Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
beau79
Infopolitie Gast

Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door beau79 »

Als weggebruiker ben ik verplicht om aanwijzingen van verkeersregelaars of agenten op te volgen. Maar dit brengt mij als touringcarchauffeur regelmatig in de problemen.

Voorbeeld 1:
De touringcarparking was vol dus de verkeersregelaar van het evenement wilt dat ik de personenauto parking op rijd en daar passagiers laat uitstappen. En daarna wilt hij dat ik een onmogelijke bocht maak met een dubbeldekker, met schade tot gevolg. Want achteruit terug de weg op, daar kon de verkeersregelaar mij niet mee helpen, door het verkeer stil te zetten.

Voorbeeld 2:
Op een zeer smalle bosweg komt de bus een vrachtwagen tegen na de bocht. I.v.m. een evenement rijdt er dusdanig veel verkeer dat een stukje achteruit rijden niet mogelijk is voor beide voertuigen. De vrachtwagenchauffeur rijdt zo ver mogelijk in de berm waar bomen staan. Ik rijdt zo ver mogelijk de berm in tegen de struiken aan. Dit lukt niet zo goed want er staat ook een boom in de struiken. Passeren lukt niet. Daarom weer allebei terug gereden in oorspronkelijke positie. Na een half uur heen en weer steken kwam de politie.

De agent vraagt mij om de spiegels in te klappen en op te rijden terwijl hij aan het gidsen is. Ik zie dat de ene spiegel tegen de oplegger van de vrachtwagen aan schuurt. En de andere spiegelkap tegen de boom aan de rechterkant.

Uiteindelijk stop ik en na een onderhandelingsronde is men bereid om verkeer wat achter mij en de vrachtwagen staat, weg te leiden waardoor er meer manoeuvreerruimte ontstaat. Want de agenten zeggen je moet doen wat wij zeggen, anders gaan we weg en zoeken jullie het maar uit.

Nu vraag ik mij af of ik in deze situaties ondanks de schade verplicht ben om te doen wat men zegt? Is de gene die de aanwijzingen geeft ook aansprakelijk voor de schade?

Tot slot vraag ik mij af of je in voorkomende schadegevallen, een visitekaartje van de zaak mag achterlaten achter de voorruit van een geparkeerde auto. En verder mag rijden, waarna je na het weekend de schadeformulieren afhandelt. Ter voorkoming of beperking van het vertraging in het reisschema?
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Voor de duidelijkheid ik ben beroepsverkeersregelaar en geen politieagent.
Politie kan hier dus heel anders tegen aan kijken

Met betrekking tot voorbeeld 1: Als dit een evenementenverkeersregelaar is, dan mag deze heel beperkt "verkeersregelend"optreden:
Welke bevoegdheden hebben evenementen verkeersregelaars?
Het is belangrijk om te realiseren dat evenementenverkeersregelaars beperkte bevoegdheden hebben. Deze verkeersregelaars hebben geen professionele opleiding achter de rug en kunnen niet overal ingezet worden. Hieronder vindt u een paar feiten omtrent evenementenverkeersregelaars op een rij:
Evenementen verkeersregelaars mogen enkel tijdens evenementen waar zij een aanwijzing voor hebben verkeer regelen.
Evenementenverkeersregelaars mogen enkel aanwijzingen geven conform de instructie die zij hebben gekregen op de hun toegewezen post.

Een beroepsverkeersregelaar mag het verkeer echt regelen en ook anticiperen op de situatie.
Als weggebruiker kunt u het verschil NIET zien.

Ik ga er van uit dat de verkeersregelaar in uw situatie een e-vkr is. Deze mag dan niet het verkeer stilzetten.

U bent verplicht om de aanwijzingen op te volgen welke worden gegeven volgend de Bijlage van de RVV.
Afbeelding
(ik mis alleen het oprij-teken)

In dit geval geldt ook uw gezond verstand.
U krijgt een aanwijzing die NIET in de bijlage staat. U bent dus niet verplicht om deze op te volgen.
U bent bekend als beroepschauffeur met de mogelijkheden van uw wagen. De meeste verkeersregelaars hebben totaal geen benul hoe groot uw breedte, hoogte, gewicht, lengte of draaicirkel is.
In dit geval is het enige wat u kunt doen: de wagen stilzetten en de organisatie bellen. Deze zullen dan maatregelen moeten ondernemen om u uit deze situatie te halen.
Als u toch gaat rijden, terwijl u weet dat u schade gaat maken, dan is dat geheel uw verantwoording

Bij voorbeeld 2 geldt volgens mij precies hetzelfde, echter waren dit agenten die zich kinderlijk opstelden:
"Als je niet luistert, dan ga ik naar huis"
Maar als u schade rijdt, dan verwijzen ze naar uw verzekering en kost het u uw B/M en eigen risico.
Als er echt zoveel verkeer rijdt, dan bent u dus een mooi obstakel en kan het zelfs zijn dan hulpdiensten er niet door kunnen.
Ze zullen u beiden dus moeten helpen om een van beide wagens veilig en zonder schade achteruit te kunnen laten rijden.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

taxikemperman schreef: 16 jun 2019, 17:53 .

Ik ga er van uit dat de verkeersregelaar in uw situatie een e-vkr is. Deze mag dan niet het verkeer stilzetten.
Volgens mij is elke evenementenverkeersregelaars bevoegd om en een stopteken en een oprijteken te geven. Hij mag dus het verkeer stilzetten. Ook om het verkeer waar nodig weer vlot te krijgen of grote voertuigen ergens veilig de hoek om te krijgen mag hij aanwijzingen geven. Postinstructies van evenementenverkeersregelaars kunnen ook heel algemeen zijn. Veilige ongehinderde doorgang van het evenement door het afregelen van de verschillend verkeerstromen was vandaag de instructie waarmee ik op meerdere punten het verkeer heb moeten regelen naar eigeninzicht. Op elk kruispunt hield dat in terplaatse de situatie in ogenschouw nemen, risico's inschatten, zichtbaarheid waarborgen, vluchtwegen bedenken en je plan maken hoe je het gaat regelen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door SWAT »

Het antwoord op de laatste alinea van beau is. Ja, u mag een visitekaartje achterlaten op de beschadigde auto en u moet de aanrijding binnen 12 uur melden bij de politie. Sneller is te adviseren want als de politie eerder bij u is dan geldt de 12.uur niet.
Stay safe out there.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door wil »

Ik ben een tijdje evenementen verkeersregelaar geweest. Ik mocht het verkeer stilzetten en weer laten doorrijden. Als dit niet zou mogen wat is dan de taak van de door poiltie aangestelde evenementen verkeersregelaar? Alleen toekijken en aangeven waar iemand kan parkeren?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

‘Verkeersregelaars’ moeten ‘het verkeer regelen’.. Dat mag je gerust ruim interpreteren; je kan niet het verkeer regelen door alleen maar stoptekens te geven, oid..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
beau79
Infopolitie Gast

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door beau79 »

zijlvaart67 schreef: 17 jun 2019, 09:09 ‘Verkeersregelaars’ moeten ‘het verkeer regelen’.. Dat mag je gerust ruim interpreteren; je kan niet het verkeer regelen door alleen maar stoptekens te geven, oid..
Hoe ruim mogen we dit precies nemen? De verkeersregelaar moet het verkeer regelen, dat is zijn werk. Maar wat als er onmogelijke opdrachten gegeven worden. Zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xXvl2Nl4gRQ een trekker-oplegger combinatie die een haakse bocht naar rechts moet draaien... De chauffeur in het filmpje weigert omdat dit enorme bandenslijtage oplevert aan de trailerbanden, waarbij het profiel dusdanig kan beschadigen dat banden afgeschreven kunnen raken.

Wat nu als de verkeersregelaar de opdracht in dit filmpje geeft aan de chauffeur van een dubbeldekker of harmonicabus? Beide voertuigen kunnen die draai absoluut niet maken. De chauffeur mag niet weigeren en moet die bocht draaien, want in de wet staat dat hij altijd alle aanwijzingen van de verkeersregelaar moet opvolgen. Wat is het gevolg als de chauffeur zegt ik doe het niet? Het lijkt me niet de bedoeling de chauffeur in een onmogelijke situatie terechtkomt?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door Pim »

Wat is het gevolg als de chauffeur zegt ik doe het niet? Het lijkt me niet de bedoeling de chauffeur in een onmogelijke situatie terechtkomt?
Hooguit een boete voor het niet opvolgen van een politieagent of toezichthouder.
Dan kan hij daarna in bezwaar en zijn motivatie toelichten.

Het lijkt mij stug dat banden in 1x afgeschreven raken. Slijtage ja, maar van goede banden in 1 bocht naar afgeschreven banden is kul.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door taxikemperman »

zijlvaart67 schreef: 17 jun 2019, 09:09 ‘Verkeersregelaars’ moeten ‘het verkeer regelen’.. Dat mag je gerust ruim interpreteren; je kan niet het verkeer regelen door alleen maar stoptekens te geven, oid..
Ja maar in het RVV staat dus geen oprijteken.
Ik maak het trouwens wel vaak mee met sommige verkeersregelaars: Ze geven wel een stopteken, maar geven dan geen oprijteken.
Ik ben dan zo lullig om te blijven staan.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het feit dat niet alle handgebaren beschreven staan is wellicht bijzonder, maar zeker niet een probleem. Het komt alleen voor ‘vrije interpretatie’ in aanmerking:

Wetstekst

Artikel 82 RVV
1 Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en

2 Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.

‘Oprijdtekens’ mag je dus met je voeten geven..of met je oren.. Net wat je wilt..

De ‘aanwijzingen’ zijn dus ook niet beperkt tot diegenen die in de bijlage genoemd staan. Een aanwijzing in de trant van ‘doorrijden, 15 meter achteruit, rondje rijden ed, zijn allemaal toegestaan..tot in het redelijke natuurlijk..en dat laatste is waar Pim ook op doelt; je kan niet van een chauffeur verwachten dat hij met z’n vrachtwagen een zachte berm inrijd of expres laat scharen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

beau79 schreef: 17 jun 2019, 20:52
zijlvaart67 schreef: 17 jun 2019, 09:09 ‘Verkeersregelaars’ moeten ‘het verkeer regelen’.. Dat mag je gerust ruim interpreteren; je kan niet het verkeer regelen door alleen maar stoptekens te geven, oid..
Hoe ruim mogen we dit precies nemen? De verkeersregelaar moet het verkeer regelen, dat is zijn werk. Maar wat als er onmogelijke opdrachten gegeven worden. Zoals in dit filmpje: een trekker-oplegger combinatie die een haakse bocht naar rechts moet draaien... De chauffeur in het filmpje weigert omdat dit enorme bandenslijtage oplevert aan de trailerbanden, waarbij het profiel dusdanig kan beschadigen dat banden afgeschreven kunnen raken.

Wat nu als de verkeersregelaar de opdracht in dit filmpje geeft aan de chauffeur van een dubbeldekker of harmonicabus? Beide voertuigen kunnen die draai absoluut niet maken. De chauffeur mag niet weigeren en moet die bocht draaien, want in de wet staat dat hij altijd alle aanwijzingen van de verkeersregelaar moet opvolgen. Wat is het gevolg als de chauffeur zegt ik doe het niet? Het lijkt me niet de bedoeling de chauffeur in een onmogelijke situatie terechtkomt?
Praktische oplossing in dit geval? Gewoon de rotonde tegenstrooms laten nemen. Al vaker gedaan in dit soort situaties.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb regelmatig verkeer geregeld in Den Bosch. Wat mij altijd is opgevallen is dat iedereen altijd "een verhaal" heeft en dat ook uitgebreid wil gaan vertellen tegen juist dat ene poppetje (ik dus) die 6 verkeersstromen in de gaten staat te houden. Nee, je kunt NIET rechtdoor, daar is een ongeval gebeurd, nee, echt niet... maakt Scania tegenwoordig vliegende opleggercombinaties? Nee, ik heb OOK geen tijd om uit te leggen hoe je dan wel moet rijden. Hoe je er dan wel moet komen, vraag het aan iemand anders... Nee, ik heb daar geen tijd voor... Nee, het kan me echt niet schelen dat je te laat bent voor de geslotenverklaring van 12 uur en nee, het kan me nog minder schelen dat de slager zijn vlees niet krijgt en nog minder dat je een klacht in gaat dienen... als je nu onderhand maar door gaat rijden....

En nee, ik overdrijf niet, dit zijn gesprekken die je ECHT voert op straat met beroepschauffeurs die proberen van hun probleem jouw probleem te maken.

Dat zie je hier ook gebeuren. Niet elke verkeersregelaar zal inzicht hebben in de "afmeting" of draaicirkel van een combi of oplegger maar daar hoeft geen discussie van 45 minuten over te gaan. Als je niet rechtdoor kunt is daar een reden voor en moet je links... klaar. Kost dat wat profiel, so be it (daar let je ook niet op als je m rond trekt op een klein terrein om te draaien) en heb je wat hulp nodig dan weet ik zeker dat met 2 zinnen uitleg het vaak geregeld kan worden dat je een rotonde bijvoorbeeld tegendraads even snel kan nemen... maar ga geen hele discussie staan te voeren, daar heeft die politieman of vrouw of verkeersregelaar echt geen tijd of behoefte aan, die heeft alle aandacht nodig voor alles wat om hem heen gebeurt en waar hij of zij verantwoordelijk voor is, en ruzie? Dat leg je altijd af.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door Vent »

Grappige reactie van Frans. Na weken werkzaamheden op mijn dagelijkse traject ken ik helaas de andere kant. Zo ben ik heel erg benieuwd welke aanwijzing er precies gegeven wordt als een verkeersregelaar helemaal verzonken is in wat hij op zijn mobiele telefoon aan het tiepen is ? Of een sjekkie aan het draaien is. Om dan vervolgens geschrokken/boos een discussie met mij aan te willen gaan als ik, dan maar de normale verkeersregels volgend, kom aanrijden. "Er kan wel een tram aankomen". Ik geloof dat zijn opvatting was dat als hij even aan het kletsen is al het verkeer maar moet stoppen. Maargoed, op dat moment heb ik geen tijd voor discussie.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door Frans »

@Vent : Ja, ik heb ze hier ook wel eens zien staan bij wegwerkzaamheden... en elk woord wat we er samen meer over vuil maken is volgens mij een woord teveel. Laten we het dan ook hebben over verkeersregelaars, niet over zoutzakken die nog te lam zijn om met dat lampie te zwaaien op het moment dat het moet... en dan zijn ze vaak nog met 2en... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: Aanwijzingen verkeersregelaar of agent RVV.

Ongelezen bericht door wil »

Dit is ook precies de reden waarom ik ben gestopt als verkeersregelaar. De eindeloze discussies van mensen die willen wat nu net niet mogelijk is. Je bent maar een verkeersregelaar en geen politie, dus ik hoef je aanwijzingen niet op te volgen. Uitgescholden worden en allerlei ziektes die me toegewenst werden.
Gesloten