Wanneer strafblad verjaard ivm autoverzekering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Walkingdead
Infopolitie Gast

Wanneer strafblad verjaard ivm autoverzekering

Bericht door Walkingdead » 24 mar 2019, 19:27

In het kort: Ik krijg bij elke verzekering de vraag of ik ooit in aanraking ben geweest met de politie. Doordat dat aan de orde is vraag ik me af of ik mijn hele leven met ‘ja’ moet antwoorden, of dat je strafblad/uittreksel justitiële nog-iets op den duur schoon is.

Ik ben een keer met de auto aangehouden voor rijden onder invloed. Toen een boete alleen van €380,- binnen vijf jaar nog eens op de snorfiets. Doordat het binnen vijf jaar was is het een recidive. Dus de educatieve maatregel alcohol van het CBR. Na twee jaar naar de politierechter en die gaf weer een boete van €450 oid en geen rijbewijs inleveren. Dat is inmiddels 8 jaar en een beetje geleden. Dat ik aan werd gehouden voor de tweede keer. Voorkomen was ongeveer twee jaar erna.

Het wordt vervelend dat ik steeds met ja moet antwoorden. Dus wanneer is dit verjaard? Of verdwenen van mijn uittreksel/strafblad? En is het een overtreding of een misdrijf?

Niet beginnen over dat het dom was. Dat was het. Raak nooit meer een stuur aan als ik wat drink.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Wanneer strafblad verjaard ivm autoverzekering

Bericht door KaaDee » 24 mar 2019, 19:47

Wat zegt de klantenservice van de betreffende verzekeringsmaatschappij?
PDC | DICT

Walkingdead
Infopolitie Gast

Bericht door Walkingdead » 24 mar 2019, 20:26

Die zegt aan het einde van het gesprek dus ben je ooit in aanraking geweest met de politie. Vervolgens waarom. Ze stellen altijd dezelfde acht vragen als ook heb je ooit schade gehad, etc. Als je op één van die vragen ‘ja’ antwoordt, dan zeggen ze dat ze je niet willen verzekeren.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 mar 2019, 21:45

Juridisch verjaard of niet...
Heeft er niks mee van doen wat de verzekeraar vraagt en doet.
Het is dan ook geen politievraag.

De verzekeraar doet een interview en inventariseert haar risico.
Dat pakt voor u helaas negatiever uit door uw verleden. Ondanks uw belofte dat u het nooit meer zult doen.

De verzekeraars denken daar het hunne van.
En niet onterecht. Want ik heb zelf mensen hetzelfde horen zeggen en binnen 5 minuten weer zien rijden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Walkingdead
Infopolitie Gast

Bericht door Walkingdead » 25 mar 2019, 09:40

Heeft iemand antwoord op de vraag wanneer het verjaard, of opgeschoond is?

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 25 mar 2019, 10:07

Nooit. Het blijft altijd in je strafblad staan.

Een andere zaak is hoelang het meetelt voor een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG). Dat hangt weer af van het feit en waarvoor de VOG wordt aangevraagd.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... litie.html (let op, dit zijn politiegegevens).

en bijvoorbeeld:
https://www.woudegraaf.nl/en/hoe-lang-b ... lad-staan/
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 25 mar 2019, 11:42

Dit is geen politiezaak. Maar als ik snel Google vind ik deze link:

https://www.advocatenkantoorphea.nl/ver ... uitkering/

Daaruit quote ik:
De verzekeraar mag alleen vragen naar feiten betreffende het strafrechtelijk verleden die voorgevallen zijn in de 8 jaar vóór het afsluiten van de verzekering. Op grond van de wet kan de verzekeraar de termijn van 8 jaar niet verlengen. Het is niet de bedoeling dat een verzekeringnemer zijn hele leven achtervolgd blijft door een strafrechtelijk verleden. Het kan gebeuren dat niet gevraagd wordt naar een strafrechtelijk verleden. Als er niet gevraagd wordt naar een strafrechtelijk verleden, hoeft de verzekeringnemer daar ook niets over te zeggen. Het is namelijk aan de verzekeraar om een duidelijke daarop gerichte vraag te stellen.
maar ook:
Wanneer ben je in aanraking met politie en/of justitie gekomen?
Bij een algemeen geformuleerde vraag over het strafrechtelijk verleden gaat het niet alleen om veroordelingen door de rechter. Als gevraagd wordt ‘bent u in aanraking gekomen met politie en/of justitie?’, is de vraag heel breed. Ook als iemand als verdachte is aangemerkt en aangehouden is door de politie, zal de vraag veelal met ‘ja’ beantwoord moeten worden. Zelfs als die persoon later vrijgesproken wordt, is die persoon nog steeds in aanraking gekomen met politie en/of justitie. Echter, gelet op het feit dat die persoon dan niet veroordeeld is, rechtvaardigt dat niet altijd een weigering van de aspirant-verzekeringnemer.
Misschien wilt dit advocatenkantoor je wel te woord staan als je ze belt.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

Walkingdead
Infopolitie Gast

Bericht door Walkingdead » 25 mar 2019, 19:57

Bedankt voor het werk. Het is in die zin een politie vraag dat het gaat om die boetes. Het doel uiteindelijk is de verzekering(en). Meer oud want ze vragen het altijd. Blijkbaar telt een sterretje laten maken ook al als schade (één van de vragen), of een schade in huis die je hebt opgegeven. Mogen ze je vrolijk voor weigeren. Maar met die 8 jaar weet ik voldoende. Die zijn voorbij. Nogmaals bedankt.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 25 mar 2019, 20:06

👍
MotoRon