie zo al gelukt is, vanwege het feit dat de start meetafstand niet groter mag zijn dan de eindafstand (X3).
Daar doe ik het niet voor, was gewoon serieus geintresseerd of een examen kandidaat daar voor bevoegd is en of hij ook mag bumperkleven bij 142 km/ph.

Dank hiervoor :)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Einde volgafstand 26 meter. Dat is in uw ogen kleven.
Staat er ook bij in welke rijbaan? Hij kan de meting beeindigd hebben terwijl u op baan 1 reed en hij op baan 2
Kleven is lange tijd op korte afstand van de voorligger rijden.
Er zaten twee agenten in de auto. Een maakt procesverbaal op.
Ik gok dat de examinator de knoppen van de snelheidsmeter bedient heeft en het verbaal heeft laten opmaken door de geexamineerde om te kijken of hij correct een procesverbaal op kon maken

Verder verteld u niet over welke afstand er gemeten is. Als u eens naar Wegmisbruikers kijkt, dan ziet u hoe een gemiddelde snelheid wordt gemeten.
Ze nemen een punt waar u langs rijdt en ze drukken op knop 1. Vervolgens passeren zij het punt en drukken op knop 2. De meting is gestart.
Op dat moment is de afstand tot u 86 meter. Ze laten u verder rijden en later maken ze meer gas om weer bij u te komen.
Ze nemen wederom een punt waar u langs rijdt en drukken op knop 1, vervolgens rijden zij langs dat punt en drukken op knop 2. Op dat moment wordt de meting gestopt
Tijd en afstand wordt berekend en daar rolt een gemiddelde snelheid uit
De politieauto hoeft daarvoor niet in dezelfde baan te zitten

Dus helaas voor u. ALs dit op de snelweg is gebeurt dan heeft u mazzel. 37 te hard is geen geregistreerde snelheid bij het OM. Het kost u alleen geld.
Gebruikersavatar
vraagsteller
Infopolitie Gast

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door vraagsteller »

Dank taxikemperman voor je antwoord.

Politie heeft over een afstand van 1650 meter gemeten. Ik heb begrepen dat de politie wel mag uitlopen en niet mag inlopen.
De traject meting heeft plaatsgevonden op dezelfde rijbaan. Namelijk rijbaan 1. Ik had inderdaad "geluk" dat ik op de snelweg reed.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door Hilde »

vraagsteller schreef: 18 jun 2019, 14:29 Kan u vertellen dat dat zo ie zo al gelukt is, vanwege het feit dat de start meetafstand niet groter mag zijn dan de eindafstand (X3).
Is het bezwaar al gegrond verklaard?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zo’n bezwaar wordt nooit gegrond verklaard. Sterker nog; de apparatuur in een vrosauto is juist bedoeld om, ook op deze wijze, metingen te kunnen uitvoeren.

Ik heb ’t idee dat u het beeld heeft van een auto die achter u rijdt en z’n meting doet door op de snelheidsmeter te letten. Een ‘vrosmeting’ werkt echter, zoals Taxikemperman uitlegt, heel anders en als dit de hoofdreden van uw bezwaar is, zou ik me de moeite besparen.

De rechter gaat niet eens de moeite nemen om u uit te leggen hoe het eea werkt en binnen 3 minuten (als ’t erg lang duurt), staat u alweer buiten met dezelfde acceptgiro op zak..

Ja, ik ben ook ‘vrosser’..

Ps: Nergens in de wet staat dat een ‘leerling’ geen metingen mag verrichten. Sterker nog; nergens in de wet staat dat een ‘vrosser’ een examen moet afleggen of überhaupt een opleiding moet volgen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door Stefan »

Sterker nog: als je zo`n examen aflegt ben je al politieambtenaar en mag je in principe schrijven voor van alles en nog wat. Wat dacht je hoe een reguliere politieopleiding werkt? Daar zijn het ook 'examenkandidaten' die de bekeuringen uitschrijven voor wildplassen tijdens het stappen...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door Pim »

Echter na het lezen van het process verbaal...
Ik ben wel benieuwd wat er in het PV stond waaruit u opmaakte dat de verbalisant examen deed ten tijde van de bekeuringssituatie.

Misschien onwetendheid van mij maar wat is de toegevoegde waarde daarvan in het PV?

En met de extra ogen van de examinator en het PV op zak Is het PV dubbel nagekeken. 8)
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door Botje »

@העזה: ik ga er even van uit dat met examen de ARA bedoeld wordt, of hoe die opleiding tegenwoordig ook mag heten. Er was tenminste een tijd dat je de ARA gehad moest hebben om met de vros te mogen rijden. NIet dat dit voor het verdere verhaal van ts iets uitmaakt...
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

Botje schreef: 19 jun 2019, 10:20 @העזה: ik ga er even van uit dat met examen de ARA bedoeld wordt, of hoe die opleiding tegenwoordig ook mag heten. Er was tenminste een tijd dat je de ARA gehad moest hebben om met de vros te mogen rijden. NIet dat dit voor het verdere verhaal van ts iets uitmaakt...
Botje.. ik denk (weet haast wel zeker) dat TS geen moer snapt van wat je hier neerzet...
Een ARA gehad moeten hebben om met VROS te mogen rijden...

dus :topic: aub :wink: :wink: :wink: :-)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Tijdens examen van agent snelheidsboete

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het is wel mijn humor.. Sorry..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten