Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Frits71
Infopolitie Gast

Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frits71 »

Voor mijn woon-werk afstand van 17 km gebruik ik nu een klein jaar een pedelec (high speed ebike, max 45 km/uur).

De wet schrijft voor om binnen de bebouwde kom op de weg te rijden, en niet op het fietspad (tenzij daar ook brommers mogen rijden).

Na mijn eerste week besloot ik toch op het fietspad te gaan rijden, vanwege de veiligheid.
Als ik vertrek rij ik niet meteen 40 km/uur, maar tussen de 30 a 35 km/uur. En dan wordt ik veelvuldig ingehaald of zit er een vrachtwagen vlak achter me.
Ik ben een paar weken geleden aangehouden in m'n woonplaats (wel gesprek / geen boete). Daaruit bleek dat ook met aangepaste snelheid op het fietspad niet mag.

Toch zit ik nog met 2 sitiaties waarin ik een uitzondering verwacht en toch op het fietspad wil rijden (ook als ik daar wordt aangehouden):

1) Zonder accu op de fiets en zonder helm
De accu kan ik thuislaten, dat is meteen zichtbaar (de accu is niet geïntegreerd). Maar ik heb nog wel een geel nummerbord.
Ben ik hiermee dan officieel een gewone fietser? Ik zou dit graag ergens officieel bevestigd zien.

De praktijk is ook dat ik deze fiets wil pakken om samen met vrouw of dochter naar het dorp te fietsen.
Het liefst laat ik dan de accu op de fiets zitten als het donker is; zonder accu geen verlichting.

2) Met accu onder de 10% en daardoor geen volledige ondersteuning
Als ik bijna thuis ben, vanaf werk, duikt de accu onder de 10%. Precies het stuk dat ik binnen de kom op de rijbaan moet.
De trap-ondersteuning schakelt dan een tandje terug waardoor ik rond de 30 km/uur haal.
Ik word dan ingehaald met 50 a 60 km/uur. Zeker in de donkere avonden geen prettige situatie.
Mocht ik worden aangehouden, dan bewijst het display dat de accu laag is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

De volgende stap zou zijn om deze 2 situaties op ons lokale politiebureau te bespreken.
De weg waarop ik in de bebouwde kom rij heeft deels een enkele doorgetrokken lijn en deels een dubbele doorgetrokken lijn.

Met vriendelijke groet,
Frits
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Pim »

Of u nu met of zonder accu rijdt het voertuig hoort niet op het verplichte fietspad.

Het is vergelijkbaar met een auto waarvan de bestuurder zegt maar 10 km/u. Te zullen rijden: ook die mag niet op het fietspad.

Het gaat niet om de haalbare topsnelheid.
Ook niet om de gereden snelheid.
Maar om het type voertuig.

Op het verplichte fietspad mogen alleen snorfietsen of fietsen.

Géén pedelecs.
U zult op het politiebureau dan geen toestemming krijgen.
Hooguit zal er gewaarschuwd worden maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Dusty »

Het antwoord over het wel dan niet op een fietspad mogen rijden, hangt overigens óók af van de provincie en wélke wegen het gaat......!
Om maar een voorbeeld te geven, de provincie Gelderland heeft op 16 wegen binnen de bebouwde kom een uitzonderingsmaatregel ingevoerd.
Kijk maar:
https://www.gelderland.nl/Speed-pedelec ... sen-auto-s

Voor wat de diverse regels aangaat, zou u hier eens kunnen kijken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec

Voor de rest sluit ik mij helemaal aan bij mijn voorganger. 8)
Gebruikersavatar
Frits71
Infopolitie Gast

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frits71 »

Dank voor de reacties, de info van de Rijksoverheid en Gelderland kende ik al wel.

Er is dus beweging mogelijk.
Als je maximale snelheid verifieerbaar lager is (zonder accu, bijna lege accu), dan is dat geen keuze. Het levert alleen maar irritatie voor mede weggebruikers en is onveiliger.

Onderstaande las ik in de Volkskrant (November 2018):
"Dus ja, de Birò is het ideale vervoersmiddel voor de stadsbewoner. Hij is snel: de topsnelheid is 45 kilometer per uur. Er zit een turboknop in waarmee je razendsnel kunt optrekken. Wie liever op het fietspad rijdt, kan de snelheid met een enkele druk op de knop begrenzen (tot 35 km/u)."

Vandaar dat ik een lokaal gesprek met de politie toch wel zie zitten.

Vriendelijke groet, Frits
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1295
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door r0n. »

Frits71 schreef: 11 jan 2019, 11:48Wie liever op het fietspad rijdt, kan de snelheid met een enkele druk op de knop begrenzen (tot 35 km/u)."
Dan zou het een snorfiets moeten zijn (max. 25 km/uur), 35 km/uur is dan nog steeds te snel.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Frits71
Infopolitie Gast

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frits71 »

Aanvullen op de Biro, er zijn nu zo'n 800 van deze voertuigen in Nederland, met een geel kenteken.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Mitch »

Frits71 schreef: 11 jan 2019, 11:48
Vandaar dat ik een lokaal gesprek met de politie toch wel zie zitten.
Het is mij eigenlijk niet duidelijk wat je denkt te bereiken met zo'n gesprek. De politie maakt de regels niet maar voert slechts uit. Je kunt beter bij de politiek zijn zoals al eerder de uitzonderingen zijn genoemd.

De biro is een totaal ander ding.
https://www.volkskrant.nl/de-gids/gepas ... ~be3d5567/
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Skipperje »

Frits71 schreef: 11 jan 2019, 12:32 Aanvullen op de Biro, er zijn nu zo'n 800 van deze voertuigen in Nederland, met een geel kenteken.
Als ik de link lees, dan is het is een gehandicaptenvoertuig. Dus geen kenteken, maar verzekeringsplaat. Ik hoop dat de regels over het gebruik snel worden aangepast en dat alleen gehandicapten deze mogen gaan gebruiken. Zijn we hier ook weer vanaf.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16649
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frans »

En ook dit is weer een utopie Piet, wat is een gehandicaptenvoertuig? Wanneer er iemand in rijdt die gehandicapt is? Die een GPK kaart heeft of wanneer het voertuig daadwerkelijk aangepast is? Mag die persoon alleen maar gebruik ervan maken als ie in een rolstoel zit of mogen mensen die 71 zijn en niet verder dan 25 meter kunnen lopen er ook gebruik van maken.

Zoals gezegd, onrealistisch en het zal verworden net als alle andere "gehandicaptenvoertuigen" tot een algemeen autootje met aangepaste regels waarvan het gros can de bestuurders er oneigenlijk gebruik van maakt... helaas.

Edit: ik zie dat we in het gastendeel zitten, met excuus voor het off-topic antwoord.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik blijf even off topic. Gewoon art 5, lid 5 RVV 1990 aanpassen. Nu staat er:

Wetstekst

Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
Na aanpassing zou er kunnen staan:
Bestuurders van gehandicaptenvoertuigen en vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
En wat een gehandicaptenvoertuig is staat in de wet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16649
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frans »

Na goed lezen en even denken, ik zie inderdaad geen problemen, enkel hele grote voordelen Piet, een hele goede aanvulling. :like: :like: :like:

Deze moeten we mee zien te krijgen!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Skipperje »

Nadeel: iedere bejaarde op een scootmobiel moet een gpk hebben. :wink:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16649
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Frans »

En terecht! :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Dusty »

Skipperje schreef: 11 jan 2019, 21:11 Nadeel: iedere bejaarde op een scootmobiel moet een gpk hebben. :wink:

Piet
En Piet, even kijkend naar jouw leeftijd......, beginnen we dan vanaf 60 jaar????? :roll: :roll: :wink: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Pedelec op fietspad binnen bebouwde kom

Ongelezen bericht door Skipperje »

Oei, dat is wel erg dichtbij. :shock:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten