Het hof was echter van mening dat bij een dergelijke snelheid (ruim 40 m/sec) de duur van de meting slechts enkele seconden is geweest en dat daarom in onvoldoende mate kwam vast te staan de dat werkelijk gereden snelheid van betrokkene boven de 155 km/u lag.
Omdat betrokkene aangaf dat zijn snelheid volgens hem destijds lag tussen de 135 en 140 km/u, vernietigde het hof de beslissing van de kantonrechter en wijzigde de feitcode naar een overschrijding van >15 t/m 20 km/u, waarop een sanctie van 110 gulden staat.
Foutieve meting? (snelheid en gps)
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14386
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Overigens vind ik de uitspraak die Piet plaatst een fantastische, ik vind ’t humor:
'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'
- ThunderSTreak
- Moderator
- Berichten: 6105
- Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
- Locatie: Ulvenhout
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Hoewel navigatie-apparatuur en dus ook apps schijnbaar exact de snelheid schijnen weer te geven is dat niet zo. Wanneer men uitgebreid tracklogs bekijkt van zelfs hele dure consumentennavigatiemiddelen, zal men zien dat er vaak sprake is van snelheidverschillen die niet anders verklaarbaar zijn dan samplefouten, onvolkomenheden die het gevolg zijn van het niet beschikbaar zijn van de juiste hoeveelheid satellieten, plaatsing van de GPS antenne in het voertuig en de hoek waaronder de satellieten contact maken met de GPS.
Lees maar eens een tracklog uit waarbij het voertuig tijdens een rit met 100% zekerheid heeft stilgestaan. Je zult zien dat ondanks het feit dat het voertuig stil staat er toch snelheid geregistreerd wordt. Ben waarden tegengekomen waarbij het voertuig zich stilstaand alsnog verplaatste met een snelheid tot wel 3 km/h. Wel is het zo dat wanneer je in die stilstandperiode globaal de geregistreerde opvolgende schijnbare snelheden en koersen als vector achter elkaar plaatst je eigenlijk berekent dat het voertuig enige tijd rond een bepaald gridcoordinaat heeft stilgestaan en zich daarbij met schijnbaar minimale snelheden heeft verplaatst. Ook tijdens ritten waar met constante snelheid (cruisecontrol) is gereden ziet men soortgelijke afwijkingen (fluctuaties in snelheid) in tracklog's.
Lees maar eens een tracklog uit waarbij het voertuig tijdens een rit met 100% zekerheid heeft stilgestaan. Je zult zien dat ondanks het feit dat het voertuig stil staat er toch snelheid geregistreerd wordt. Ben waarden tegengekomen waarbij het voertuig zich stilstaand alsnog verplaatste met een snelheid tot wel 3 km/h. Wel is het zo dat wanneer je in die stilstandperiode globaal de geregistreerde opvolgende schijnbare snelheden en koersen als vector achter elkaar plaatst je eigenlijk berekent dat het voertuig enige tijd rond een bepaald gridcoordinaat heeft stilgestaan en zich daarbij met schijnbaar minimale snelheden heeft verplaatst. Ook tijdens ritten waar met constante snelheid (cruisecontrol) is gereden ziet men soortgelijke afwijkingen (fluctuaties in snelheid) in tracklog's.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14386
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Maar toch geen afwijkingen zo groot als de topicstarter beschrijft?
'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'
- ThunderSTreak
- Moderator
- Berichten: 6105
- Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
- Locatie: Ulvenhout
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Weet ik niet, Koen. Het woord fietsapp zegt mij dat het nog maar de vraag is hoe nauwkeurig het ding is. Tal van factoren spelen een rol: software app, processorsnelheid smartphone, gevoeligheid en plaatsing GPS antenne, is het gebruikt rekenmodel specifiek voor fiets of breder bruikbaar?
Het zal uiteindelijk een indicatie geven van een mogelijk geregistreerde snelheid op een bepaald tijdstip, maar is naar alle waarschijnlijk minder bruikbaar als bewijs in een rechtzaal. OM en rechter zullen er wat van vinden en het denk ik afwijzen als bewijs. Mede op gronden beschreven.
Het zal uiteindelijk een indicatie geven van een mogelijk geregistreerde snelheid op een bepaald tijdstip, maar is naar alle waarschijnlijk minder bruikbaar als bewijs in een rechtzaal. OM en rechter zullen er wat van vinden en het denk ik afwijzen als bewijs. Mede op gronden beschreven.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Dat is waar. Maar daar zou je een correctieregel op kunnen bedenken. En die zal vééél lager zijn dan bij conventionele meetmethodes. Ik denk nog geen halve kilometer per uur.ThunderSTreak schreef: ↑21 feb 2019, 08:26 Hoewel navigatie-apparatuur en dus ook apps schijnbaar exact de snelheid schijnen weer te geven is dat niet zo. Wanneer men uitgebreid tracklogs bekijkt van zelfs hele dure consumentennavigatiemiddelen, zal men zien dat er vaak sprake is van snelheidverschillen die niet anders verklaarbaar zijn dan samplefouten, onvolkomenheden die het gevolg zijn van het niet beschikbaar zijn van de juiste hoeveelheid satellieten, plaatsing van de GPS antenne in het voertuig en de hoek waaronder de satellieten contact maken met de GPS.
Punt is gewoon, en ik kan me er deels ook wel in vinden, we willen gewoon niet dat bijdehante personen zich gaan beroepen op achteraf makkelijk te manipuleren gegevens.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
- r0n.
- Stamgast
- Berichten: 1294
- Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
- Roepnaam: Ron
- Locatie: Eiland Tholen
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Ga maar eens rekenen, wat reflecties kunnen doen, je komt dan boven de 10% uit !Slachtoffer schreef: ↑21 feb 2019, 09:42Maar daar zou je een correctieregel op kunnen bedenken. En die zal vééél lager zijn dan bij conventionele meetmethodes. Ik denk nog geen halve kilometer per uur.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
GPS wordt bij hogere snelheden natuurlijk wel relatief betrouwbaarder, aangezien de foutmarge absoluut is. Oftewel, bij 100km/uur geloof ik +/- 3km uur makkelijk. In mijn ervaring waag ik 25km/uur te betwijfelen. Anders wordt het als het er veel bochten in de weg zitten, omdat GPS steeds intervallen meet en dus de bochten afsnijdt,
Als we het hebben over het meten van gemiddelde snelheid, met een motor, kunnen we het dan hebben over het type apparatuur zoals destijds bij wegmisbruikers te zien was? Aparte start en stop voor tijd en afstand, waarbij er dus een vrij grote marge is voor menselijke invloed? De gemeten afstand is in elk geval niet enorm. En mochten er veel bochten in de weg hebben gezeten, dan is ook deze methode niet heel betrouwbaar.
Als we het hebben over het meten van gemiddelde snelheid, met een motor, kunnen we het dan hebben over het type apparatuur zoals destijds bij wegmisbruikers te zien was? Aparte start en stop voor tijd en afstand, waarbij er dus een vrij grote marge is voor menselijke invloed? De gemeten afstand is in elk geval niet enorm. En mochten er veel bochten in de weg hebben gezeten, dan is ook deze methode niet heel betrouwbaar.
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
10% !? Over een tijdsframe ofzo? Ik heb het over een gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand, zoals bijvoorbeeld de 500 meter hier. Dat zal nooit 10% kunnen afwijken. Of je moet in een tunnel rijdenr0n. schreef: ↑21 feb 2019, 10:01Ga maar eens rekenen, wat reflecties kunnen doen, je komt dan boven de 10% uit !Slachtoffer schreef: ↑21 feb 2019, 09:42Maar daar zou je een correctieregel op kunnen bedenken. En die zal vééél lager zijn dan bij conventionele meetmethodes. Ik denk nog geen halve kilometer per uur.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
- r0n.
- Stamgast
- Berichten: 1294
- Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
- Roepnaam: Ron
- Locatie: Eiland Tholen
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Rijdt maar eens tussen een aantal hoge betonnen gebouwen in, je zult versteld staan.Slachtoffer schreef: ↑21 feb 2019, 10:53Ik heb het over een gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand, zoals bijvoorbeeld de 500 meter hier. Dat zal nooit 10% kunnen afwijken. Of je moet in een tunnel rijden
Als voorbeeld, neem de Utrechtsebaan in Denhaag, je rijdt dan in een betonnen goot, met veel reflecties waardoor de meting niet meer klopt.
Laatst gewijzigd door r0n. op 21 feb 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14386
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
- Contact:
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Een motor beschikt niet over die apparatuur; het is gewoon het aflezen van de snelheid op de snelheidsmeter terwijl je achter iemand aanrijdt.Vent schreef: ↑21 feb 2019, 10:22 Als we het hebben over het meten van gemiddelde snelheid, met een motor, kunnen we het dan hebben over het type apparatuur zoals destijds bij wegmisbruikers te zien was? Aparte start en stop voor tijd en afstand, waarbij er dus een vrij grote marge is voor menselijke invloed? De gemeten afstand is in elk geval niet enorm. En mochten er veel bochten in de weg hebben gezeten, dan is ook deze methode niet heel betrouwbaar.
Als je het goed doet (alleen uitlopend) dan is het super betrouwbaar, maar ik moet toegeven dat ook ik soms collega’s een meting zie doen waar ik m’n handtekening niet onder zou zetten..
Zijstapje:
De apparatuur die je beschrijft bevindt zich in vrosauto’s en, met de goede opleiding erbij, durf ik daar absoluut m’n hand voor in ’t vuur te steken.
'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'
Re: Foutieve meting? (snelheid en gps)
Dank voor de info, Zijl. Dan snap ik het beter.