Auto doorzocht zonder toestemming

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Svp92
Infopolitie Gast

Auto doorzocht zonder toestemming

Bericht door Svp92 » 14 jan 2019, 02:00

Hallo allemaal,

Ik stond vandaag ergens geparkeerd toen er een politieauto stopte. Zij vroegen wat ik aan het doen was en of ik mijn rijbewijs kon laten zien.

In het verleden (2014) ben ik in aanraking met politie/justitie geweest ivm het verstrekken van drugs. Dit is al meer dan 4 jaar geleden, voor dit feit heb ik begin dit jaar ook moeten voorkomen. Heb mijn leven gebeterd en alles achter me gelaten, hierover waren de rechters (meervoudige kamer) het ook met me eens. Na (en voor) de arrestatie in 2014 ben ik nooit meer in aanraking geweest met politie.

Na een tijdje kwam een van de agenten naar me toe en vroeg of hij de auto mocht doorzoeken. Mijn antwoord was dat ik daar geen toestemming voor gaf. Dat is mijn recht. Waarop de agent zei dat hij dit zonder toestemming mocht doen omdat ik bekend stond als .... (kan er even niet meer op komen) maar het kwam er een beetje op neer dat ik een dealer zou kunnen zijn. Uiteindelijk had hij alles doorzocht en (natuurlijk) niks gevonden.

Klopt dit wel helemaal? Het was ook totaal geen verdachte situatie o.i.d. Ik begrijp het volkomen dat wanneer iemand bekend staat als 'dealer' dit het geval is. Ben er best wel van geschrokken, en heb nu een beetje het gevoel dat ze me zomaar zonder enige reden aan kunnen houden om vervolgens mijn auto te doorzoeken. Ik geef het ook toe, in het verleden ging het een tijdje fout maar ik wil ook verder kunnen met m'n leven.

Groetjes

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Auto doorzocht zonder toestemming

Bericht door ThunderSTreak » 14 jan 2019, 05:09

Het doorzoeken van het voertuig is mogelijk geschied op basis van artikel 9 van de opiumwet in combinatie met uw geraadpleegde verleden.
Gelet op de door u geschetste situatie met een rechtzaak in 2018 inzake een overtreding van de opiumwet was er dus een gerede verdenking bij de OA en gaat hij dus op onderzoek.

Vervelend, maar volstrekt legaal.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Svp92
Infopolitie Gast

Bericht door Svp92 » 14 jan 2019, 19:28

Oke duidelijk. Dus elke keer dat een agent mijn rijbewijs vraagt kunnen ze dit voortaan doen? Of vervalt dit na een tijdje? En wat wordt precies gezien als "een gerede verdenking"? Dat ik geparkeerd stond? Of alleen het feit dat ik in 2014 opgepakt was? Op dat moment was ik niet iets aan het doen dat er verdacht uitzag.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 jan 2019, 20:35

Aangezien u begin dit jaar bent veroordeeld voor drugshandel gaat u hier absoluut nog een paar jaar last van hebben; een recente veroordeling is gewoon een goede reden (en voldoende argument) voor een nader onderzoek.

Vervelend, maar dat is één van de gevolgen van het opbouwen van een strafblad.

Over 5 jaar zullen de controles minder worden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 jan 2019, 21:25

...of je moet tussentijds weer iets nieuws aan documentatie opbouwen.... dan schuift die 5 jaar gewoon mee.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 14 jan 2019, 23:27

Tevens als u iedere staande houding gewoon meewerkend bent en de collega's dit in het systeem zetten het na verloop van tijd ook minder zal worden.

Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Sietse » 16 jan 2019, 20:23

ThunderSTreak schreef:
14 jan 2019, 05:09
Het doorzoeken van het voertuig is mogelijk geschied op basis van artikel 9 van de opiumwet in combinatie met uw geraadpleegde verleden.
Gelet op de door u geschetste situatie met een rechtzaak in 2018 inzake een overtreding van de opiumwet was er dus een gerede verdenking bij de OA en gaat hij dus op onderzoek.

Vervelend, maar volstrekt legaal.
Het doorzoeken valt niet onder de reikwijdte van art 9 OW. Daar is alleen de toegang geregeld tot een voertuig. Doorzoeking voertuig in basis 96b strafvordering.
D'ran

Gesloten