ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
cvdv45
Infopolitie Gast

ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door cvdv45 »

Graag zou ik willen weten of het wettelijk toegestaan is dat een politie-agent tijdens een huiszoeking een minderjarig kind van 9 vraagt of er nog meer wapens in huis zijn zonder dat één van de ouders en/of wettelijk vertegenwoordigers hierbij aanwezig is/was.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door KaaDee »

Dit zou hooguit een probleem kunnen zijn als het kind en de verdachte familie van elkaar zijn. Het verschoningsrecht kent geen minimale leeftijd, maar in deze casus is niet duidelijk of het kind überhaupt een familieband heeft ten opzichte van een eventuele verdachte. Daarnaast is het een recht, men mag er dus ook van afzien.

Maar heeft u dit al met uw advocaat besproken?
Oost-Nederland | GLM
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1043
Lid sinds: 01 jan 2013, 13:03
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door vraagteken »

In mijn ervaring wordt dit trouwens vaak door de rechter-commissaris gevraagd, maar ik snap dat dit in sommige gevallen anders kan zijn.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door Mitch »

Nee is niet verboden. Wapens in huis hebben misschien wel.

Vanwaar de vraag?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7450
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door SWAT »

Alleen als een kind als verdachte wordt gehoord moet daar een advocaat of vertrouwenspersoon bij zijn. Er is hier dus meer sprake van een getuige verhoor.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door maestro »

Verboden hangt af van de relatie tot de verdachte(n). Maar of strafvordering het toestaat wil nog niet zeggen dat het wenselijk is. Verschillende verdragen stellen het belang van het kind voorop en er kan sprake zijn van dat de relatie tussen de minderjarige en de volwassene ernstig wordt verstoord, de minderjarige in gewetensnood komt etc. Rechters en de politiek kunnen het daarom afkeuren, afhankelijk van de omstandigheden.

Het gaat daarbij uitdrukkelijk om het belang van het kind, niet die van de verdachte(n).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1186
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ondervraging?
Ik lees dat de politie een huiszoeking doet en wapens vind en dat een agent aan een kind vraag of er nog meer wapens zijn.
Dat zie ik niet als ondervraging maar gewoon het stellen van een vraag.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door maestro »

Of je het een ondervraging of een vraag wilt noemen doet er niet zoveel toe. Je vraagt een minderjarige te verklaren over iets, waarmee bijvoorbeeld de strafmaat omhoog kan gaan. Het zal uitmaken of er 1 vuurwapen of 5 vuurwapens worden gevonden. De minderjarige kan later het gevoel krijgen dat hij iemand heeft verraden, dat maakt uit als het bijvoorbeeld een gezinsgenoot is. Dan kan het zeer negatieve gevolgen hebben voor een jeugdige.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14420
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wonen in een gezin waar papa wapens in huis heeft ook..

Ik bedoel; als een kind hier nu al grote emotionele problemen mee krijgt, dan kan ‘ie het beste maar snel een einde aan papa maken. Scheelt een hoop gezeik met toekomstige invallen door het AT..

Samengevat; al pleegt het kind later zelfmoord doordat de politie een te belastende vraag heeft gesteld, zoek het vooral bij papa en wentel niet alles af op de politie..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door Jan »

Eigenlijk lijkt me de vraag aan het kind heel logisch, als die daar toevallig rondloopt tijdens de huiszoeking . Maar inderdaad, een kind van 9 weet geeneens wat verschoningsrecht inhoudt, en kan op zo'n manier in een bedenkelijke positie gebracht worden, als hij tegen de politie heeft verklaard "ja hoor, dat 2e wapen ligt daar en daar".

Het zou dan zomaar kunnen (denk ik) dat de verdachte zich dan succesvol beroept op zoiets als "onrechtmatig verkregen bewijs", met als gevolg weer strafverlaging ????
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 296
Lid sinds: 24 aug 2016, 21:32
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door Tommy »

Ik zou het heel raar vinden dat het kind weet waar het wapen ligt met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb ik liever dat het wapen uit het huis is dan dat we over de mogelijke rechtmatigheid gaan denken in deze. Maar blijkt dat alleen de collega's zo denken. Heel apart dat er gewezen wordt naar de politie terwijl als uw zoon of dochter bij een vriendje thuis speelt en het wapen vindt alles wel kan en mag.
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door racefiets »

zijlvaart67 schreef: 06 feb 2019, 08:49 Wonen in een gezin waar papa wapens in huis heeft ook..
Ik ben opgegroeid in een huis waar papa wapens in de kast had staan. Niets mis mee en ik ben ook gewoon goed terecht gekomen. De wapens stonden gewoon los in de kast en de munitie ook. Ik kwam ook bij mensen waar het jachtgeweer gewoon in de hal aan de kapstok hing. Is nooit mis gegaan en in de omgeving ook niet. Het waren weliswaar legale wapens maar er lag niets achter slot en grendel. En ik of mijn broer hebben er nooit naar gepakt. Heeft met opvoeding te maken gehad denk ik. Bovendien werd er ook niet geheimzinnig over gedaan en mocht het geweer schoon maken na de jacht. (win win voor papa kwam ik later achter)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14420
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Je mist even de essentie, dit gaat niet over een brave verlofhouder, maar over een huiszoeking (lees: een crimineel die vuurwapens in z’n bezit heeft)..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door maestro »

Ik wijs niet naar de politie maar wijs op het welzijn van het kind en zijn relatie met andere personen. Daarbij moet men ook niet vergeten dat ongeacht het antwoord van het kind de woning (verder) doorzocht zal worden. men zal niet stoppen als het kind zegt dat er verder geen wapens in huis zijn of als hij zegt dat er op zolder nog een vurwapen ligt en men dat vuurwapen veilg stelt. Men zal verder zoeken om er zeker van te zijn.

Overigens kent het wetboek van strafvordering artikel Art. 288.1.b, waar van verhoor van een niet verschenen getuige kan worden afgezien in het belang van het welzijn van de getuige.


@@Jan
Het is geen onrechtmatig bewijs, tenzij de minderjarige verschoningsgerechtigd was. Dan mogelijk wel. Maar de rechter kan wel rekening houden met het welzijn van de jeugdige als er een familieverband bestaat en het laten meewegen bij de bepaling van de straf.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: ondervraging minderjarig kind tijdens huiszoeking

Ongelezen bericht door Jan »

Ik heb in mijn jeugd ook weleens een huiszoeking meegemaakt thuis. Mijn oudere broer had eerder op de dag een aanrijding gehad met zijn auto, en de politie die erbij geweest had op de achterbank een leeg magazijn van een uzi zien liggen...(mijn broer zat destijds in militaire dienst en op de een of andere manier lag die op de achterbank van zijn auto). Ik deelde de slaapkamer met die broer, en ik meen me te herinneren dat mij gevraagd werd wat van mij was en wat van mijn broer, en mijn kast alleen maar vluchtig werd bekeken en de kast van mijn broer werd grondig overhoop gehaald .

Men hield dus toch wel een beetje rekening , en de kamer van mijn zus werd bijvoorbeeld helemaal niet doorzocht. Enne, de enige die geschaad was in haar welzijn, was mijn arme moedertje die het niet meer had van schaamte : er stonden verschillende politieauto's bij het portiek en er waren nogal wat toeschouwers :)
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gesloten