Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Moderator: Moderatorteam
- Mafkees
- Lid
- Berichten: 144
- Lid sinds: 24 mar 2006, 23:49
- Roepnaam: AD14.23
- Locatie: Amsterdam
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Er zijn een boel eisen waar een gehandicaptenvoertuig met gesloten carrosserie aan moet voldoen. Het 'probleem' is dat wanneer je de gesloten carrosserie verwijderd dat het een gehandicaptenvoertuig wordt zonder gesloten carrosserie , waar bijzonder weinig eisen aan wordt gesteld. Waarschijnlijk omdat dit bedoeld is voor de scootmobielen en niet voor Cantas en Arolas waarvan de carrosserie is verwijderd. Om maar gelijk antwoord te geven op je vorige vragen, een gehandicaptenvoertuig zonder gesloten carrosserie hoeft geen spiegels te hebben en ook geen verlichting. Het enige wat qua verlichting verplicht wordt is een rode reflector aan de achterzijde.
Bron: Artikel 5.10.51 Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20) (richtingaanwijzers en verlichting in het algemeen)
Bron: Artikel 5.10.45 Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20) (Spiegel eisen)
Ik vind het maar vreemd. Ik vraag mij af of er geen regelgeving bestaat die het verbiedt om zomaar een gehandicaptenvoertuig met gesloten carroserie om te bouwen naar een zonder gesloten carroserie. Ik heb daar nog geen antwoord op gevonden.
Bron: Artikel 5.10.51 Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20) (richtingaanwijzers en verlichting in het algemeen)
Bron: Artikel 5.10.45 Regeling voertuigen (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20) (Spiegel eisen)
Ik vind het maar vreemd. Ik vraag mij af of er geen regelgeving bestaat die het verbiedt om zomaar een gehandicaptenvoertuig met gesloten carroserie om te bouwen naar een zonder gesloten carroserie. Ik heb daar nog geen antwoord op gevonden.
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
De carrosserie is gemaakt van plastic en kan losgekoppeld worden van het frame, het frame draagt alles net zoals auto's vroeger hadden, de carrosserie is gammel plastic en zorgt niet voor extra stevigheid. Ik wil er misschien toch nog een spiegel op doen, maar dan is het voertuig te breed. Maakt dat iets uit of is de maximale breedte exclusief de spiegels?
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Citaat uit de Regeling Voertuigen :
breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Ik denk dat een zodanige aanpassing van de inrichting van een gehandicaptenvoertuig maakt dat je niet meer kunt spreken van een voertuig "ingericht voor vervoer van gehandicapten".
Dat was het toen het een Arola wàs.
Maar met zodanige wijzigingen niet meer.
Anders zou ik als donor een Arola kunnen nemen, daardoor gevrijwaard zijn van alle eisen en regelgeving, en naar hartelust mijn creativiteit laten botvieren. Er is ergens een grens. En als je de carrosserie verwijderd en er een soort kart van maakt ben ik wel in voor een proefproces.
Het ding wijkt teveel af van de basis.
Net als die botsauto. En ik kan me vergissen maar dat ding is uiteindelijk ook verbannen van de openbare weg. Of niet?
Dat was het toen het een Arola wàs.
Maar met zodanige wijzigingen niet meer.
Anders zou ik als donor een Arola kunnen nemen, daardoor gevrijwaard zijn van alle eisen en regelgeving, en naar hartelust mijn creativiteit laten botvieren. Er is ergens een grens. En als je de carrosserie verwijderd en er een soort kart van maakt ben ik wel in voor een proefproces.
Het ding wijkt teveel af van de basis.
Net als die botsauto. En ik kan me vergissen maar dat ding is uiteindelijk ook verbannen van de openbare weg. Of niet?
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9145
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Dat hangt van je handicap af.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Mafkees
- Lid
- Berichten: 144
- Lid sinds: 24 mar 2006, 23:49
- Roepnaam: AD14.23
- Locatie: Amsterdam
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Nadat ik deze artikelen ben tegen gekomen in de Wegenverkeerswet 1994 denk ik toch dat het niet zo simpel is als "ik verwijder de carrosserie en hoef mij niet meer aan de permanente eisen te voldoen voor een gehandicaptenvoertuig met gesloten carrosserie".
Ik hoor het in ieder geval graag wat de RDW zegt wanneer u uw Arola aanbiedt ter keuring
Wetstekst
Artikel 98 Indien in de bouw of inrichting van een voertuig dat ingevolge hoofdstuk III tot het verkeer op de weg is toegelaten, na die toelating wijziging is aangebracht, dient die wijziging, voorzover dit bij ministeriële regeling is bepaald, te zijn goedgekeurd voor toelating van het gewijzigde voertuig tot het verkeer op de weg.Wetstekst
Artikel 99 1. Goedkeuring wordt op aanvraag en tegen betaling op door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief door deze dienst verleend, indien de aangebrachte wijziging bij een door deze dienst verrichte keuring heeft voldaan aan de ingevolge hoofdstuk III en hoofdstuk V voor deze goedkeuring vastgestelde eisen. De keuring kan mede omvatten die delen van het voertuig waarvoor de aangebrachte wijziging gevolgen heeft. 2. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden vastgesteld betreffende het door de aanvrager voor de keuring ter beschikking stellen van het voertuig, het door de aanvrager overleggen van bescheiden en verstrekken van inlichtingen ter zake van de keuring alsmede betreffende de wijze waarop de keuring wordt verricht.- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9145
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Waar vind je in een ministeriële regeling, dat een wijziging van een gehandicaptenvoertuig, moet zijn goedgekeurd?Mafkees schreef: ↑17 mei 2019, 03:49 Nadat ik deze artikelen ben tegen gekomen in de Wegenverkeerswet 1994 denk ik toch dat het niet zo simpel is als "ik verwijder de carrosserie en hoef mij niet meer aan de permanente eisen te voldoen voor een gehandicaptenvoertuig met gesloten carrosserie".
[/wet]Wetstekst
Artikel 98 Indien in de bouw of inrichting van een voertuig dat ingevolge hoofdstuk III tot het verkeer op de weg is toegelaten, na die toelating wijziging is aangebracht, dient die wijziging, voorzover dit bij ministeriële regeling is bepaald, te zijn goedgekeurd voor toelating van het gewijzigde voertuig tot het verkeer op de weg.
Ik hoor het in ieder geval graag wat de RDW zegt wanneer u uw Arola aanbiedt ter keuring
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Mafkees
- Lid
- Berichten: 144
- Lid sinds: 24 mar 2006, 23:49
- Roepnaam: AD14.23
- Locatie: Amsterdam
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
Ja.... goede vraag....Skipperje schreef: ↑19 mei 2019, 19:01Waar vind je in een ministeriële regeling, dat een wijziging van een gehandicaptenvoertuig, moet zijn goedgekeurd?Mafkees schreef: ↑17 mei 2019, 03:49 Nadat ik deze artikelen ben tegen gekomen in de Wegenverkeerswet 1994 denk ik toch dat het niet zo simpel is als "ik verwijder de carrosserie en hoef mij niet meer aan de permanente eisen te voldoen voor een gehandicaptenvoertuig met gesloten carrosserie".
[/wet]Wetstekst
Artikel 98 Indien in de bouw of inrichting van een voertuig dat ingevolge hoofdstuk III tot het verkeer op de weg is toegelaten, na die toelating wijziging is aangebracht, dient die wijziging, voorzover dit bij ministeriële regeling is bepaald, te zijn goedgekeurd voor toelating van het gewijzigde voertuig tot het verkeer op de weg.
Ik hoor het in ieder geval graag wat de RDW zegt wanneer u uw Arola aanbiedt ter keuring
Piet
Mogelijk dat het RDW de specialistische kennis hierover in huis heeft en hier antwoord op kan geven voor TS.
-
- Jurist/Advocaat
- Berichten: 1921
- Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
- Roepnaam: Marc
- Geslacht:
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
De ministeriële regeling als bedoeld in art. 98 WVW 1994 is de Regeling voertuigen, meer in het bijzonder hoofdstuk 6. En daarmee zijn we weer terug bij af, want dat hoofdstuk ziet als ik het goed zie alleen op gekentekende voertuigen.
Be yourself, no matter what they say ...
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9145
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig
ja ha ha, inderdaad. Ik bedoelde ook te zeggen dat nergens te vinden is dat een wijziging van een gehandicaptenvoertuig moet zijn goedgekeurd.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit