Slimme meter (wietplantage)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door rich »

Laten we het even simpel houden:

- Eerder gedoe rond hennep,
- Beslagen ruiten.
- nu planten gezien en die zijn weer weg en het is best aannemelijk dat die binnen staan.
- Hennepgeur.

Voor de Opiumwet heb je niet zoveel nodig om naar binnen te gaan ter inbeslagneming. De gradatie ten aanzien van de "verdachtmaking" heb je sneller dan een verdachtmaking ten aanzien van een verdachte zoals bedoeld in 27 Sv.

Kortom: Op basis van deze feiten ( mits de geur vastgesteld kan worden, er waargenomen kan worden dat de ruiten beslagen zijn en misschien wat systeemkennis) kan er makkelijk een machtiging worden afgegeven.

De politie kan, voorzien van machtiging, netjes aanbellen en als dat niet werkt gewoon doorstappen. Leuk dat gedoe met metingen maar de technieken zijn verbeterd en in een tent heb je bijv veel minder energie nodig en daarnaast is de kans groot dat een tent geen beeld geeft op een camera.

30 planten een gering aantal? 300 planten leveren met een lieve berekening 100 euro per plant op. 30 planten leveren zoveel op dat het niet aannemelijk is dat dit voor eigen gebruik is.

Het verhaal brandgevaar is geen eerlijk verhaal vanuit de overheid. Men schermt er mee dat het grootste deel van de woningbranden wordt veroorzaakt door hennepteelt. De grootste oorzaak is nog steeds de wasdroger.

Al met al vind ik dat ( als dit verhaal compleet en toetsbaar is) de politie iets moet doen als het gaat om de daadkrachtige handhaving van de rechtsorde.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gebruikersavatar
Rianne2
Infopolitie Gast

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Ik denk dat de geur destijds het probleem was. Er waren perioden dat wij als buren ons door een muur van wietlucht heen moesten vechten als je langs de woning moest, maar je rook andere keren niets.
Dus ik kan me voorstellen dat de agent die 's nachts is wezen meten weinig kon met alleen natte ramen als je op dat moment geen wiet ruikt, geen gezoem oid hoort en de warmtemeting niets oplevert.
Wellicht dat de blokmeting dan wel iets opleverde maar dan wordt het een lastig verhaal.

Er zijn daarna ook nog een keer overdag agenten gaan kijken en ze hebben met andere buren gesproken. Ook toen geen wietgeur, wel de natte ramen, potdichte woning met één bovenraampje open.

Er is mij destijds verteld dat het niet mogelijk was om naar binnen te gaan, pas toen er werkelijk plantjes buiten stonden hadden ze genoeg om ook eens binnen te gaan kijken. Het is er nooit van gekomen.
Wel wilden ze gaan "ruimen" na 2 maanden, maar toen stonden ze er al een maand niet meer. Dat had ik trouwens ook gemeld, maar ik had toen met meerdere personen te maken (waaronder 1 dame die 2 zaken door elkaar haalde) en de onderlinge communicatie was kennelijk belabberd.

Ik heb de hennepcoordinator eergisteren gemaild met de vraag of het onderzoek nog loopt. Ik denk dat ik het anders ook nog even via de wijkagent ga vragen. Wellicht dat er wel degelijk wat gebeurt, maar die zekerheid zou ik toch wel graag willen hebben.

Zo langzamerhand krijg ik de neiging om alle foto's maar op social media te knallen met als bijschrift dat dit de eerste legale wietproef van Nederland is :cry:
Gebruikersavatar
Rianne2
Infopolitie Gast

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Rich, ik heb geprobeerd je een e-mail te sturen naar het e-mailadres dat onderaan je bericht staat met 2 foto's zodat je het zelf kunt zien. Ik krijg een bericht terug dat de mail niet bezorgd kan worden.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Frans »

Rianne2 schreef: 15 jun 2019, 12:21 Rich, ik heb geprobeerd je een e-mail te sturen naar het e-mailadres dat onderaan je bericht staat met 2 foto's zodat je het zelf kunt zien. Ik krijg een bericht terug dat de mail niet bezorgd kan worden.
Rianne, Rich heeft even tijdelijk wat problemen met internet en mail, mail ze even naar mij (mail-adres hieronder)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Gedaan.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Dank allemaal voor de reacties. Ik heb net bericht ontvangen van de wijkagent dat het adres op een lijst staat van te onderzoeken panden. Een termijn kan hij niet geven. De informatie die ik opving van het gesprek wat ik hoorde bij de buren heb ik ook gemeld bij de wijkagent. We wachten het dus af.
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door rich »

Ik heb de foto's even bekeken en de combinatie met het verhaal ....

Met droge ogen een machtiging maar je blijft natuurlijk altijd afhankelijk van de desbetreffende (hulp) officier van justitie.

Wel durf ik te stellen dat er nog veel hovj's zijn die wat voorzichtig zijn. Logisch en goed want je gaat natuurlijk wat doen met een stukje persoonlijke levenssfeer. Hennep is echter een stukje waar we als politie wat meer uit kunnen halen. Er liggen oude uitspraken, recente uitspraken en we hoeven niet zo bang te zijn.

Wel begrijp ik dat het doorpakken langer duurt. De tranen springen in je ogen als je kijkt naar de bezetting maar ook naar de tijd die je kwijt bent met het opmaken van een bestuurlijke rapportage en het proces-verbaal.
Daar heeft de burger echter geen boodschap aan en ook dat begrijp ik.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

De eerste keer dat ik contact had met de hennepcoordinator vertelde hij dat hij een warmtemeting ging uitvoeren .... over 3 weken. Waaaaat?! Kan dat niet eerder? Nee, want het moest 's nachts om niet op te vallen en hij had pas over 3 weken een nachtdienst. Er was ook niemand anders die het kon doen.

Dus die bezetting is inderdaad een groot probleem.

Ja, ik zou het liefst zien dat ze hier vandaag komen natuurlijk, aan de andere kant vind ik gedegen onderzoek ook belangrijk. Als er contacten zijn met een groter netwerk, onderzoek dan maar even door.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Botje »

Sommige BT's werken op een erg bijzondere wijze, laat ik het daar maar op houden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Het punt is ook dat ze hier dit soort zaken vaak verzamelen om bij alle adressen langs te gaan tijdens een "hennepruimdag".
Als die dan pas 2 maanden later plaatsvindt loop je de kans dat er op dat moment niets staat. Nou ja goed, ze nemen dan apparatuur mee.
Lijkt me ook niet een erg efficiënte manier van werken, want dan heb je dus je voorbereidingen voor niets gedaan.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

De wijkagent die gisteren nog mailde dat hij geen termijn weet maar het wel graag weet als ik nog iets belangrijks bij de buren hoor, had vandaag zijn afwezigheidsbericht ingesteld: Ik ben met vakantie.
Van de hennepcoordinator hoor ik niets meer.
Vanavond een mail gestuurd naar de burgemeester met een hele bups bijlagen van foto's en e-mails.
Anders vrees ik eenzelfde soort fiasco als in 2017.
Bijzondere werkwijze van dit basisteam kun je dit misschien wel noemen, ja
Kvandalen
Lid
Lid
Berichten: 147
Lid sinds: 05 dec 2008, 12:34
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Kvandalen »

Samengevat: een slimme meter gaat niet direct bijdragen in de opsporing van een illegale hennepkwekerij. U heeft gemeente, politie en woningbouw al ingelicht, het enige dat u nu kunt doen is de politie van tijd tot tijd op de hoogte houden van bijzondere zaken op dat adres. Mochten er geen planten meer aangetroffen worden bij een ruimdag dan kan er nog steeds prima een dossier opgemaakt worden.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

Dat is inderdaad een correcte samenvatting :-)
Ik heb bericht terug van de gemeente dat zij in contact gaan treden met de politie en hopelijk volgende week een reactie kunnen geven. Ook dat gaat dus niet zo vlot.

Ik geloof het best, dat ook zonder planten een dossier opgemaakt kan worden, alleen vrees ik dat het dan weer niet voldoende is voor de kantonrechter om het huurcontract te ontbinden. Wat ik, om herhaling te voorkomen, toch wel wenselijk zou vinden.

Gemeente, politie en woningcorporatie op de hoogte houden, dat ga ik niet meer doen. Ik ben hier nu 3 jaar mee bezig, het kost me veel tijd en dat vind ik niet erg, als mijn inspanningen dan wat opleveren. De volgende stap in het verhaal wordt dan dus verhuizen. Ik was dat gelukkig toch al van plan, dat scheelt. Ik probeer er nu alleen wat meer vaart achter te zetten.
Rianne2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid sinds: 15 jun 2019, 12:25
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Rianne2 »

En vandaag bericht van de gemeente ontvangen dat men bij de politie wacht tot de volgende hennepruimdag ... de vorige keer vond die 2,5 maand na mijn melding plaats.
Ik zal over 2,5 maand laten weten hoe dit afgelopen is (man man man).
Kvandalen
Lid
Lid
Berichten: 147
Lid sinds: 05 dec 2008, 12:34
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Ongelezen bericht door Kvandalen »

Tja 2,5 maanden lijkt mij persoonlijk wat aan de ruime kant maar vooruit. Mocht de woningbouw niet tot opzeggen van de huur overgaan kan de gemeente in elk geval een bestuurlijke maatregel opleggen. Daar zit vaak meer dwang achter dan een eventuele gang naar de rechter. In ieder geval veel succes met de verhuizing.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.
Gesloten