Slimme meter (wietplantage)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rianne2
Infopolitie Gast

Slimme meter (wietplantage)

Bericht door Rianne2 » 12 jun 2019, 22:20

Ik heb hier al eens eerder iets gepost over wiet bij de buren (onder andere namen). Dat is 3 jaar geleden, helaas zijn we er al zolang mee bezig.
Ga het niet allemaal herhalen, maar om een lang verhaal kort te maken:
Veel signalen van hennepteelt. Eerst gemeld bij de woningcorporatie. Woningcorporatie gaat op bezoek bij bewoners, maar volgens hen is er niets aan de hand.
Daarna melding gemaakt bij politie. Genoeg signalen, maar warmtemeting levert niets op en politie krijgt geen machtiging.
De zomer erop ruim 30 wietplantjes buiten. Woningcorporatie niet gebeld, wel de politie en foto's gestuurd. Tegen de tijd dat de politie wilde komen "ruimen" waren ze weer weg (ze hebben het later uitgelegd, het was een rotzomer voor de politie, vakantietijd en beredruk en iedereen werd ingezet op de zaak van de 2 vermoorde 14-jarige meisjes).
De afgelopen weken weer (véél) jonge plantjes. Ik heb de foto's nog niet opgestuurd of ..... foetsie plantjes :x Waarschijnlijk vanwege het slechte weer.
Nu staan ze waarschijnlijk weer binnen :evil:

De contactpersoon die ik heb bij de politie is een fantastische kerel, kan niet anders zeggen :thanks: :thanks: Die bijt zich er behoorlijk in vast.

Maar nu mijn vraag (hè hè): we hebben allemaal slimme meters gekregen en volgens mij hebben zij die ook. Kan de politie die gegevens uitlezen? Want dan zou het nu toch appeltje eitje zijn?

Rianne2
Infopolitie Gast

Re: Slimme meter

Bericht door Rianne2 » 12 jun 2019, 22:57

In 2017 is er ook een stroommeting gedaan (vertelde de hennepcoordinator mij), maar dat was een blokmeting. Samen met de andere signalen (regelmatig wietlucht, beslagen ramen) was het kennelijk niet voldoende om naar binnen te gaan. De hennepcoordinator heeft hierover wel een gesprek gevoerd met de woningcorporatie.
De uitkomst van de blokmeting weet ik niet.

We hadden toen nog geen eigen slimme meters. De vraag is dus of de politie bij de netwerkmaatschappij de individuele patronen en het verbruik kan opvragen, zodat het makkelijker is om toestemming te krijgen de woning te betreden.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 12 jun 2019, 23:12

En ik heb ook al bericht van de hennepcoordinator dat hij hier weer mee bezig is en "zijn lijntjes uitgezet heeft". Ik laat het verder aan de politie over. Het is gewoon een informatieve vraag (en hoop dat het nu wel gaat lukken natuurlijk).

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 12 jun 2019, 23:27

Nee, de politie kan niet rechtstreeks slimme meters uitlezen. Zij kan die informatie wel vorderen bij de netwerkbeheerder,
Echter in de meeste kwekerijen wordt de stroom buiten de meter om afgenomen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 12 jun 2019, 23:37

Ja, da's waar, als het buiten de meter gaat valt er niets te meten.
Maar je kunt dus als politie wel op individeel niveau die gegevens tegenwoordig krijgen? Dat is mooi. Ik neem aan dat ze hier dan nu mee bezig zijn.
We hebben het over ongeveer 60 plantjes (en ja, het zijn wietplantjes .... niet dat ik dat inmiddels zelf niet weet, maar hebben de wijkagent en de hennepcoordinator bevestigd).

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 12 jun 2019, 23:45

Verder hoop ik dan maar dat ze hun stroom niet aftappen. Maar als ze inderdaad buiten de meter om stroom aftappen ben ik bang dat dit een langdurige kwestie gaat worden.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 13 jun 2019, 08:01

Rianne2 schreef:
12 jun 2019, 23:45
Ja, da's waar, als het buiten de meter gaat valt er niets te meten.
<knip>
Verder hoop ik dan maar dat ze hun stroom niet aftappen. Maar als ze inderdaad buiten de meter om stroom aftappen ben ik bang dat dit een langdurige kwestie gaat worden.
Of juist niet.
Wat men in mijn omgeving doet, is meten hoeveel energie er door een hoofd-toevoerkabel gaat en wat de meters registreren.
Het verschil hier tussen geeft aan of er illegaal wordt afgetapt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 13 jun 2019, 09:00

Ik had de hennepcoordinator eerst voorzichtig laten doorschemeren dat ik ze niet meer zag buiten. Ik dacht, als ik zeg "ze zijn weg" is het case closed.
Daarna gevraagd of hij had begrepen dat ze niet meer buiten staan en het antwoord was "Nee dat niet. Maar nu wel!"
Dus ik ben benieuwd of ze nu verder onderzoek gaan doen. Er zijn dus uit wat ik jullie hoor zeggen in elk geval nog wel mogelijkheden om aan de hand van stroomverbruik de woning te onderzoeken. Dus dat is hoopvol.
Hopelijk wordt daar ook gebruik van gemaakt.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: Slimme meter (wietplantage)

Bericht door Botje » 13 jun 2019, 10:17

De gegevens van een 'slimme meter' mogen niet gebruikt worden voor de opsporing van een hennepkwekerij. Dat heeft weer ernstig te maken met privacy. Het is niet anders.

r0n heeft bijna gelijk maar het vaststellen of er een kwekerij in een bepaald blok zit gaat bij een blokmeting net even iets anders. Hierbij worden de gegevens van de meters in ieder geval niet gebruikt.

Om met een machtiging het pand binnen te gaan om een kwekerij te ruimen zijn een aantal aanwijzingen nodig. In ieder geval voldoende aanwijzingen om de zaak succesvol voor de rechter te kunnen brengen. In de machtiging staat ook vaak in wat ruimere bewoordingen omschreven dat er in verband met brandgevaar sprake is van een dringende noodzakelijkheid om de instap te doen. Als je wel weet of ernstig aan je water voelt dat er een kwekerij zit maar dat strafrechtelijk niet hard kunt maken, is er dan opeens geen brandgevaar meer? Ik ging in zulke gevallen als wijkagent aan de deur, legde uit hoe ik er over dacht en vroeg of ik binnen mocht komen kijken. Soms was dat nee en dan hoorde ik achteraf uit de wijk dat men 's nachts druk bezig was geweest met het uit de woning slepen van allerlei spullen, en soms mocht ik wel binnen en kon ik zelf gaan ruimen. Resultaat van allebei was dat een gevaarlijke situatie uit de wijk was en volgens mij is dat de eerste prioriteit.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 13 jun 2019, 12:26

Wijkagent gaf aan dat hij hoopt dat er nu sneller ingegrepen wordt dan de vorige keer, maar ik denk niet dat hij er persoonlijk naar toe gaat.
Het brandgevaar vind ik ook prioriteit 1, maar persoonlijk zie ik ook graag dat ze strafrechtelijk worden vervolgd.
Maar goed, nu een paar dagen niets gehoord en hopelijk betekent dat dat er hard aan de zaak wordt gewerkt. Kan me voorstellen dat ze mij daar niet over informeren.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 jun 2019, 21:35

Wellicht is dit leuk leesvoer om even door te nemen : https://wetten.overheid.nl/BWBR0036356/2015-03-01

Zo staat er bijvoorbeeld "Niet bedrijfsmatige teelt van een geringe hoeveelheid voor eigen gebruik heeft, indien de verdachte volwassen is, geen prioriteit".
Je kunt je afvragen wat dan een geringe hoeveelheid is. Dertig plantjes is uiteraard veel meer dan de 5 planten die iemand "mag hebben" volgens de aanwijzing, maar er zit wel een heel groot verschil tussen 30 kleine stekjes waar verder niemand last van heeft, of 5 megagrote wietplanten van wel 3 meter hoog met bloeiende toppen eraan. Sowieso is het hele gedoogbeleid al discutabel en hypocriet als je de verkoop wel gedoogt, maar de kweek ervan niet.

Maar afgezien daarvan, jij hebt aan je plicht voldaan en hebt de politie geholpen met foto's als bewijsmateriaal. Schroom niet om weer contact te zoeken als je dingen ziet die door de beugel kunnen, of wanneer er stankoverlast is o.i.d. Als dat soort meldingen blijven binnenkomen is de kans groter dat er iets mee gedaan wordt.
Waarom denk je trouwens dat de wijkagent niet persoonlijk langs zou gaan bij de buurman, heeft hij dat gezegd ? Ik denk dat een werkwijze zoals Botje het omschrijft weleens het meest effectief zou kunnen zijn in dit geval.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 13 jun 2019, 23:23

Dertig kleine plantjes worden ook groot. Maar van 5 grote wietplanten zul je ook vast aardig wat wiet af kunnen halen.
Mij persoonlijk zit het ook niet zo dwars dat er 30 of 60 kleine plantjes buiten staan. Het is voornamelijk wat ze binnen doen wat me zorgen baart. Die 30 plantjes bloeiden niet buiten (nou moet je dat als buren natuurlijk óók niet willen), voordat ze gingen bloeien stonden ze weer binnen. En om te weten wat ze binnen doen moet de politie achter de voordeur komen en dat was nu juist steeds het probleem. Toen de politie vorige keer eindelijk langs kon komen stonden ze al een maand binnen en bij de OvJ hoef je dus niet aan te komen met foto's van plantjes die er een maand geleden stonden ...
Maar er komt ook aanloop op af, mensen bellen aan en gaan met tasjes weer weg. Er vinden regelmatig ruzies plaats, er probeerde er één laatst de deur in te trappen. Ik bedoel maar.
Dus het moet gewoon opgelost worden.

Dat ik denk dat de wijkagent er niet langsgaat is omdat ik onze wijkagent redelijk goed ken :wink: Ik heb hem vrij langdurig voor iets anders nodig gehad en er is niks mis mee, maar ik heb gewoon niet de indruk dat het een werkwijze is die bij zijn karakter past.

Kvandalen
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Kvandalen » 14 jun 2019, 10:17

Het aantal planten dat buiten staat maakt niet uit, 1 plant is net zo min toegestaan als 100. Alleen wordt bij een gering aantal planten gekozen om niet te vervolgen door het OM. Wel heeft een woningbouwvereniging doorgaans regels met betrekking tot hennepplanten in de tuin en/of in de woning en ook een gemeente vindt hier vaak wel iets van. Dat is dus een optie, mocht de politie niet direct in actie komen.

Een slimme meter is leuk maar zoals al gezegd maakt dat niet veel uit qua opsporing. De stroom voor de kwekerij wordt al voor de meter afgetapt dus de meter registreert niets. Bij een blokmeting zal een hennepkwekerij er wel uit komen, alleen zitten er meerdere woningen op deze meting dus is het nog even verder puzzelen. De beste optie is dus eea aangeven bij de woningbouw en de gemeente, zeker wanneer ook sprake is van de overlast zoals u al aangaf.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 14 jun 2019, 16:47

De woningcorporatie leek de meldingen steeds niet serieus te willen nemen.
Ondanks dat het.nu al jaren speelt was de reactie nu ook weer lauw toen ik een melding maakte met een foto van de plantjes erbij (Als u denkt dat dit wietplantjes zijn, kunt u dit het beste aan de politie melden). Ze waren nog wel erg klein, dus ik heb een week later een nieuwe melding gemaakt, duidelijk gemaakt dat de politie al was geïnformeerd (wijkagent ging het al weer bespreken met het hennepteam), en een foto waarop ze inmiddels 10 cm groter waren met wat gekartelde blaadjes erbij. Toen bleef het stil. Hopelijk hebben ze zelf ook contact met de politie opgenomen, dat zou mij eens wat werk schelen.

Die blokmeting is een paar jaar terug ook geweest, alleen waren er verder toen te weinig andere bewijzen. Het zou nu in combinatie met de recente foto's misschien wel voldoende zijn. Dat zou mooi zijn.

De Gemeente had ik nog niet aan gedacht, is misschien ook nog een optie.

Rianne2
Infopolitie Gast

Bericht door Rianne2 » 14 jun 2019, 18:48

Mits die blokmeting wat oplevert natuurlijk. Of dat eerder wel zo was weet ik ook niet. Ik weet wel dat de hennepcoordinator destijds één en ander kennelijk wel voldoende vond om een gesprek met de woningcorporatie te gaan voeren. Waar zij dan verder weer niet veel mee hebben gedaan volgens mij.

Gesloten