Bijna ongeluk met indirecte schade, kan ik iets doen om dit te voorkomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ties
Infopolitie Gast

Bijna ongeluk met indirecte schade, kan ik iets doen om dit te voorkomen

Bericht door Ties » 07 jun 2019, 23:52

Ik werd vanavond ingehaald door een bestuurder die tijdens het inhale blijkbaar opeens besloot dat hij een zij straat in wou, wat betekenden dat hij mij afsneed en vol in de ankers ging om zijn bocht te kunnen maken. Ik lette gelukking goed genoeg op en heb hem niet geraakt (scheelde echt maar een cm of 30 bij 80 km/h denk ik), maar ik had wel zo hard de rem in getrapt dat een van mijn remleidingen is gescheurd. De bestuurder is gewoon weg gereden en ik stond dus nu in de berm en kon niet meer verder. Ik had in eerste instantie de politie gebeld maar die zijden dat ze zonder kenteken (was op dat moment niet iets waar ik op letten) niet echt iets konden doen, want er was geen directe schade.
Uiteindelijk is de ANWB gekomen en die hebben de achter remmen afgesloten en zo ben ik weer veilig thuisgekomen, dus voor mij is het uiteindelijk redelijk goed afgelopen.

Nu vraag im me af of er iets met de bestuurder van de andere auto was gebeurd als ik bijvoorbeeld een dachcam in de auto had gehad en zijn kenteken en actie had vastgelegd. Ik ga er van uit dat ik niet de schade op hem hat kunnen verhalen omdat het niet directe schade was maar eigenlijk gewoon een techniesche fout in mijn voertuig die naar boven kwam doordat ik een noodstop moest maakte. Maar had ik wel aangifte kunnen doen als ik het had vast gelegd op beeld? Of moet ik daar echt directe schade voor hebben gehad aan mijn voortuig? Het was namelijk echt een idiote actie van de andere bestuurder, en het zit me gewoon niet zo lekker dat hij zo is doorgereden en ik er verder niks mee kan doen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Bijna ongeluk met indirecte schade, kan ik iets doen om dit te voorkomen

Bericht door Pim » 08 jun 2019, 02:39

Aangifte kunt u doen als u kennis draagt van een strafbaar feit.
Strikt formeel betekent dit dat u zelf niet het slachtoffer hoeft te zijn van het strafbare feit.
Strikt formeel betekent dit ook dat u aangifte kunt doen van een verkeersovertreding wat immers ook een strafbaar feit is.
Dat wordt echter niet gedaan. U snapt wel waarom.

U zou in uw geval aangifte kunnen doen van gevaar of hinder veroorzaken door de andere partij maar dan zou wel zeer wenselijk zijn wanneer daar een kenteken bij genoemd wordt. Dan nog wordt er een afweging gemaakt of er "muziek in zit". Heeft de opsporing van de andere bestuurder nut?
Een kenteken weten betekent nog niet dat men weet wie de feitelijke bestuurder is geweest op dat moment.
Ook daar zijn procedures voor maar dat betekent nog niet dat die voor alles ingezet (kunnen) worden.
Heeft er een derde baat bij? Of gaat het slechts om die ander een boete 'aan te smeren' opdat u uw schrik kunt relativeren?

Een remleiding mag onder geen beding scheuren. Dat uw remleiding door een nood- of paniekremming gescheurd is zou ik niet te hard tegen een agent zeggen.
In het ergste geval levert u dat een WOK melding op en kunt u met uw voertuig naar de RDW.
Maar dan wel op een aanhanger/autoambulance, want u mag na een uitgesproken aankondiging van een WOK-melding niet meer rijden met uw voertuig tot de RDW een herkeuring heeft verricht met positief resultaat. Dus ook niet meer van de plek van constatering/aankondiging van WOK-melding naar de garage/plaats van onderhoud/herstel.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 jun 2019, 09:03

Als u wel aangifte doet en de andere bestuurder ontkent dit, dan is het een één tegen één verhaal, en komt er niets van. Zelfs niet als er schade was geweest. U botst immers achterop en zal door de verzekering aansprakelijk worden gesteld.
Op welk moment is de leiding gescheurd? Op dat moment was er al geen remkracht meer. Gelukkig zijn remsystemen gescheiden, zodat andere wielen nog wel beremd werden.
Natuurlijk is dit een onnodige opmerking, maar ik heb bij een technisch onderzoek na een ernstig verkeersongeval al eens meegemaakt dat bij de hoofdremcilinder een kogeltje in de leiding naar een achterwiel zat. Dit was door de wegenwacht aangebracht omdat de leiding lekte. Het was daarna echter nooit gerepareerd door de eigenaar, want hij remde nu toch ook nog. Ja, maar het ABS werkte niet meer, omdat deze een storing registreerde. Moraal: Niet rijden totdat de rem gerepareerd is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

ties
Infopolitie Gast

Bericht door ties » 08 jun 2019, 11:12

Oke dank voor jullie reacties, het lijkt me wel duidelijk.
Ik begrijp zeker wel dat de politie niet zomaar iets kan doen in deze situatie, en zeker omdat het nu dus gewoon mijn woord tegen het zijne is en ik geen idee heb van het kenteken of de bestuurder is geweest.
Maar als ik dus een dachcan opnamen had gehad met kenteken had ik aangiften kunnen doen (nu natuurlijk ook maar daar word dan lijkt mij onzin want kan de politie toch niks mee) maar dan is het afhankelijk van de ernst van het feit of de politie er de tijd in invested om de bestuurder op te sporen, wat opzig ook wel logisch is. ik begrijp best dat ze niet zomaar de tijd kunnen investeren in het opsporen en bekeuren van elke sukkel die een fout maakt in het verkeer, zeker als er geen schade is.
Pim schreef:
08 jun 2019, 02:39
Een remleiding mag onder geen beding scheuren. Dat uw remleiding door een nood- of paniekremming gescheurd is zou ik niet te hard tegen een agent zeggen.
In het ergste geval levert u dat een WOK melding op en kunt u met uw voertuig naar de RDW.
Dat een remleiding niet hoort te scheuren begrijp ik ja. Het is immers gemaakt om de druk van remmen aan te kunnen. Het lijkt me alleen niet dat de politie een WOK melding doet bij ieder pech geval toch? Immers is in bijna elk pech geval (wat dit feitelijk denk ik is) spraken van een fout in het voertuig waar door het niet meer in staat is om veilig van de weg gebruik te maken. Er was hier ook geen spraken van achterstallig onderhoud naar mijn weten, ik check regelmaatig alles op en onder het voertuig en ik breng het voertuig elk jaar naar de garage voor een keuring ook al hoef het feijtelijk maar eens in de 2 voor de jaar APK omdat het voertuig ouder dan 30 jaar is. Ik heb zelfs een paar maanden terug nog alle remleidingen schoon gemaakt en opnieuw getectyleerd op advies van de garage omdat zij hadden gezien dat de leidingen wat roest hadden. Maar blijkbaar ware ze dus al verder door geroest dan gedacht op dat moment.

Skipperje schreef:
08 jun 2019, 09:03
Natuurlijk is dit een onnodige opmerking, maar ik heb bij een technisch onderzoek na een ernstig verkeersongeval al eens meegemaakt dat bij de hoofdremcilinder een kogeltje in de leiding naar een achterwiel zat. Dit was door de wegenwacht aangebracht omdat de leiding lekte. Het was daarna echter nooit gerepareerd door de eigenaar, want hij remde nu toch ook nog. Ja, maar het ABS werkte niet meer, omdat deze een storing registreerde. Moraal: Niet rijden totdat de rem gerepareerd is.
Dat was ik zeker niet van plan nee! Heeft de meneer van de wegenwacht mij ook duidelijk verteld, hij zij dat dit puur was om thuis te komen en dat ik er zo due niet mee most gaan rijden omdat er nu gewoon minder remkracht is in de auto. Ik weet zeker dat met de mijn voertuig in zijn huidige staat ik niet op tijd had kunnen stoppen als ik in de zelfde situatie terecht was gekomen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 jun 2019, 12:54

Ik lees:
"ouder dan 30 jaar"
"remleidingen schoon gemaakt en opnieuw getectyleerd"
"op advies van de garage omdat zij hadden gezien dat de leidingen wat roest hadden"

Ik tectyleer mijn remleidingen nooit.
Waardeloos advies van de garage ook.
Tectyl over roest werkt niet.
Tectyler is vaak maskeren/verbergen.
Wat je niet ziet is er nog gewoon.
Tectyl is ook niet luchtdicht, dus roest werkt gewoon door.

Ik zou zeker gewokt hebben, wens te meer na wat ik nu gelezen heb.
U had voorkennis van aangetaste remleidingen en ipv deze te vervangen bracht u er tectyl overheen aan. Met welk doel?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

ties
Infopolitie Gast

Bericht door ties » 08 jun 2019, 13:07

Pim schreef:
08 jun 2019, 12:54
Ik zou zeker gewokt hebben, wens te meer na wat ik nu gelezen heb.
U had voorkennis van aangetaste remleidingen en ipv deze te vervangen bracht u er tectyl overheen aan. Met welk doel?
Niet alleen tectyl aangebracht, eerst alle roest aangepakt met een staalborstel en daarna de leiding met roestprimer behandeld, daarna tectyl er overheen gedaan als bescherming. Als ik had geweten dat de leiding zo rot was had ik deze zeker vervangen, ik ga nu ook niet meer rijden tot alle roestige leidingen weg zijn en vervangen voor nieuwen. De garage had blijkbaar alleen gezien dat er oppervlakkige roest op de leidingen zat, en niet opgemerkt dat de roest dieper ging en de leiding rot was. Slordig, maar naar mijn mening was dit dus niet direct slecht advies van de garage, echter wel een slechte diagnose van het probleem en dat is niet netjes.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 08 jun 2019, 21:43

Ten aanzien van de vermeende verkeersovertreding van de andere partij nog het volgende. De Wetgever heeft de keuze gemaakt dat (lichte) verkeersovertredingen alleen bestuursrechtelijk mogen worden vervolgd. Alleen als de verkeersovertreding directe schade (door een ongeval) heeft veroorzaakt moet deze strafrechtelijk worden afgehandeld.
Van een feit dat middels het strafrecht vervolgd kan worden mag, zoals gezegd, een ieder aangifte doen. Wel moet deze aangifte om een succesvolle vervolging mogelijk te maken, ondersteund worden door bewijs zoals verklaringen van getuigen of wellicht beeldmateriaal.
Bestuursrechtelijke (verkeers) overtredingen dienen op heterdaad door een opsporingsambtenaar waargenomen te worden of op een voorgeschreven wijze door daarvoor goedgekeurde apparatuur vastgelegd zijn.
Een gewone dashcam voldoet niet aan die laatste voorwaarde en mag dus niet gebruikt worden om een bestuursrechtelijke (verkeers) overtreding te constateren en vervolgens te beboeten middels een beschikking.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten