Parkeerboete bij weggesleten gele streep

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Haje
Infopolitie Gast

Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Haje »

Graag hoor ik jullie mening over de parkeerboete die ik ontving voor "parkeren langs gele onderbroken streep", zo staat het aangegeven op de beschikking.

Ik was op bezoek in een voor mij nieuwe omgeving, dus ik had bewust om mij heen gekeken naar parkeervoorschriften. Er stonden geen borden die iets aangaven.

De parkeerplaats stond zowel links als rechts volledig vol met auto's, helemaal achteraan vond ik nog een laatste plekje. Daar was geen markering te zien op de stoeprand. Ik heb bij andere auto's gecheckt - daar waren geen blauwe schijven of vergunningsstickers te zien - dus heb ik er te goeder trouw geparkeerd. Bij terugkomst trof ik de aankondiging van een overtreding.

Mijn gastvrouw (die zelf geen auto heeft en de situatie daarom ook niet precies kent) heeft de volgende dag foto's gemaakt.

Overzichtsfoto. Het was nog drukker dan hier zichtbaar, want ik was er in het weekend. De voorschriften: links is een gele streep, rechts niet.
Afbeelding

Dit was de stoeprand op de plaats waar ik parkeerde:

Opmerking van moderator Skipperje

3 foto's verwijderd die identiek (zowel qua beeld als naam) waren aan de hiervoor geplaatste.
Achteraf vraag ik me dus af, wat concludeer je in zo'n geval, als je deze streep ziet en er staan 20 auto's? Is dit een weggesleten gele streep die nog geldig is, of is dit een oude situatie die blijkbaar niet meer geldt?

Normaal gesproken vind ik boetes een kwestie van balen en betalen. Maar in dit geval vind ik het zelf nogal discutabel. Zeker omdat ik de situatie ter plekke zo bewust heb bekeken voor ik er ging staan.
Graag hoor ik jullie reactie en advies.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Dit gaat een hele lastige worden. Zo op de foto's is slechts met heel veel moeite te zien dat er mogelijk iets van gele verf op de stoeprand zit. Parkeren is niet toegestaan aan de kant van de weg waar de streep is geplaatst. Staat die streep dus links, is rechts parkeren dus gewoon toegestaan (net als bij bord E1). Gezien de wijze waarop de stoeprand is overwoekerd en de gele streep zodanig verweerd is dat hij niet of nauwelijks zichtbaar is, lijkt me een beroep zinvol. Bijvoegen van betere foto's kan ik wel aanbevelen, eventueel met de auto erbij. Even opletten of er niet het bord E4 geplaatst is, dan is parkeren buiten de vakken niet toegestaan. Dan is weliswaar de omschrijving van de overtreding niet correct, maar dat kan simpel aangepast worden.

Groet,

Jaap
Gebruikersavatar
Haje
Infopolitie Gast

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Haje »

Er is blijkbaar iets misgegaan met de foto's, ik had er meer geplaatst.

Dit is de plek waar ik stond.
Afbeelding
en ingezoomd
Afbeelding

De algehele staat van de stoeprand is zo:
Afbeelding
maar zelfs dit was dus nauwelijks te zien door alle geparkeerde auto's
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Frans »

Tja, gele stoeprand.... Hij is er maar ik zou hem aanvechten. Wacht de acceptgiro af (als je die nog niet hebt), bezwaar aantekenen en foto's bijvoegen van de situatie. De gemeente mag daar best wel een lik verf overheen kwakken als ze willen handhaven.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Haje
Infopolitie Gast

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Haje »

Dank voor de reacties tot zover.

Zijn er dan specifieke dingen die ik vooral moet vermelden in mijn bezwaar of waar ik naar moet verwijzen?
Ik heb verder geen zicht op de regelgeving hierover.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Frans »

Je moet het niet te technisch maken. Je bent bekeurd voor het parkeren in een parkeerverbod langs een gele onderbroken streep. (Feitcode R397G) De gele onderbroken streep was echter niet meer zichtbaar doordat deze was versleten. Pas na lang zoeken heb je nog wat plekjes gevonden waar je het geel op de trottoirband nog wat kon zien, voeg daar deze foto's als bewijs bij, klaar.

PS: vergeet niet dat de verbalisant ook foto's heeft gemaakt dus maak wel van de goeie plek foto's anders wordt het meteen in het ronde archief gegooid. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Hilde »

En als je bezwaar wordt afgewezen ga dan in beroep.
Meneer of mevrouw de rechter mag dan de foto's beoordelen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
haje
Infopolitie Gast

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door haje »

Hilde schreef: 14 mar 2019, 17:00 En als je bezwaar wordt afgewezen ga dan in beroep.
Meneer of mevrouw de rechter mag dan de foto's beoordelen.
Die spraakverwarring viel ik ook al middenin, toen ik de toelichtingen ging lezen.
Daarin staat dat je in beroep gaat als je extra (nieuwe) informatie hebt.

Klopt het dat je geen kans van slagen hebt om in beroep te gaan als je simpelweg je verhaal herhaalt?
(hiermee loop ik wat op de zaken vooruit hoor, ben pas bij stap 1)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

TS stelt een vraag over de mogelijkheden in verband met een zeer slecht zichtbare gele streep. Vervolgens verdwijnt dat geheel naar de achtergrond doordat het topic gekaapt wordt naar een onderwerp over het verschil in woordgebruik beroep en bezwaar. Daarmee verzuipt de vraag van ts in dit gastendeel.
Topic geschoond
:topic:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door MotoRon »

haje schreef: 14 mar 2019, 20:53 Klopt het dat je geen kans van slagen hebt om in beroep te gaan als je simpelweg je verhaal herhaalt?
Nee, dat klopt niet. Allereerst beoordeelt het openbaar ministarie het bezwaar, en dat wordt vaak (redelijk standaard) afgewezen, al dan niet na een toelichting van de verbalisant, en de volgende stap is de beoordeling door de rechter, en daar kun je met precies dezelfde argumenten toch in het gelijk gesteld worden.

Je vindt meer informatie (ook over de procedure) in de veelgestelde vragen, zie viewtopic.php?f=165&t=23739#p335323
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
haje
Infopolitie Gast

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door haje »

Nog even het vervolg. Inmiddels beslissing van de OvJ ontvangen:
"Het is de OvJ bekend dat de opsporingsinstantie voor aanvang van elke controle de bebording en/of belijning op aanwezigheid en voldoende waarneembaarheid voor het verkeer controleert. U had daarom op de hoogte kunnen zijn van de aldaar geldende verkeerssituatie. Alles overwegende verklaart de OvJ het beroep kennelijk ongegrond. Omdat uw beroep kennelijk ongegrond is, wordt voorbijgegaan aan een eventueel verzoek te worden gehoord."

Dus omdat ze geacht worden het vooraf te beoordelen gaan ze ervan uit dat ze dat correct hebben gedaan?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Hilde »

Standaard antwoord en dus in beroep gaan en de rechter laten oordelen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door k2p »

Ik word er eigenlijk best kwaad over, hoe men strooit met ‘kennelijk ongegrond’, zodat men voorbij kan gaan aan het horen. Alleen daar al op worden zaken later teruggegooid naar een eerder bezwaar/beroep. Traineert de gang van zaken.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De handhaver heeft de opdracht om de situatie te beoordelen op juridische juistheid alvorens tot bekeuren over te gaan, dat is een keiharde eis.

Justitie gaat er ‘gemakshalve’ dan ook maar van uit dat dit gebeurd is. Had u foto’s meegestuurd?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerboete bij weggesleten gele streep

Ongelezen bericht door Skipperje »

haje schreef: 08 apr 2019, 18:49 Nog even het vervolg. Inmiddels beslissing van de OvJ ontvangen:
Met Hilde eens. Zeker niet ergeren of kwaad worden. Weer in beroep gaan, want dit is een, bijna, standaard antwoord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten