Door rood gegleden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bart117
Infopolitie Gast

Door rood gegleden

Bericht door Bart117 » 04 jun 2019, 22:30

Ik heb een vraag over een situatie die net is voorgekomen.
Ik was net aan het rijden in de zware regen en rij richting een stoplicht, deze springt op oranje dus ik rem meteen af maar glij door (geen abs). Ik glij door tot voorbij de stopstreep tot op waar ik vermoed dat de sensoren van de flitspaal zitten. Nadat ik tot stilstand ben gekomen springt hij op rood en rij ik achteruit terug tot voor de stopstreep. Kan ik nu een boete verwachten en zo ja, kan ik deze dan aanvechten?

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Door rood gegleden

Bericht door DiNozzo » 04 jun 2019, 23:22

Ja, het is mogelijk dat u geflitst bent en net als elke andere boete kunt u deze altijd aanvechten.

Maar ik geef u dan niet veel kans. Als u door simpelweg te remmen voor oranje al bent gaan glijden en daardoor over de streep bent geraakt heeft u simpelweg te hard gereden voor de omstandigheden. U wordt geacht op tijd te kunnen stoppen voor onverwachte situaties en dat betekent dat u in dit noodweer met uw voertuig geen 50 kilometer per uur kan rijden waar 50 is toegestaan, misschien zelfs wel geen 30 of 20 kilometer per uur.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Bart-117
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart-117 » 05 jun 2019, 00:44

Zo hard ging ik niet eens, maar hij sprong onverwachts al op oranje (was net groen en voordat er iemand langs ging hij alweer op oranje). Was achteraf ook net genoeg tijd om door te rijden, maar juist omdat die flitser er staat wilde ik het risico niet nemen dus trapte ik m"n rem wat te hard in

Bart-117
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart-117 » 05 jun 2019, 01:03

En verder kwam de vraag over het aanvechten meer om het feit dat ik niet ben doorgereden maar teruggereden, dat wil zeggen, toen het licht daadwerkelijk rood werd stond ik al in z'n achteruit

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 05 jun 2019, 09:59

Ik ben het eens met DiNozzo

Flitspalen maken over het algemeen 2 foto's kort na elkaar waarop dan te zien zou moeten zijn dat iemand daadwerkelijk doorrijd. Mocht je een boete ontvangen kun je deze foto's opvragen en dan je beslissing nemen.

En volgende keer toch je rijgedrag aanpassen want je had ook tegen een auto of boom aan kunnen glijden na je remactie.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 05 jun 2019, 13:43

Zoals TS het uitlegt is hij niet door rood gereden. Het werd rood toen hij de stopstreep al was gepasseerd. Uit de foto's zal dan ook blijken dat er geen verschil is tussen beide foto's, dan wel dat TS al achteruit is gereden bij foto 2. Ik zou zeker in beroep gaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 06 jun 2019, 20:43

Aanvulling: Dat kan veel geld schelen.
Artikel 79 van het RVV 1990 bepaalt dat, wanneer stoppen op grond van die regeling verplicht is, dit dient te geschieden voor de daartoe bestemde stopstreep. De bijlage als bedoeld in artikel 2 WAHV, zoals die luidde ten tijde van de gedraging, maakt onderscheid in de sanctionering van de gedraging met feitcode R602 (‘niet stoppen voor rood licht’: € 230,-) en de gedraging met feitcode R620 (‘niet stoppen voor stopstreep’: € 90,-) De gedraging die in de onderhavige zaak is verricht is dus niet gedraging R602, maar gedraging R620.
BRON

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten