Aangepaste Arola invalidenvoertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
magnus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 26 feb 2019, 21:07
Contact:

Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door magnus »

Goede middag,

Ik heb een Arola invalidenvoertuig nogal aangepast. De plastic carrosserie is verwijderd, het frame is licht aangepast en er zit een andere motor in van 49cc. De Arola is zeer goed in elkaar gezet met oog op veiligheid en voldoet aan alle eisen die gesteld worden aan invalidenvoertuigen die ik heb kunnen vinden. De verlichting en remmen werken goed, en het voertuig gaat rond de 40 km/u. Maar toch vraag ik mij af hoe de politie er op gaat reageren, wat kan ik verwachten? In Utrecht rijdt er een man rond die ook een flink aangepast invalidenvoertuig heeft met een botsauto er op als carrosserie.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door Hilde »

Het is heel simpel..
Als je om aandacht vraag, krijg je het in de meeste gevallen ook.

Wat je kan verwachten kan ik je niet vertellen.
Maar er zijn hier genoeg verkeersdeskundigen die dat wel kunnen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
magnus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 26 feb 2019, 21:07
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door magnus »

De regels zijn af en toe vaag en overal lees ik weer wat anders, wat ik niet kan vinden is of knipperlichten verplicht zijn. Doordat het een invalidenvoertuig zonder dak is kan ik mijn armen duidelijk zichtbaar uitsteken om aan te geven of ik een bocht neem.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bij grote veranderingen en dat is in dit geval het geval (motor, gewicht, dak eraf) moet het voertuig gekeurd worden door de RDW op veiligheidseisen.
Mocht u een agent tegenkomen die in de gaten hebben dat er gewerkt is aan het voertuig kunt u een WOK melding verwachten met boete
Verder weet ik niet wat uw verzekering zal doen met een verbouwde wagen
Gebruikersavatar
magnus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 26 feb 2019, 21:07
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door magnus »

Voor invalidenvoertuigen bestaat er geen keuring, dus de veranderingen hoeven en kunnen zover ik weet niet gekeurd worden, dit is ook waarom het onduidelijk is voor mij.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Voor elk voertuig op de weg bestaat er een typegoedkeuring. Zonder typegoedkeuring is het voertuig niet toegestaan op de openbare weg en derhalve niet verzekerbaar.
Een Arola ken ik alleen in gesloten vorm. U schrijft dat u er een cabrio van heeft gemaakt. Dat is een zeer grote verandering ten opzichte van goedgekeurde carrosserie en zal deze sowieso opnieuw gekeurd moeten worden bij de RDW
Gebruikersavatar
magnus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 26 feb 2019, 21:07
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door magnus »

Dat heb ik al onderzocht, de carrosserie is geen dragend deel van de constructie en staat op een seperaat frame, hierdoor is de carrosserie verwijderen toegestaan. Daar kan ik dus niet op bekeurd worden, maar de rest kan ik niet laten keuren omdat er geen keuring bestaat voor invalidenvoertuigen. Als mijn voertuig degelijk in elkaar zit en aan alle regels voldoet van maximale breedte tot de juiste reflectors dan zit het wel goed neem ik aan? Als alles deugt en er dus geen reden tot een wok geven is en er uberhaupt geen keuring bestaat valt er weinig aan te doen denk ik.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Nogmaals voor elk voertuig op de weg is een typegoedkeuring. Zodra u een wijziging aanbrengt, vervalt deze. U heeft nu ook geen kooiconstructie meer, waardoor er bijvoorbeeld een helm- of gordelplicht opgelegd zou kunnen worden.
U bent zonder hernieuwde keuring niet verzekerd!
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door Jan »

Interessant is wellicht dit citaat (bron : https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 7-256.html) :
Vraag 11

Kunt u aangeven of scootmobiels gekeurd worden als zijnde voertuig voor de openbare weg? Zo ja, hoe is het mogelijk dat er gevaarlijke en instabiele scootmobiels op de weg verschijnen? Zo nee, waarom gebeurt dit niet en hoe waarborgt u dan de veiligheid van bestuurders van scootmobiels?
Antwoord 11

Scootmobiels vallen in de categorie gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen. Hiervoor gelden geen toelatingseisen, zoals die wel voor andere motorvoertuigen gelden. Wel gelden er permanente eisen waaraan het voertuig moet voldoen. Deze staan in de Regeling voertuigen; de agent op straat kan op deze eisen controleren. Deze permanente eisen betreffen de constructie, de remmen, stuurinrichting, verlichting, etc. Wanneer een scootmobiel aan de permanente eisen voldoet, dan wordt deze geacht veilig te zijn bij normaal gebruik.

Ik heb er verder helemaal geen verstand van, maar het lijkt er dus op dat er GEEN typegoedkeuring nodig is voor een arola, wat dus ook gewoon een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig is . En het lijkt er dan ook op dat je naar hartelust kunt veranderen zolang je die paar enkele eisen in de Regeling voertuigen maar eerbiedigt.
Er zullen maar weinig gehandicapten hun gehandicaptenvoertuig zelfstandig kunnen opleuken, maar het lijkt mij een maas in de wet. Omdat je dus niet gehandicapt hoeft te zijn om een Arola te rijden, en je daarmee ook gewoon mag parkeren op de stoep (toch ?). Kan interessant zijn als je in een stad woont met hoge parkeertarieven en beperkte parkeerruimte.En je maakt meer blits met een cabrioversie of botsautoversie dan met de originele uitvoering.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@Jan Je schrijft het zelf: " Deze permanente eisen betreffen de constructie..." Als je er dus een cabrio van maakt, dan verander je de constructie
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar dat wil nog niet zeggen dat het eea verboden is..

Nu weet ik niet wat er voor gegevens bij de RDW staan geregistreerd, maar wellicht dat dit wel een probleem oplevert;
Een herkeuring is namelijk vereist indien:

i. de massa in rijklare toestand, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
j. de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Ik ga me er toch eens in verdiepen, want het lijkt mij bijzonder dat zo’n apparaat buiten allerlei (toelatings)keuringen valt; een gemotoriseerde step wordt hier niet toegestaan, maar met een Arola kan je maar doen en laten waar je zin in hebt? Ik wil meer weten over wat daar de logica van is..

Vooralsnog komt het niet logisch op mij over..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 08 mei 2019, 07:51 Een herkeuring is namelijk vereist indien:

i. de massa in rijklare toestand, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
j. de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Maar een gehandicaptenvoertuig komt niet voor in het kentekenregister, dus kunnen de gegevens daar ook niet van afwijken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door Dusty »

Een gehandicaptenvoertuig is volgens de wet wel een motorrijtuig én zoals al opgemerkt niet kentekenplichtig.
Voor de volledigheid even wat volgens de wet een motorrijtuig, niet te verwarren met een motorvoertuig....., en wat een gehandicaptenvoertuig is:

Wetstekst

WVW artikel 1c
motorrijtuigen
:
alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

Wetstekst

RVV artikel 1
gehandicaptenvoertuig:
voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
Om die reden heeft een gehandicaptenvoertuig ook geen kentekenplaat maar is wel voorzien van een verzekeringsplaatje; zoals je dat in het verleden ook op een bromfiets zag.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, dat is ook wel weer zo…

Onderweg naar huis dacht ik nog een ‘opening’ te zien, maar ik vrees idd dat er ‘veel mogelijk is’.. :P

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
magnus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 26 feb 2019, 21:07
Contact:

Re: Aangepaste Arola invalidenvoertuig

Ongelezen bericht door magnus »

Wel leuk zo'n maas in de wet, alleen vraag ik mij wel af hoe het zit met de maximale breedte. Is de 110 cm met of zonder spiegels? En hoe zit het met de verplichting van spiegels? Ik heb namelijk geen spiegels op mijn Arola, omdat ik gewoon makkelijk om mij heen kan kijken en alles zie zonder dak, maar als het verplicht is zet ik er wel een op. Als het verplicht is neem ik aan dat alleen links hoeft?
Gesloten