verkeersregels priveterrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Freek Vermolen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 05 apr 2019, 22:18
Roepnaam: Freek
Contact:

verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door Freek Vermolen »

Ik heb al gelezen dat de verkeersregels op priveterrein hetzelfde zijn als op de openbare weg. Toch heb ik een vraag over de volgende situatie.

Mijn bedrijf bevind zich op een industrieterrein. Als ik de deur uitloop sta ik direct op een priveparkeerterrein.

Ik liep de deur uit met een tafel in mijn hand, er kwam een auto het terrein op rijden en wij botsten tegen elkaar. De auto was beschadigd.
Dit gebeurde 8 maanden geleden, nu krijg ik een mail dat de auto is gerepareerd en ik aansprakelijk wordt gesteld voor de kosten.

Maar wie is er in zo'n situatie fout ?
Wie het weet mag het zeggen, graag wel met het wetboek in de hand
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door Jan »

Ik denk dat als het priveterrein toegankelijk is voor anderen dat het dan een "gewone aanrijding" is tussen voetganger en auto op de openbare weg. Je kunt dan niet automatisch zeggen dat het de schuld van de automobilist is omdat die daar niks te zoeken had.

Het is dan wel geen wetsartikel maar de ANWB zegt erover dat soms de voetganger aansprakelijk kan worden gesteld :
-De bestuurder van het motorvoertuig moet bewijzen dat de voetganger of fietser een fout heeft gemaakt.
-Om 100% van de schade vergoed te krijgen, moet de automobilist aantonen dat er voor hem sprake is van overmacht. Dit zal niet snel het geval zijn, omdat je als automobilist altijd rekening moet houden met fouten van voetgangers of fietsers.
-Als de bestuurder zelf óók een fout heeft gemaakt, dan moet hij (een deel van) de schade zelf betalen. Dit is afhankelijk van de ernst van de over en weer gemaakte verkeersfouten.


bron : https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... of-fietser
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door KaaDee »

U wordt aansprakelijk gesteld omdat u iets hebt beschadigd. Dat gaat via de verzekering, dan wel een civiele procedure. Dat alles staat los van eventueel privéterrein, openbare weg, verkeersregels of de politie.

Simpel gezegd, het maakt niet uit waar u zich bevond. U heeft, volgens de tegenpartij, schade veroorzaakt een men wel dit vergoed hebben.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Kadee aangeeft, het doet er niet toe dat het prive terrien is. Er is schade ontstaan en die wil men vergoed hebben. Wel van belang is hoe de schade is ontstaan of te wel wie daarbij fout zit. Dat kan ook beiden zijn!

In het geval van een voetgenger tegen een auto gaat de rechter er al snel vanuit dat de automobilist (mede) aansprakelijk is voor de schade en zal deze beperkt worden tot de helft van het bedrag. Maar alles hangt af van de omstandigheden. Loopt u bijvoorbeeld met een tafel voor u uit op een wijze dat uw zicht wordt belemmerd dan zal de rechter er wellicht met andere ogen naar kijken en u voor meer dan 50% aansprakelijk stellen.
Hoe onvoorzichtig was u en hoe onvoorzichtig was de automobilist zijn zaken waar de rechter naar kijkt. Dat een voetganger de volle 100% moet betalen komt niet vaak voor.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door k2p »

Laat dit door je aansprakelijkheidsverzekering afhandelen! Geef daarbij aan dat jij als ‘zwakkere verkeersdeelnemer’ vindt dat de automobilist alerter had moeten zijn bij het naderen van een deur dat direct op de parkeerterrein uitmondt. Laat jouw verzekeraar het maar uitvechten met zijn verzekeraar.

Overigens zal jouw schade (tafel?) ook hoogst waarschijnlijk vergoed moeten worden door de automobilist, voor ten minste 50%.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan onvoldoende inschatten of we het hier hebben over een voor het openbaar weg, maar als er wordt gesproken over zwakkere verkeersdeelnemers dan is dat alleen van toepassing op die wegen en niet op privéterrein. Daar is artikel 185 wegenverkeerswet 1994 wel duidelijk in.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door Hilde »

Even strikt juridisch gezien, als je met een tafel in je handen een parkeerterrein oploopt zul je toch eerst moeten kijken of er niemand aankomt.
Het is geen normale aanrijding tussen auto en persoon.
Je bent in deze geen zwakkere verkeersdeelnemer, je bent een persoon die met een tafel schade heeft aangebracht aan een auto.

Wat kadee en maestro ook aangeven.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

En verder is dit (schuldvraag) geen politiezaak. Daar gaat ee politie niet over, maae verzekeringen
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: verkeersregels priveterrein

Ongelezen bericht door Hilde »

MotoRon schreef: 07 apr 2019, 18:06

Opmerking van moderator MotoRon

En verder is dit (schuldvraag) geen politiezaak. Daar gaat ee politie niet over, maae verzekeringen
Of een advocaat..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten