Parkeren op mijn oprit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door maestro »

Frans heeft volgens mij gelijk.

Je moet een verschil maken tussen het Burgelijk Wetboek en de WegenVerkeersWet etc. Iedere wet heeft zo zijn eigen definities die niet altijd met elkaar in overeenkomst zijn. Een weg kan particulier bezit zijn, dat wil niet zeggen dat hij niet openbaar is in de zin van de WVW.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door Skipperje »

We dwalen af. We hebben het niet over een weg die particulier bezit is. We hebben het over de oprit naar mijn garage, waar geen hek voor staat. Dat is geen voor het openbaar verkeer openstaande weg.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Frans schreef: 12 feb 2019, 09:17 Jouw stelling is dat privégrond betekent dat het automatisch geen openbare weg meer is.

Nee, dat is mijn stelling niet. Mijn stelling is dat als de gemeente wil voorkomen dat er campers in het straatbeeld verschijnen, ze meer moeten doen dan het parkeren op de openbare weg verbieden. Uitsluitend met die regel komen ze er namelijk niet als zo’n ding op de oprit staat. En dat doen ze dan ook in aanvullende wetgeving.
Dat is mijn punt.

Maar goed; Piet heeft er weer één neergekwakt die voor mij duidelijk genoeg is. Samen met de uitspraak van de HR die ik geplaatst heb is het voor mij duidelijk. Een uitspraak die beweert dat een voortuin/oprit wel openbare weg is heb ik namelijk nog niet gezien.

Een parkeerterrein van de Ikea is niet de casus..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door Hilde »

Het kan duidelijk zijn, maar dan mag je nu dan aangeven welke strafrechtelijke mogelijkheid je hebt om de auto (want daar hebben we Het over) van je oprit af te krijgen.

Ik pak inmiddels een koffie en een gebakje erbij.😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door Frans »

Hilde, da's allemaal niet zo spannend... Hoewel er kennelijk weinig gebruik van maken zet je er gewoon eenntakelwagen voor en sleep je zo'n auto weg nadat je hem hebt voorzien van.... Maar, en daar zit de crux waar we het hier altijd over hebben... als iemand niet voor die garagedeur mag parkeren zoals Piet altijd zegt... dan ook de eigenaar niet. Je moet hem dus eerst voorzien van en daarna gewoon takelen, probleem opgelost.

Let overigens op lid 1, daar wordt niet eens gesproken over openbare maar gewoon over "weg".


Art 174 WvW 1994

Wetstekst

  1. Indien ter zake van een overtreding van artikel 40, eerste lid, proces-verbaal wordt opgemaakt door een ambtenaar van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, dan wel een op dat voorschrift betrekking hebbende gedraging, omschreven in de in artikel 2, eerste lid, van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften bedoelde bijlage door hem wordt geconstateerd, begaan met een op de weg staand motorrijtuig, terwijl niet terstond blijkt wie de eigenaar of houder van dat motorrijtuig is, is de burgemeester bevoegd op verzoek van die ambtenaar dat motorrijtuig naar een door hem aangewezen plaats te doen overbrengen en in bewaring te doen stellen.
  2. Alvorens het in het eerste lid bedoelde verzoek te doen, kan de daar bedoelde ambtenaar door middel van een daartoe aan te brengen apparaat het rijden met het motorrijtuig voor ten hoogste twee dagen beletten. Het apparaat wordt binnen die termijn verwijderd, zodra bekend wordt wie de eigenaar of houder van het motorrijtuig is.
  3. De artikelen 170, tweede lid, tweede en derde volzin, vierde, vijfde en zesde lid, 171, 172 en 173, eerste lid, van deze wet en de artikelen 4:116, 4:118 tot en met 4:124, 5:10, 5:25, eerste en zesde lid, 5:29, tweede en derde lid, en 5:30, eerste, tweede, vierde en vijfde lid, van de Algemene wet bestuursrecht zijn van overeenkomstige toepassing.
Linkje
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8302
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren op mijn oprit

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Geweldig, al deze argumenten en discussie in "stel uw vraag als gast", waarbij ik me niet aan de indruk kan trekken dat de vraagsteller al lang ondergesneeuwd is en afgehaakt heeft.
Misschien moeten jullie dit soort discussies voeren buiten het gastendeel.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten