Matrixbord

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Sneker
Infopolitie Gast

Matrixbord

Ongelezen bericht door Sneker »

Hallo allemaal,
Mag je een matrixbord op je achterruit plaatsen, om bijvoorbeeld bumperklevers een tekst te laten zien? Ik denk aan ‘houd afstand aub’
Ron

Opmerking van moderator Frans

Titel aangepast
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Dusty »

Als je in dienst bent bij de politie en in een dienstvoertuig rijdt die dit heeft............, ja dan wél. 8)

Dit is wat ik er in de eerste instantie over kan vinden:

Wetstekst

RVV artikel 41a

11

1 Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:

a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:

1°. in gebruik bij de politie of bij de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten;

2°. in gebruik bij de brandweer;

3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;

4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat, bij de Inspectie Leefomgeving en Transport of bij de douane;

5°. die worden gebruikt door artsen;

6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;

7°. die worden gebruikt door de Regionale Ambulancevoorzieningen, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke wet ambulancezorg;

8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van een meldkamer als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder e, van de Tijdelijke wet ambulancezorg bezig houden met het verlenen van spoedeisende hulpverlening;

b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;

c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;

d. personen- en bedrijfsauto’s ingericht als dierenambulance;

e. taxi’s.

2 Personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef mogen slechts zijn voorzien van een verlicht transparant die de ingevolge het Reglement rijbewijzen voorgeschreven letter «L» weergeeft.

3 Onverminderd het eerste lid mogen:

a. verlichte transparanten die worden gevoerd door de voertuigen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, onder 1° tot en met 4° en onderdeel c, aanwijzingen weergeven voor het overige wegverkeer,

b. taxi’s zijn voorzien van verlichte transparanten die de volgende informatie weergeven:

1°. tarieven;

2°. naam van het taxibedrijf; en

3°. telefoonnummer van het taxibedrijf.

4 Taxi’s die zijn voorzien van verlichte transparanten die tarieven weergeven, mogen deze verlichting slechts voeren wanneer zij zich op een taxistandplaats bevinden.

5 Verlichte transparanten worden niet gevoerd door andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid en worden niet gevoerd op een andere wijze dan bepaald in het eerste tot en met vierde lid.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door KaaDee »

Dat is verboden. Een verlicht transparant is voorbehouden aan de hierboven genoemde categorieën.

Ik heb op AliExpress ook leuke bordjes voorbij zien komen met witte, groene of gele letters. Prima voor gebruik in een normale personenauto en het lijkt totaal niet op de stopbordjes van de politie.

En laten we eerlijk zijn, de kans dat je op de Nederlandse snelwegen een bumperklever tegenkomt, is een stuk groter dan dat je een politievoertuig überhaupt ziet rijden 😉

Maar nee, het mág dus niet...
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Sneker
Infopolitie Gast

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Sneker »

1 Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:

Ik bied met het Matrix bord geen informatie over de bestemming, en ook niet over het gebruik van het voortuig. :scratch:
Hoe deze zin te intrepeteren?
Ron
Gebruikersavatar
Bommeldinges
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid sinds: 20 mei 2019, 21:52
Roepnaam: Willem
Leeftijd: 49
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Bommeldinges »

Sneker schreef: 21 mei 2019, 18:20
Ik bied met het Matrix bord geen informatie over de bestemming, en ook niet over het gebruik van het voortuig. :scratch:
Hoe deze zin te intrepeteren?
Ron
Sneker schreef: 20 mei 2019, 22:55 Ik denk aan ‘houd afstand aub’
Ron
Mij lijkt dat laatste toch redelijk veel te maken te hebben met het gebruik van het voertuig... In die specifieke zin staat niets over wélk voertuig en dat wordt in zekere zin in de rest van het artikel verder ingekaderd.

Dus wat mij betreft kan je dat op die manier interpreteren, maar ik ben geen expert... 8)
Gebruikersavatar
Bommeldinges
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid sinds: 20 mei 2019, 21:52
Roepnaam: Willem
Leeftijd: 49
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Bommeldinges »

Overigens denk ik daar ook al jaren aan, want hoe vaak zou je een andere weggebruiker ergens attent op willen maken - afgezien van de een of ander die je eens zou willen zeggen wat je denkt natuurlijk.

Lamp kapot, klep open, richtingaanwijzer blijft aan, noem ze maar op... Heb zelfs ooit geprobeerd een signaaltaal te bedenken, totdat ik me realiseerde dat signalen alleen in bepaalde situaties zijn toegestaan. Sindsdien houd ik het maar bij een handgebaar en/of het raam omlaag en zeggen wat er is - als ik het al doe.
Gebruikersavatar
Sneker
Infopolitie Gast

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Sneker »

Bommeldinges schreef: 21 mei 2019, 19:01
Sneker schreef: 21 mei 2019, 18:20
Ik bied met het Matrix bord geen informatie over de bestemming, en ook niet over het gebruik van het voortuig. :scratch:
Hoe deze zin te intrepeteren?
Ron
Sneker schreef: 20 mei 2019, 22:55 Ik denk aan ‘houd afstand aub’
Ron
Mij lijkt dat laatste toch redelijk veel te maken te hebben met het gebruik van het voertuig... In die specifieke zin staat niets over wélk voertuig en dat wordt in zekere zin in de rest van het artikel verder ingekaderd.

Dus wat mij betreft kan je dat op die manier interpreteren, maar ik ben geen expert... 8)
Voor mij ontstaat de verwarring door de woorden "bestemming" en "gebruik". Maar die denk ik wel weg.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door maestro »

Sneker schreef: 21 mei 2019, 18:20 1 Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:

Ik bied met het Matrix bord geen informatie over de bestemming, en ook niet over het gebruik van het voortuig. :scratch:
Hoe deze zin te intrepeteren?
Ron
Dat het niet op jou van toepassing is. . Wat je wilt doen is aanwijzingen geven aan het verkeer, waarvoor lid 3 geldt. Je hebt te maken met lid 5. je bent geen van de uitzonderingen, dus mag het niet
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door Dusty »

Het staat jou natuurlijk vrij om middels een sticker, kenbaar te maken dat je van mening bent, dat men voldoende afstand tot jouw voertuig dient te houden.
Oké, doe ik je een paar suggesties:
Als u dit kunt lezen, dan zit u te dicht achter mij!
Kun je zélfs onder je kentekenplaat laten maken:
https://kentekenplaathoudersbedrukken.n ... uder-auto/
Houd voldoende (volg)afstand!
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht!
Allerlei variaties en er zijn zélfs bordjes te koop die je op jouw auto kan bevestigen:
https://www.google.com/search?q=ik+ben+ ... rc=_&vet=1

Kortom (andere) mogelijkheden genoeg!! 8)
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Kentekensticker 'onopvallend surveillancevoertuig' doet het ook erg goed. Dochterlief had ernstig last van bumperklevers. Werkte op haar zenuwen. Verhaal aangehoord en voor €2,95 zo'n lintje laten komen. Ongemerkt op haar kentekenplaathouder geplakt en na een weekje of drie gevraagd of ze nog last had van 'bumperklevers'.

Neuh, niet zo'n last meer. Daarna maar even de achterkant van haar auto getoond

👍😎

Haar surveillance taak? Ze speurt mensen met een hulphond op, op straat voor haar promotieonderzoek, of zo.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Matrixbord

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik hou van dit soort humor.. :like:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten