Legitimatieplicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Piet Potlood
Infopolitie Gast

Legitimatieplicht

Bericht door Piet Potlood » 06 jun 2019, 00:12

Ik weet dat dit onderwerp al is aangestipt,maar toch heb ik een ?...
Er is een legitimatie plicht en geen draagplicht volgens de wet...
Bij staande houding vorderd een ambtenaar mijn legitimatie ter inzagen ivm ongeregeldheden in de buurt (Hij heeft een gegronde reden).
Als antwoord op zijn vordering meldt ik hem,dat ik geen indentificatie bij me draag,maar dat ik hem ter inzage wel aanbied het bij mij thuis in te zien en dus wil overhandigen,bij zijn eerste vordering...
Volgens de "wet" heb ik me op dat moment volledig gehouden aan de regels.
Op welke grond zou een agent mij kunnen bekeuren?

Piet Potlood
Infopolitie Gast

Re: Legitimatieplicht

Bericht door Piet Potlood » 06 jun 2019, 00:55

In 447e is er sprake van "aanbieden" zonder tijdsopgave zoals bv "ter stond" of "onmiddelijk".... En aangezien ik geen "draagplicht" heb,ben ik niet verplicht het op me lijf te dragen,maar loop ik wel het risico op verdraaiing van mijn uitspraak,als een agent me aanhoudt ivm zijn macht en baan.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 jun 2019, 07:52

447e geeft de strafmaat. De plicht zelf is in diverse wetten geregeld, waaronder de wet op de identificatieplicht.

Artikel 2 van die wet luidt:
Wettekst
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8 van de Politiewet 2012 of artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Op eerste vordering, of te wel terstond.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 06 jun 2019, 08:33

Met andere woorden; als je als groep gaat stappen is het bijv prima dat 1 persoon alle legitimatiebewijzen (en de pot) beheert, maar verder dan dat gaat dit niet.
‘Op eerste vordering’ betekent niet ‘rijd ff achter me aan naar huis’..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 jun 2019, 11:26

Voor de duidelijkheid: Geen draagplicht betekent niet veel meer dan dat het niet op zak hebben van een ID op zichzelf geen strafbaar feit is. De politie mag dus niet controleren op het feit of iemand wel of geen ID bij zich heeft; er moet steeds een aanleiding zijn om naar het ID te vragen. Dat kan dus inderdaad zijn dat iemand bij een demonstratie aanwezig is waarbij ongeregeldheden worden verwacht, zonder dat er daadwerkelijk al iets is gebeurd. Je kunt al heel snel om een ID worden gevraagd. Heb je dan geen ID bij je, dan ben je strafbaar.

Er is dus geen draagplicht, maar in de praktijk kun je hem beter altijd bij je dragen. Scheelt je al snel 95 Euro plus 9 euro administratiekosten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 06 jun 2019, 12:55

Voor alle duidelijkheid, er is geen draagplicht, wel een toonplicht op eerste vordering.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 jun 2019, 13:15

En ook al heb je zelf geen idee wat de aanleiding is en heb je jezelf ook nergens aan schuldig gemaakt dan nog kan de agent een gegronde reden hebben, en... die hoeft hij niet met jou te delen als voorwaarde voor jou om je te identificeren.

Voorbeeld:
Er zou sprake kunnen zijn dat een zedendelinquent zich in de buurt ophoudt.
En er is naam en een signalement bekend.

En u voldoet toevallig aan dat signalement.
Dus vraagt de agent of u zich wilt identificeren.

Om de openbare orde niet te verstoren en te voorkomen dat het als een lopend vuurtje rondgaat dat er mogelijk een zedendelinquent rondgaat zal dat niet gedeeld worden.

Wel zal de agent in kwestie achteraf moeten kunnen verantwoorden waarom hij de controle uitvoerde. Vaak legt men het dan vast in de politiesystemen in een mutatie.

Maar vaak krijgt u gewoon een mondelinge toelichting op straat. Dat kan zijn: er is veel overlast in deze buurt en we willen weten wie zich hier ophoudt. Of er wordt hier veel ingebroken...
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten