Van universiteit naar agent?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
floor
Infopolitie Gast

Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door floor »

Hallo,

Ik zit met een dilemma: op dit moment zit ik in het eerste jaar van de universiteit. Ik kom er nu alleen pas echt achter dat het hele dagen studeren en alleen maar met theorie bezig zijn totaal niet bij mij past. Ik word er echt ongelukkig van en moet mijzelf elke keer dwingen om te gaan leren (waarschijnlijk ga ik het jaar ook niet halen). Ik wilde altijd al bij de politie als agent, alleen wat mij tegen hield is dat het een MBO opleiding is en dat zonde zou zijn want ik kan ook naar de universiteit. Alleen ik wil het nog steed heel erg graag, wat vinden jullie, moet ik het gewoon proberen? Ik zie ook erg op tegen de reacties uit mijn omgeving.

Groetjes Floor
Gebruikersavatar
Lisanne
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 10 jul 2017, 21:49
Roepnaam: Lisanne
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Lisanne »

Hoi Floor,

Jammer dat je erachter moest komen dat de universiteit niet goed bij je past, aan de andere kant is het misschien beter om dat nu uit te vinden in plaats van over een aantal jaar. Wat je zegt over de opleiding tot agent klopt deels: je kunt deze opleiding op MBO-niveau volgen, bijvoorbeeld als je als vooropleiding VMBO hebt gedaan. Er is echter ook een politie-opleiding op hbo-niveau, daar kun je mee beginnen als je, bijvoorbeeld in jouw geval, vwo hebt gedaan. Kijk maar eens op kombijde.politie.nl, daar vind je een overzicht van alle opleidingen en bijbehorende eisen!

Wat betreft de reacties vanuit je omgeving kan ik me best voorstellen dat mensen er even aan moeten wennen. Maar zodra zij zien dat dit is wat je écht wilt en dat je bij de politie veel gelukkiger wordt dan binnen je wo-opleiding, dan kunnen zij daar volgensmij ook alleen maar achter staan!

Lisanne
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Pim »

Neemt niet weg dat je 3-4 jaar op de politieacademie moet doorbrengen (met mensen) op een lager niveau.

Of dat nu een beter alternatief is dan op een universiteit op eigen niveau en theorie moeten blokken...?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11085
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik kan alleen maar zeggen: doe waar je gelukkig van wordt.
Ik zie niet in wat er mis is met mensen "van een lager niveau".
Ik werk als fiscaal jurist bij de politie voornamelijk met mensen "van een lager niveau".
Ik wou dat ik jaren eerder deze beslissing had genomen. Had me een hoop dure collegejaren gescheeld.
Dus voor mij had 4 jaar academie zéker een beter alternatief geweest...


Denk dat je wel doorhebt dat ik echt helemaal niks heb met niveaus 😉. Doe wel iets waar je je energie en kwaliteiten in kwijt kan en zorg dat de functie die je kiest bij je past.
Succes!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Pim »

Er is ook helemaal niks mis mee. Heel zeker niet.

Maar sommige mensen kunnen dat minder goed.
Het zou jammer zijn als het najagen van een droom ook niet oplevert wat TS ervan verwacht.

Wilde het alleen in overweging geven.
In het begin van de opleiding gaat het vooral om "het proces" in plaats van "het doel" of "de uitkomst".
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Mir81 »

Ha Floor,

Wat Lisanne zegt, er is ook een HBO variant van de opleiding (politiekundige). Duurt vier jaar, maar daarin zit een goede afwisseling in van theorie op school en praktijk in de eenheid.

Zelf heb ik ook VWO gedaan, begonnen aan een studie rechten op de universiteit en was daar doodongelukkig. Doe nu de opleiding tot politiekundige en heb het goed naar mijn zin, had het veel eerder moeten doen. Ervaar zelf geen hinder van niveauverschillen, maar misschien is dat ook omdat ik er, net als Hilde, niet zo mee bezig ben. Iedereen neemt iets mee naar de opleiding op zijn of haar manier, je kan vooral van elkaar leren. Zo was ik vooral theoretisch ingesteld en hielpen anderen mij weer de omschakeling naar het meer praktische te maken.

Maak de keuze waar jij je goed bij voelt, waar jij je spreekwoordelijke ei in kwijt kan. Jij bent degene die het werk moet gaan doen, niet de mensen om je heen.

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Succes met je (moeilijke) keuze..

Ik moet wel zeggen; wat weet je überhaupt van de politie? Romantiseer je het niet? Politiewerk is totaal niet wat je op tv voorbij ziet komen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 685
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Stefan »

En vergeet niet dat een politiekundige dus straks niet hetzelfde werk doet als een reguliere agent.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Van universiteit naar agent?

Ongelezen bericht door Vent »

Ik weet natuurlijk niet wat je studeert, maar de meeste opleidingen zijn zo ingericht dat de eerste jaren een basis geven en selectief zijn. Anders gezegd, je moet door de zure appel heen bijten voordat het leuker of praktischer wordt. De keuze is natuurlijk niet alleen deze studie of politie, maar er zijn nog honderden andere opleidingen. Helaas is er tegenwoordig niet veel ruimte om dingen te proberen, je moet er van tevoren goed over nadenken,.
Gesloten