ongewenste appjes door vreemde.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
jesvnfhg
Infopolitie Gast

ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door jesvnfhg »

Hoii,
Ik ben laatst al 2 keer midden in de nacht gebeld door een onbekend nummer. Ik heb ook geen idee van wie dit nummer is.
Ik had er een tijdje niks meer van gehoord dus ik dacht dat het wel goed was. Nu kreeg ik dus weer s'nachts een berichtje van datzelfde nummer. Nou vroeg ik ten eerste waar die mn nummer vandaan had (ergens van een site) en zei die dat diegene geil was en wel een foto wilde sturen en of ik ook zin had. Hij stuurde alsnog een foto van zijn zaakje.
Ik zit dus echt niet te wachten op nachtelijke belletjes en zulke vieze berichten. Kan ik hier iets tegen doen naast het nummer te blokkeren?

Groetjes
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Stefan »

Als je twee keer gebeld wordt en een aanstootgevend bericht krijgt is dat niet strafbaar, mogelijk kun je een klacht indienen bij je provider die dat op zijn beurt doorspeelt naar de provider van die andere persoon. Als voorbeeld KPN: https://www.kpn.com/service/bellen/tele ... erlast.htm
Lamine
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid sinds: 07 nov 2017, 11:18
Roepnaam: Lamine
Geslacht:
Leeftijd: 19
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Lamine »

Het is heel vervelend, dat snap ik zeker! Maar helaas kan de politie er niet veel aan doen. Zoals Stefan al zei kun je naar je provider bellen, maar of dat héél veel uithaalt, ik denk van niet namelijk. Meestal doen dit soort rare types het met een simkaartje dat ze bij de Albert heijn hebben gekocht etc. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een app downloaden die je berichten “scannt” als je een android device hebt. Let wel op hiermee! Download alleen betrouwbare apps anders is het mogelijk dat je telefoon wordt gehackt/ je privégegevens vrijkomen. Op IOS kan dit helaas niet, omdat IOS apps niet toelaat om berichten te lezen.
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door k2p »

239Sr , met extra aandacht voor puntje 3 zou ik denken.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door k2p »

---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Stefan »

Dan heb je het over stalken, wat wel degelijk strafbaar is. Daar is hier, op basis van de uitleg, echter geen sprake van.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Hilde »

Is ook echt vergelijkbaar...
8 jaar lang, tientallen keren per dag, meerdere mensen, tov 2 telefoontjes en 1 appje....
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door k2p »

Weten jullie veel hoeveel andere slachtoffers de dader al maakt. Ik zou bij een volgende keer gewoon aangifte gaan doen. Dan kan de politie bekijken of er meer meldingen zijn gemaakt van bijvoorbeeld hetzelfde nummer.

Natuurlijk is 3x in de nacht gebeld worden niet hetzelfde als tientallen keren per dag. Maar dat lijkt me niet relevant. Aangifte van winkeldiefstal doe je bijvoorbeeld ongeacht van of er voor een vijftig euro is gestolen of voor duizend euro.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Stefan »

Dat is appels met peren vergelijken. Een diefstal is altijd strafbaar. Iemand bellen niet, tenzij...
Waar ga je aangifte van doen dan?
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door k2p »

Schennis van de eerbaarheid. 239Sr, zoals ik hierboven aanhaalde
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Stefan »

Ik neem aan dat je dan op lid 3 gaat zitten: "op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is". Ik heb zo snel geen vergelijkbare jurisprudentie gevonden, maar volgens mij loopt dat stuk op "zijns ondanks tegenwoordig". Je zou moeten aantonen of de ander vrijwillig 'aanwezig is', ben benieuwd wat daar uit zou komen. Vind het in deze casus wel ver gezocht.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Vent »

Aangenomen dat ik 'het zaakje' goed interpreteer is dit 240Sr 2 :

Artikel 240 Met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat een afbeelding of voorwerp aanstotelijk voor de eerbaarheid is en die afbeelding of dat voorwerp:
1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd, openlijk tentoonstelt of aanbiedt;
2°. aan iemand, anders dan op diens verzoek, toezendt.

Of aan de vervolging hiervan veel prioriteit wordt gegeven is natuurlijk een tweede.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb gisteren naar het debat zitten kijken over het klimaatakkoorf, geloof me, daar is minimaal een keer of 15 een art. 240 langs gekomen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: ongewenste appjes door vreemde.

Ongelezen bericht door Stefan »

Frans schreef: 06 feb 2019, 21:40 Ik heb gisteren naar het debat zitten kijken over het klimaatakkoorf, geloof me, daar is minimaal een keer of 15 een art. 240 langs gekomen...

:lol:
Gesloten