Naar Japan met aantekening

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

Hoi allemaal,

Graag wil het volgende bij jullie voorleggen:

Wij (ik en vriendin) willen dit jaar graag naar Japan. Voor Japan heb je geen visum nodig. Bij aankomst vul je een Arrival Card in met daarop voor mij een mogelijk belangrijke vraag:

2) Have you ever being guilty/convicted of any crime

Nu is het zo dat ik vorig jaar met drugs ben gepakt. Echter was het een vrij ongelukkige situatie. Ik heb de drugs op dat moment van een vriend afgepakt, omdat hij van duidelijk te veel gebruikt had. Zelf was ik nuchter en had ik niets op zak... Al enige tijd stond ie naar "iets" (ik dacht dus zijn drugs) te zoeken, waarop ik besloot in te grijpen. Juist op dat moment tikte de beveiliger mij op de schouder. Waarschijnlijk stond hij hem al een tijd te observeren. Heb me lange tijd zeer rot gevoel, want had nooit eerder met Justitie te maken gehad en had op dat moment het idee dat ik iets "goeds" deed.

Maar goed, ik had de drugs toen in mijn handen en niet mijn vriend. Daar kon/kan ik niets aan veranderen noch ontkennen.

Eerst wou de Officier mij veroordelen met een Taakstraf (strafbeschikking). Ze had de zaak niet in de diepte bekeken (zijn er zoveel). Gelukkig heeft mijn vriend bovenstaande verklaard (heb ik ook zwart op wit). Daarop besloot de officier mij een transactieaanbod te doen om verdere vervolging te voorkomen. Ook omdat ik in de sociale hoek werk en dit gunstiger zou zijn voor mijn VOG. Seponeren kon ze niet, omdat ik het dus vast had.

Net met het Juridisch Loket gebeld en die geven aan dat een transactie formeel gezien geen vervolging (conviction) is. Je koopt de strafzaak als het ware af. Als je het op deze manier bekijkt, kan je de vraag dus met nee beantwoorden. Echter heb je wel degelijk een aantekening. Ze kon zich niet voorstellen dat Japan inzicht heeft in deze gegevens, maar toch... Ze vond het duidelijk een lastige situatie.

Mijn vraag is dus: kan ik met een gerust hart nee beantwoorden!? Ik wil namelijk niet (on)bewust liegen.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het accepteren van de aangeboden transactie staat gelijk aan een veroordeling. Je kunt dus NIET met een gerust hart de vraag met “nee” beantwoorden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Schrijf anders een e-mail naar consul@hg.mofa.go.jp.
Dit is de Japanse ambassade in Nederland

Eventueel kunt u ook contact opnemen via https://www.nederlandwereldwijd.nl/cont ... tformulier en de vraag stellen aan de Nederlandse Ambassade in Japan.

Zij zullen u ongetwijfeld het correcte antwoord kunnen geven.
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

MotoRon schreef: 21 jan 2019, 16:50 Het accepteren van de aangeboden transactie staat gelijk aan een veroordeling. Je kunt dus NIET met een gerust hart de vraag met “nee” beantwoorden.
Bedankt voor uw reactie!

Ik heb nu van verschillende partijen een andere uitleg gekregen. De de uitleg van zowel de Officier als het loket was dat de transactie juist ter voorkomen van vervolging/veroordeling was... Ook mijn vader beweert dit (werkt bij de recherche). Dit was volgens de advocaat (die het ook zo uitlegde) een wezenlijk verschil. Zijn advies was toen ook om het te accepteren, ondanks het feit dat hij een sepot (gezien de omstandigheden) bij de rechter niet uitsloot. Echter gaf ie aan dat mocht de rechter enkel en alleen naar het feit kijken, het wel een strafbeschikking zou zijn. Anders had ik destijds de zaak net zo goed voor de rechter kunnen laten komen en snap ik niet echt wat het verschil is tussen een transactie en een strafbeschikking.


Zie quote:

Een transactie leidt tot het 'voorkomen' van vervolging. De schuld van de verdachte wordt formeel niet vastgesteld. Een strafbeschikking geldt wel als een daad van vervolging. Daarbij geldt op grond van artikel 257a, eerste lid, dat de schuld van de verdachte aan het strafbare feit eerst moet worden vastgesteld.

Weet u het echt heel zeker?
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

taxikemperman schreef: 21 jan 2019, 17:02 Schrijf anders een e-mail naar consul@hg.mofa.go.jp.
Dit is de Japanse ambassade in Nederland
Goede! Ik zal inderdaad deze case bij NederlandWereldwijd neerleggen. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

Ook de ambassade kon hier helaas geen uitspraak over doen. Klaarblijkelijk is het een lastige vraag!

Wel vond ik het volgende, een quote van iemand anders die contact had gehad met de Amerikaanse ambassade en ook een transactievoorstel had betaald:

"Als je een transactievoorstel, ofwel schikking hebt gehad, hoef je geen YES aan te kruisen. In het Amerikaans noemen ze dit een arrangement. Bij een arrangement ben je niet veroordeeld (indirect misschien wel, maar formeel/wettelijk niet), het is formeel gezien geen schuldverklaring."

Dit zou dan ook bij mij van toepassing zijn denk ik? Ik zit hier ontzettend mee in mijn maag omdat ik nog steeds geen eenduidig antwoord heb...
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door maestro »

Je moet een verschil maken tussen een transactie (artikel 74 Sr) en een strafbeschikking, (art 257a Sr).

Een transactie is geen veroordeling, je voorkomt juist dat het tot een veroordeling komt. Je kunt hem aanvaarden of niet. Bij niet kan de officier van justtite tot vervolging overgaan. Bij een transactie kun je dus gewoon aangeven dat je niet bent veroordeeld voor een misdrijf.
Een strafbeschikking is wel een veroordeling, opgelegd door het openbaar ministerie. Je kunt hem niet weigeren, alleen tegen in verzet gaan bij de rechtbank zodat de rechter er alsnog naar kijkt en eventueel de veroordeling ongedaan maakt of matigt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Pim »

Ik zou nogmaals de ambassade benaderen. Bij voorkeur schriftelijk.

Aan alle interpretaties van ons of wie dan ook heb je niks.
Je moet voorkomen dat je in Japan aankomt en ondervraagt wordt en het risico loopt op een ingetrokken visum en een opgelegde terugreis zonder dat je verder bent gekomen dan het vliegveld.
Verlang van de ambassade een éénduidig antwoord.
Zodra de ambassade dat geeft: verlang het zwart op wit.

We hebben het niet over a) een paar konijnenkeutels en b) een wandeling in het park.
Een ticket kost a) serieus geld en b) de tijd en afstand voor niks afleggen doe je ook niet zomaar.

Mocht je in Japan een probleem krijgen kun je alleen op die manier aantonen (en daar gaat het om) dat JIJ te goedertrouw hebt ingevuld wat je hebt ingevuld.
En niet een theoretische of praktische interpretatie of vertaling van een woordkeuze op een (digitaal?) formulier.
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

maestro schreef: 29 jan 2019, 15:17 Je moet een verschil maken tussen een transactie (artikel 74 Sr) en een strafbeschikking, (art 257a Sr).

Een transactie is geen veroordeling, je voorkomt juist dat het tot een veroordeling komt. Je kunt hem aanvaarden of niet. Bij niet kan de officier van justtite tot vervolging overgaan. Bij een transactie kun je dus gewoon aangeven dat je niet bent veroordeeld voor een misdrijf.
Een strafbeschikking is wel een veroordeling, opgelegd door het openbaar ministerie. Je kunt hem niet weigeren, alleen tegen in verzet gaan bij de rechtbank zodat de rechter er alsnog naar kijkt en eventueel de veroordeling ongedaan maakt of matigt.
Bedankt voor de uitleg Maestro. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat ik de vraag gewoon met nee kan beantwoorden. Ergens ben ik gewoon bang (omdat je inderdaad wel degelijk een aantekening hebt) dat het op wat voor manier dan ook in Japan naar voren komt en er een discussie ontstaat over de interpretatie van een transactie.
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

Pim schreef: 29 jan 2019, 16:19 Ik zou nogmaals de ambassade benaderen. Bij voorkeur schriftelijk.
Met ambassade bedoel je dan de Nederlandse in Japan of de Japanse in Nederland?

Ik maak me inderdaad zorgen over de interpretatie, zelfs binnen dit forum zie je hier al verschil in!
Gebruikersavatar
Japanny
Infopolitie Gast

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Japanny »

Pim schreef: 29 jan 2019, 16:19 Ik zou nogmaals de ambassade benaderen. Bij voorkeur schriftelijk.
Ik vraag me trouwens af of ik dan de gehele situatie nogmaals moet uitleggen (de case moet voorleggen) of puur en alleen vraag of een transactie ook onder een veroordeling valt. Drugsbezit is ook in Japan een zeer ernstig vergrijp namelijk... Mogelijk kijken ze alleen naar het delict en niet de achterliggende case.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Jan »

De kans lijkt klein te zijn dat je Japan niet inkomt als je NEE invult. Maar zoals Pim terecht aangeeft, aan interpretaties heb je niets, en 100% zekerheid is ook wat waard.
Op een visa-anvraag naar Japan wordt er nog een andere vraag gesteld : "Have you ever been convicted and sentenced for a drug offence in any country in violation of law
concerning narcotics, marijuana, opium, stimulants or psychotropic substances?" met daarbij "** Please tick “Yes” if you have received any sentence, even if the sentence was suspended.

Als je zekerheid wil hebben zou ik (ondanks dat je die officieel niet nodig hebt) toch van tevoren in Nederland een visum aanvragen, en YES aan te tikken op die vraag . Want je bent dan wel niet veroordeeld volgens het Nederlandse systeem, je hebt wel een transactie gekregen (received "any" sentence). En dan eerlijk tekst en uitleg geven, en zien of je dat visum krijgt. In het allerergste geval krijg je geen visum, maar dat lijkt me beter dan op de japanse luchthaven er achter komen dat je het land niet inkomt.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Hilde »

Overigens is een visum niet een garantie dat ie het land in mag.
De garantie heb je pas als je langs immigratie bent.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Jan schreef: 29 jan 2019, 22:16 Als je zekerheid wil hebben zou ik (ondanks dat je die officieel niet nodig hebt) toch van tevoren in Nederland een visum aanvragen, en YES aan te tikken op die vraag .

Dit zou ik dus nooit doen; op het moment dat je daar ‘ja’ invult omdat je dan gewoon ‘lekker volledig bent', sta je in Japan geregistreerd als ‘drugscrimineel’ en van zo’n registratie kom je nooit meer af. 'Computer says no’ en zie dat maar weer eens terug te draaien..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Naar Japan met aantekening

Ongelezen bericht door Pim »

Japanny schreef: 29 jan 2019, 16:30 Met ambassade bedoel je dan de Nederlandse in Japan of de Japanse in Nederland?

Ik maak me inderdaad zorgen over de interpretatie, zelfs binnen dit forum zie je hier al verschil in!
De Japanse natuurlijk.
Zij moeten de vragen die ze stellen maar verduidelijken zodat de bezoekers, vanuit welk land dan ook, ze kunnen beantwoorden.
En met het antwoord van de Japanse ambassade kan de Japanse douane/immigratie/toelatingsverantwoordelijke niet heen om het antwoord van HUN ambassade.

Zij (en jij) hebben niks aan een antwoord/interpretatie van een Nederlandse ambassadeur.

De Japanse vraagstelling sluit niet aan op jouw situatie dus moeten zij jouw situatie maar beoordelen en een antwoord geven vóórdat jij de vlucht hebt aangevangen en je ticket hebt geboekt.
Gesloten