GrillGun legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Apie!
Infopolitie Gast

GrillGun legaal?

Bericht door Apie! » 28 mei 2019, 11:26

Op Kickstarter is een project gestart met twee producten :
  • de GrillGun
  • de Su-V
Afbeelding
De grote (GrillGun) is bedoeld om houtskool/hout aan te steken en de kleine (Su-V) om vlees dicht te schroeien nadat vlees is klaargemaakt dmv sous vide.

De fabrikant heeft het volgende op zijn website staan:
Q – Are there any government regulations keeping me from using my GrillGun at home or at campgrounds?
A – Nope, not unless there is a burn ban going on. The GrillGun is not a flamethrower, so is not regulated. We have had high powered weed torches around for decades and the lobbyist haven’t shut them down yet, so these won’t be any different. (Pssst. GrillGuns are not guns… they just look like them, just like paintball guns, Airsoft guns, Nerf gun, water guns, cap guns, etc.)

Ik ben een fanatiek barbecuer en maak veel gebruik van sous vide en vind dit dus een interessant product. Zouden deze legaal zijn in Nederland?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: GrillGun legaal?

Bericht door Pim » 28 mei 2019, 12:25

Als je in je tuin achter je BBQ staat wel.
Als je dat ding in je auto hebt liggen op plaatselijke stapavond niet.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Apie!
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jornack
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Apie! » 29 mei 2019, 08:17

Ok, dat klinkt op zich logisch, maar hoe zit dat dan met het importeren naar Nederland? Ik bedoel, softdrugs mag je voor persoonlijk gebruik ook bezitten in kleine hoeveelheden, maar softdrugs importeren is een ander verhaal. Stel, het pakketje wordt er uit gepikt voor controle door de Douane, wat gebeurt er dan?

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 29 mei 2019, 09:47

Waarom koop je niet gewoon een onkruidbrander? Die gebruik ik voor mijn BBQ. Werkt perfect.

Apie!
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Apie! » 29 mei 2019, 10:16

Ja, dat kan. Ik kan ook de Looftlighter gebruiken om kolen aan te steken, maar daarmee kan ik geen hout aansteken of vlees dichtschroeien. Daarnaast zit er namelijk wel degelijk verschil in verschillende branders zoals je in dit filmpje kunt zien:
https://www.youtube.com/watch?v=y4jqBFvBwp0
Dus, ik neem aan dat jouw onkruidbrander ook weer andere eigenschappen heeft en anders presteert.

Daarnaast ben ik in de eerste plaatse geïnteresseerd in de Su-V versie om vlees dicht te schroeien dat ik low&slow of sous vide heb bereid. De GrillGun zou handig zijn om hout aan te steken.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 29 mei 2019, 17:09

Iemand nog intresse in een recept voor pruimentaart?

Sorry kon het niet laten.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 mei 2019, 17:44

Apie! schreef:
29 mei 2019, 08:17
Ok, dat klinkt op zich logisch, maar hoe zit dat dan met het importeren naar Nederland? Ik bedoel, softdrugs mag je voor persoonlijk gebruik ook bezitten in kleine hoeveelheden, maar softdrugs importeren is een ander verhaal. Stel, het pakketje wordt er uit gepikt voor controle door de Douane, wat gebeurt er dan?
Even een groot misverstand uit de weg ruimen dat je "softdrugs mag bezitten".
Je kent vast wel de kreet: Nederland heeft een gedoogbeleid op het gebied van softdrugs.
Gedogen kun je alleen datgene wat verboden is.
Dusss...

Regel 1: softdrugs zijn VERBODEN
Regel 2: softdrugs mag je kopen en nuttigen IN DE COFFEESHOP.
Regel 3: wordt er softdrugs bij je aangetroffen buiten de coffeeshop dan geldt regel 1.
Dus dient het in beslaggenomen te worden.

Dan hoor ik je vragen:
Maar hoe zit het dan met gebruikershoeveelheden?
Ook daarvoor geldt regel 1: VERBODEN.
Echter tot 5 gram wiet (gebruikershoeveelheid) krijg je geen strafoplegging.
Daarboven dus wel.

Weet de politie dan niet dat veel klanten hun wiet mee naar huis nemen als ze bij de coffeeshop geweest zijn?
Natuurlijk wel. Maar dat is nog geen legitieme reden om iedereen die daar naar buiten komt te fouilleren. Is er echter wel zo'n legitieme reden om dat te doen en treft men dan je wiet aan, ongeacht de hoeveelheid, dan geldt weer regel 1 (verboden), en verder regel 2 en 3.

En import van softdrugs is ook verboden.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 29 mei 2019, 23:00

Tommy schreef:
29 mei 2019, 17:09
Iemand nog intresse in een recept voor pruimentaart?

Sorry kon het niet laten.
raku gestookt??

sorry ik ook niet :D
Never change a winning team

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 30 mei 2019, 05:04

On topic graag. Dit is geen kookrubriek. :shock:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 30 mei 2019, 14:48

Deze valt wat mij betreft niet in de groep "op echt gelijkende wapens "
Als een rood dopje op de loop van een pistool een kinderspeelgoed maakt dat zijn deze toeters en bellen zeker voldoende toch om elke verwarring te voorkomen.
ik heb een hogedruk spuit met een meer op een pistool lijkende handgreep.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 mei 2019, 20:36

Als een rood dopje op de loop van een pistool een kinderspeelgoed maakt....
En wie zegt dat?

Apie!
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Apie! » 31 mei 2019, 10:35

Pim schreef:
29 mei 2019, 17:44
<knip/>
<knip/>
Het is verboden, maar we gedogen het wel, tot bepaalde hoogte. Dit subtiele, maar wezenlijke verschil m.b.t. softdrugs is eigenlijk ook de reden waarom ik me afvraag of de GrillGUn/Su-V legaal zou zijn om te importeren en thuis in de tuin naast de barbecue te hebben. Dat je er niet mee gaat stappen, snap ik. Het gaat mij om de mogelijke juridische gevolgen als ik 'm importeer en/of dat ik een keer thuis wordt gecontroleerd door de politie. (Een oplettende buur die me met de Su-V gun bezig ziet en de politie belt is niet ondenkbaar.)
speedo schreef:
30 mei 2019, 14:48
Als een rood dopje op de loop van een pistool een kinderspeelgoed maakt dat zijn deze toeters en bellen zeker voldoende toch om elke verwarring te voorkomen.
Uit eigenbelang om 'm naast mijn eigen barbecue te krijgen, zou ik hier graag blind in mee gaan, maar in dienst hadden wij een oefen-uzi. Dat was een echte uzi met een gefixeerd rood dopje aan het eind van de loop waardoor er geen echte kogels uit de loop meer konden worden geschoten, en als ik die nu in huis zou hebben, zou ik in overtreding zijn.
De statement "Als een rood dopje op de loop van een pistool een kinderspeelgoed maakt" is dus iets te kort door de bocht.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 31 mei 2019, 11:22

Het is verboden, maar we gedogen het wel, tot bepaalde hoogte.
Lees het dan nog eens. En nu goed.
Het gedogen heeft feitelijk alleen betrekking op de strafoplegging.
Softdrugs zijn in Nederland VERBODEN. PUNT

Ik kan niet zeggen of jouw GrillGun verboden is of niet. Wel dat er in de Wet Wapens en Munitie géén gedogen bestaat.

Ik vraag me af als het een brander betreft waarom zo'n ding een GUN genoemd wordt.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 31 mei 2019, 15:05

Apie! schreef:
31 mei 2019, 10:35
Pim schreef:
29 mei 2019, 17:44
<knip/>
<knip/>
Het is verboden, maar we gedogen het wel, tot bepaalde hoogte. Dit subtiele, maar wezenlijke verschil m.b.t. softdrugs is eigenlijk ook de reden waarom ik me afvraag of de GrillGUn/Su-V legaal zou zijn om te importeren en thuis in de tuin naast de barbecue te hebben. Dat je er niet mee gaat stappen, snap ik. Het gaat mij om de mogelijke juridische gevolgen als ik 'm importeer en/of dat ik een keer thuis wordt gecontroleerd door de politie. (Een oplettende buur die me met de Su-V gun bezig ziet en de politie belt is niet ondenkbaar.)
speedo schreef:
Uit eigenbelang om 'm naast mijn eigen barbecue te krijgen, zou ik hier graag blind in mee gaan, maar in dienst hadden wij een oefen-uzi. Dat was een echte uzi met een gefixeerd rood dopje aan het eind van de loop waardoor er geen echte kogels uit de loop meer konden worden geschoten, en als ik die nu in huis zou hebben, zou ik in overtreding zijn.
De statement "Als een rood dopje op de loop van een pistool een kinderspeelgoed maakt" is dus iets te kort door de bocht.
even een correctie van technische aard, die rode dop was om met losse flodders toch automatisch of semi automatisch te kunnen schieten ( druk opbouw in de loop zeg maar) :wink:

Apie!
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Apie! » 01 jun 2019, 08:01

Pim schreef:
31 mei 2019, 11:22
Het is verboden, maar we gedogen het wel, tot bepaalde hoogte.
Lees het dan nog eens. En nu goed.
Het gedogen heeft feitelijk alleen betrekking op de strafoplegging.
Softdrugs zijn in Nederland VERBODEN. PUNT
Ha, ja, het kwartje valt. Softdrugs zijn verboden.
Ik vraag me af als het een brander betreft waarom zo'n ding een GUN genoemd wordt.
Tja, als je het product ziet, dan snap je wel waarom toch? Een stuk marketing, een bepaald publiek aanspreken. Ik zie liever dat ze het gun-deel wat minder gunnerig maken, maar goed, het is niet mijn product. Aan de andere kant, als ik niet helder kan krijgen of de import en het bezit ervan niet strafbaar is, komt het ook nooit in mijn bezit :)
speedo schreef:
Laat mijn zoontje (8) nou net gisteren van de kermis thuiskomen met een pistool met zo'n rood dopje in de loop. Had ie gewonnen met prijsschieten ::roll: Dat ziet er toch een stuk echter uit dan de Su-VGun zeg.
speedo schreef:
31 mei 2019, 15:05
even een correctie van technische aard, die rode dop was om met losse flodders toch automatisch of semi automatisch te kunnen schieten ( druk opbouw in de loop zeg maar) :wink:
Ha, ja nu je het zegt, volgens mij hebben ze me dat toen ook verteld, maar dat was ook wel heel lang geleden :D

Gesloten