Gekleurde stadslichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Lennartvb!
Infopolitie Gast

Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Lennartvb! »

Hoi !!

Ik ben coen ik had een vraagje over mijn stadslichten. Ik kan mijn stadalichten elk kleur maken die ik wil met een afstandbediening maar mijn vraag is mag dat wel in een parkeerplaats ik weet wel dat je ermee niet mag rijden behalve als ie wit is!

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

'Stadslichten mogen niet anders dan wit of geel uitstralen’, dat is de wettekst.

Nu is het inderdaad zo dat de politie deze regeling alleen kan handhaven als er met een auto gereden wordt. Sta je bij de McDonalds geparkeerd omdat er daar een ‘bijeenkomst’ is georganiseerd, dan mag je dus allerlei grappen met je verlichting uithalen.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Lennartvb!
Infopolitie Gast

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Lennartvb! »

Dus ik mag het alle kleuren doen als ik stil sta op een parkeerplaats met mijn vrienden?
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Toch een opmerking. Stadslichten mogen in Nederland gevoerd worden in combinatie met dimlicht, grootlicht en mistvoorlicht, maar ook als parkeerlicht. Daarnaast is alle verlichting van voertuigen gebonden aan de Regeling voertuigen die stadslicht in maar twee kleuren toestaat, wit en geel licht. Voor personenauto's staat dat beschreven in Artikel 5.2.53 lid 1. Een afwijkende kleur is niet toegestaan en daar kan altijd voor verbaliseerd worden, ook als het voertuig stilstaat bij de Mac of welke andere parkeerplaats dan ook.

Feitcode N515 is van toepassing en is goed voor voor 140 euro exclusief 9 euro administratiekosten. Kan ook opgelegd worden bij stilstand van het voertuig wanneer daarbij de verlichting brandt. Niet doen dus!

Ben iets strenger in de leer dan Zijlvaart. Gekleurde lampjes mag dus niet op de openbare weg en parkeerterreinen horen daar helaas ook bij.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

ThunderSTreak schreef: 18 mei 2019, 21:23 Een afwijkende kleur is niet toegestaan en daar kan altijd voor verbaliseerd worden, ook als het voertuig stilstaat bij de Mac of welke andere parkeerplaats dan ook.

Ben iets strenger in de leer dan Zijlvaart. Gekleurde lampjes mag dus niet op de openbare weg en parkeerterreinen horen daar helaas ook bij.

Ik ben ’t niet met je eens Thunder en wel vanwege het feit dat de Regeling voertuigen (hoofdstuk 5) alleen rijdend van toepassing is:

Wetstekst

Artikel 5.1.1
1 Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
c. niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen.

Voor het verkeerslicht is wat anders, maar zodra iemand op een parkeerterrein geparkeerd staat mag je alles doen wat de regeling rijdend verbiedt..
Ik snap niet helemaal waarom ze die keuze (op de openbare weg) hebben gemaakt, maar het feit blijft dat we er niets aan kunnen doen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als ik naar de wetgeving kijk moet stadslicht/parkeerlicht alleen wit zijn als er mee gereden wordt. Dat impliceert dat 99,99 % van deze lichten ook wit zijn als ze stilstaan, maar de keiharde verplichting lees ik er nog immer niet in. Als iemand ervoor kiest om ze in ’t groen uit te voeren zie ik stilstaand nergens de mogelijkheid tot vervolging. Waarom zouden we er een probleem van maken als dat ’t niet is?

Ik ben van mening dat een geparkeerde auto geen claxon hoeft te hebben, ruitenwissers mag missen (in het oostblok worden ze na iedere rit verwijderd) en verlichting in alle kleuren van de regenboog is ook toegestaan. Iemand mag dus met de mooiste disco-auto op z’n hangplek staan, maar zodra hij gaat rijden moet hij wel even wat aanpassingen verrichten, of een aanhanger regelen..

En kennelijk vindt de wetgever het niet interessant; bij de McDonalds staan met foute verlichting is voor geen enkele andere weggebruiker schadelijk..of zoiets..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door k2p »

Je mag toch ook geen zwaailichten voeren als ze maar uit staan? Wat als ze inderdaad blauwe stadslichten gaan voeren? Is dat niet alleen voor militaire colonnes bestemd?
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het gebruik van bijzondere verlichting zoals blauwe of gele zwaailichten wordt separaat in het RVV 1990 behandeld (vanaf art 28) en via die weg is het ook strafbaar als men geparkeerd staat, maar die wetgeving richt zich niet op ’normale’ (gekleurde) verlichting..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

zijstap van defecte verlichting in nieuw onderwerp gezet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Lennartvb!
Infopolitie Gast

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Lennartvb! »

Dus ik mag wel op een parkeerplaats allerleri dingen doen met mijn lichten zonder te rijden??

Alle kleuren natuurlijk ) <-----

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Yep, zolang je geen zwaailichten van politieauto’s ed gaat imiteren mag dat allemaal..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 19 mei 2019, 14:51 Het gebruik van bijzondere verlichting zoals blauwe of gele zwaailichten wordt separaat in het RVV 1990 behandeld (vanaf art 28) en via die weg is het ook strafbaar als men geparkeerd staat, maar die wetgeving richt zich niet op ’normale’ (gekleurde) verlichting..
Maar zodra TS gaat rijden is het voertuig toch voorzien van een armatuur waarmee blauw licht kan worden gevoerd?

Wetstekst

Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door KaaDee »

Hou er wel rekening mee dat je hiermee om aandacht vraagt. Als collega's je zien staan met een volledige kermis op wielen, zullen ze dat op z'n minst van dichtbij willen bekijken en eventueel een controle uitvoeren. Zorg dus wel dat je alles op orde hebt, van rijbewijs en APK tot verzekering en profiel op de banden :)
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Piet,
het betreft een personenauto en dan kom je rijdend(!) uit bij ’t broertje in de wetgeving, maar dat komt op hetzelfde neer:

Wetstekst

Artikel 5.2.65
Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:
2.
Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.

Stilstaand valt ook bovenstaande niet te handhaven (al schiet je daar als eigenaar niets mee op, want het mag evengoed niet gebruikt worden), maar omdat er ook gereden wordt met de auto zeg ik vanuit deze gedachte ook dat hij rijdend geen politieauto mag imiteren met aanwezig zwaai-, flits- of knipperlicht, maar verder zie ik alleen regels over ‘uitstralen’ en zolang hij rijdend maar de goede kleur laat uitstralen, zie ik geen problemen..

De oorspronkelijke vraag was immers of stadslichten ed andere kleuren mogen uitstralen en dat mag, alle kleuren van de regenboog. Knipperen is nog niet eens aan de orde als ik de vraag goed begrijp..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gekleurde stadslichten

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 24 mei 2019, 08:57 Piet,
het betreft een personenauto
Ik zie nu pas dat ik een bromfiets heb aangehaald, maar daarbij ook vergeten ben dat het alleen over zwaai/flits/knipperlichten gaat :oops:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten