Lachgas achter het stuur, melden zinvol?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Rvv1990
Infopolitie Gast

Lachgas achter het stuur, melden zinvol?

Bericht door Rvv1990 » 15 mei 2019, 21:07

Goedenavond,

Een aantal dagen terug stond ik voor een stoplicht en bij het wegrijden keek ik even in de auto die naast mij stond en zag ik dat er een grote gasfles bij de bijrijder op schoot lag. Zowel de bijrijder als bestuurder waren flink door een balon met, ik neem aan lachgas, aan het ademen.

Het was voor mij echter groen en de situatie liet het niet toe dat ik mijn auto aan de kant zette om iets te noteren of de auto in kwestie te volgen, ik reed vanaf mijn plek namelijk een snelweg oprit op.

Mijn vraag:
Heeft het in de toekomst als ik dit nog eens zie zin om het servicecenter of zelfs 112 te bellen en hier melding van te maken?
Mijns inziens is dit minstens zo gevaarlijk als dronken rijden en zou de auto zo snel mogelijk door de politie aan de kant gezet moeten worden voordat de persoon in kwestie een blackout krijgt en er een ongeluk gebeurt.

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lachgas achter het stuur, melden zinvol?

Bericht door Mafkees » 15 mei 2019, 23:45

U kunt hier 112 voor bellen.

het CVOM (Openbaar Ministerie) is zeker geinteresseerd in het vervolgen van personen die tijdens het rijden lachgas inhaleren. Het lastige is wel dat de politie dit op heterdaad moet constateren, maar een melding zal zeer zeker worden gewaardeerd. Het fijnste zou zijn als u de positie blijft doorgeven totdat de politie ter plaatse is. Anders kunt u een beschrijving van de auto, inclusief kenteken, en de personen doorgeven met de laatste rijrichting.

Plaats reactie