Wie heeft er voorrang?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Hilde »

r0n. schreef: 25 jan 2019, 19:28 Volgens mij valt dit fiets-gedrag onder roekeloos rijden, of zie ik dat verkeerd?
Ja.
De fietser moet het echt heel bont maken wil je kunnen bewijzen als auto bestuurder dat je echt helemaal niets kon doen om de aanrijding te voorkomen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ok, allemaal duidelijk.. maar we zitten hier te discussiëren op basis van een situatieschets.
Wellicht zit een verwijzing via Google Maps er een stuk beter (en duidelijker) uit.

Topicstarter?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Skipperje »

De segway is geen gehandicaptenvoertuig. Dus geldt voor hem ook niet dat hij de regels voor voetgangers moet volgen. Maar ook de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig blijft een bestuurder en is geen voetganger. Hij volgt alleen de regels voor voetgangers. Dat is mij wel duidelijk geworden bij het item parkeren motorfiets op het trottoir. En dus, heb je maar rekening te houden met bestuurders die vanaf het trottoir kunnen komen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Jan »

Ik ben helemaal geen kenner in deze materie, maar vind het wel interessant. De redenering van Dusty over die haaetanden klinken mij op zich heel erg logisch. Toch is het m.i. niet altijd zo dat een verkeersbord/teken pas geld vanaf het moment dat deze is geplaatst. Neem nou een voorrangswegbord : die staan binnen de bebouwde kom netjes VOOR de zijwegen, maar buiten de bebouwde kom weer niet.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Jan »

En, nog even verder prakkezerende..... Je zou misschien ook nog kunnen uitleggen dat de fietser in deze casus geen voorrang heeft omdat het RVV in art 15 zegt : "1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.". En voor de auto begint het kruispunt pas voorbij het trottoir ...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door r0n. »

Jan schreef: 25 jan 2019, 21:53En voor de auto begint het kruispunt pas voorbij het trottoir ...
En de voorrangsweg begint pas voorbij de haaientanden ...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Jan »

Inderdaad. Maar er blijft wel een grijs gebied over. Je zou ook weer kunnen redeneren dat die auto wel het trottoir doorkruist en dan is die plek toch weer wel een soort van "algemeen" kruispunt.
Als automobilist hoef je dan (denk ik!) geen voetgangers voorrang te verlenen als er geen zebrapad is , maar aan "bestuurders" van rechts sowieso weer wel. Ook al steekt de fietser op onverantwoorde wijze over, op een plek waar je als automobilist geen fietsers verwacht, De fietser blijft wel een bestuurder.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
JohnDoe99
Infopolitie Gast

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door JohnDoe99 »

zijlvaart67 schreef: 25 jan 2019, 21:04 Ok, allemaal duidelijk.. maar we zitten hier te discussiëren op basis van een situatieschets.
Wellicht zit een verwijzing via Google Maps er een stuk beter (en duidelijker) uit.

Topicstarter?
https://goo.gl/maps/xi5mRHm6PTn

Je ziet hier vrijwel 2x dezelfde situatie vlak achter elkaar. Het ging in dit geval om de situatie vanaf het bestraatte stuk weg.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Hilde »

Hey, mijn stadje 😍
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Pim »

Jan schreef: 25 jan 2019, 21:53 En, nog even verder prakkezerende..... Je zou misschien ook nog kunnen uitleggen dat de fietser in deze casus geen voorrang heeft omdat het RVV in art 15 zegt : "1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.". En voor de auto begint het kruispunt pas voorbij het trottoir ...
Ben ik het niet mee eens.
Het is een kruising van WEGEN.
En eerder stelden we vast dat het trottoir deel uit maakt van de weg. Dus hoort het trottoir bij de kruising.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Dusty »

Wat mij later nog te binnen schoot, om duidelijk te maken dat de fietser in mijn ogen nog steeds fout zit......, is de plaats op de weg van de fietser.
Nu lees/schrijf ik even mee vanaf mijn iPad en kan ik wat moeilijker bij de wetsartikelen, maar de plaats op de weg is zéker niet het trottoir!

Om die reden mag een automobilist er vanuit gaan dat ‘slechts voetgangers en zij die zich als voetganger gedragen’, gebruik maken van het trottoir.
Met die laatste bedoel ik het gehandicaptenvoertuig.

Als we de fietser in deze situatie voor moeten laten gaan....., MOET ik dat óók doen voor motorrijders, bromfietsen en auto’s die op het trottoir rijden en daar plotsklaps de weg oversteken!! :?
In mijn ogen hetzelfde als nu wordt beweerd over de fietser die daar volkomen onrechtmatig de rijbaan oversteekt en dénkt voorrang te hebben...... :roll:
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Hilde »

De fietser zit ook fout..

Echter blijft de auto aansprakelijk...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Skipperje »

De fietser zit fout voor plaats op de weg, maar niet voor de voorrang. Dat zie ik los van elkaar. Net als een fout geparkeerde auto, die zo staat dat je er niet langs kunt rijden. Als je dat toch probeert en schade veroorzaakt bij de fout geparkeerde auto, dan is de ene auto fout voor het parkeren, maar de andere voor de aanrijding.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Sluit me aan bij Piet; Dusty, onlangs lazen we hier nog een uitspraak van een fietser die tegen de verplichte rijrichting in fietste op een fietspad, maar hij had evengoed voorrang op de kruisende automobilist. Al had hij daar nooit vandaan mogen komen, de voorrangsregels sluiten andere overtredingen niet uit..

En laten we eerlijk zijn; al rijden ze schaamteloos door rood, dan roept een rechter nog zo van ‘daar moet je rekening mee houden!’..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Wie heeft er voorrang?

Ongelezen bericht door Dusty »

Tot op een bepaalde hoogte ben ik het wel met jullie eens....... al blijft het 'een beetje knellen', als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel. :?
Het klinkt logisch en tóch weer niet.
Ja, we komen wel ergens.

Dat je als weggebruiker rekening dient te houden met andere weggebruikers die dingen doen die eigenlijk niet horen, vind ik (redelijk) logisch.
Om die reden is het verstandig om ook bij een groen verkeerslicht vóór het oprijden van het kruispunt goed naar links en rechts te kijken; er kán tenslotte iemand door rood rijden.
Dat doe ik, vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb, ook altijd braaf! 8)

Dus ten alle tijde goed opletten en er rekening mee houden dat andere weggebruikers rare fratsen uithalen, vind ik niet meer dan logisch.
Maar............., en speelt tóch altijd op de achtergrond, hoe vér wil je daarin gaan?!?!? :roll:
Het kan/mág natuurlijk niet zo zijn, dat iedereen alles maar (ongestraft) kan doen, daar zitten toch (hopelijk) wel grenzen aan??? :shock:

En dát gevoel heb ik nog steeds bij deze casus.......
Dus zeggen jullie het maar, moet ik óók een bromfietser/motorrijder/automobilist voorrang verlenen die over het trottoir de rijbaan wil oversteken??
Gesloten