Claxon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Malarky94
Infopolitie Gast

Claxon

Bericht door Malarky94 » 05 mei 2019, 22:43

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraagje over iets wat mij vanavond tijdens het verkeer is overkomen.
Allereerst even een korte uitleg over de situatie:
Ik 2 weken geleden mijn rij-examen gehaald en sinds ongeveer een weekje nu mijn rijbewijs.
Vandaag zou ik even op stap gaan met een goede vriendin van me en ze bood mij aan om in haar auto een stukje te mogen rijden, nu ik eindelijk mijn rijbewijs heb.
Dus natuurlijk, ik helemaal enthousiast en lekker een stukje autorijden.
Omdat ik pas mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik nog altijd heel erg bezig met goed spiegelen, goed op de snelheid letten, etc.
Ik vind mezelf ook niet iemand om te snel te rijden of andere rare fratsen uit te halen.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik nooit een boete zal kunnen krijgen, maar goed..

Ik wil al mijn hele leven bij de politie werken en heb enorm veel ontzag voor de politie.
Maar tegelijkertijd ben ik ook een beetje angstig voor de politie tijdens het autorijden.
Want normaal als ik ze zag, had ik rijles. Maar vandaag was dus de allereerste keer dat ik zonder mijn rij-instructeur aan het autorijden was en dus ook niemand had die op de rem kan duwen als het fout dreigt te gaan.

Dus, vanavond reed ik lekker op een 80 km/u weg en gaf netjes op tijd mijn richting naar rechts aan om vervolgens bij het rode stoplicht te stoppen. Ik had al lang in mijn achteruitkijkspiegel een politieauto gezien en het is niet zo dat ik daardoor in paniek raak, maar wel dat ik dan juist nóg meer op mijn rijgedrag ga letten.
Het wordt groen, en ik trek netjes op om de bocht in te sturen, maar nu komt het..
De auto waarin ik reed is nogal een klein autotje.. Dus ik zat al redelijk krap.
En nadat ik de bocht had genomen kwam ik op een 50 km/u weg en nam een klein momentje om een klein beetje naar voren om mezelf beter en comfortabeler in de stoel te zetten. Toen drukte ik per ongeluk met mijn borst tegen de claxon. Hooguit 2 seconden.
Maar op het fietspad naast de rijbaan fietsten twee jongere gasten die gelukkig vrij enthousiast op de claxon reageerde door een harde "heeeuuyy" en op me te zwaaien, ondanks dat ik ze niet ken.
Ik schrok ervan en moest een beetje nerveus erom lachen, maar de politieauto zat nog altijd achter me.
Ik neem vervolgens de rotonde rechtdoor en zet op tijd mijn knipperlicht naar rechts aan, en zie vervolgens in de spiegels dat de politieauto hetzelfde deed.
Dus ik was er in mijn hoofd al 100% van overtuigd dat ik een stopteken zou krijgen. Dit gebeurde gelukkig niet.
Maar ik weet ook dat de politie mij een proces verbaal kan geven op basis van kenteken zonder een staande houding.
En ik weet ook dat onnodig claxoneren (bijv. bij een groen licht om de auto voor je te attenderen op het groene licht, of op een bekende om hallo te zeggen) niet mag.
Na me dus zo nerveus gevoeld te hebben, ben ik even op een veilige plaats gaan parkeren om rustig te worden.
De eerste keer zonder rij-instructeur autorijden was sowieso al een beetje intimiderend, maar dit maakte het er niet beter op.

Nu ben ik dus wel een beetje bang dat ik alsnog hiervoor een boete zal krijgen.
Omdat ondanks hun enthousiaste reactie, ik niet op hun getoeterd heb, maar het wel zo kan lijken.
Ook de prijzen van deze boete (€380,-) zijn niet mis.
Ik heb wel al aangegeven aan de vriendin die bij me in de auto zat, dat als zij een acceptgiro in de bus zou krijgen, ik deze gewoon eerlijk voor haar zou betalen.

Maar mijn vraag is nu dus, zou het zo kunnen zijn dat ik een boete hiervoor kan verwachten?
De betreffende politieagent heeft me niet staande gehouden en is misschien te druk bezig geweest, maar het is en blijft een overtreding, ook al was het een ongelukje.

Alvast bedankt! :thanks:

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Claxon

Bericht door Julio » 06 mei 2019, 01:19

Hoi Malarky94,

Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs!

Wat betreft het verhaal met de claxon, voor ons is het ook gissen of je hier een bekeuring voor gaat krijgen. Afgaande op jouw verhaal vermoed ik van niet, vanwege het feit dat je niet staande bent gehouden. Maar zoals je zelf ook al zei, hoeft dat ook niet per se.

Het boetebedrag is overigens € 90,- plus de administratiekosten uiteraard.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Claxon

Bericht door SWAT » 07 mei 2019, 01:26

De politie mag een boete alleen op kenteken schrijven als staande houding redelijkerwijs niet mogelijk is of als de overtreding met een camera is geconstateerd.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten