Staande gehouden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast11234
Infopolitie Gast

Staande gehouden

Ongelezen bericht door Gast11234 »

Hallo iedereen,

De afgelopen drie weken ben ik tot driemaal toe staande gehouden met de auto. Volgens de betreffende politieagenten ging het de eerste twee gevallen om een willekeurige voertuigcontrole. Aangezien ik niets te verbergen heb en geen zin had om vertraagd thuis te komen, heb ik dit tot tweemaal toe zonder klagen toegestaan. Hoewel de kans klein is dat zoiets mij in een korte tijd twee keer overkomt, blijft de kans natuurlijk aanwezig. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik op beide momenten zeker niet de enige bestuurder was op de weg. Daarnaast ben ik, sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald (in 2012), nog nooit staande gehouden.

Zou het bij deze twee keer gebleven zijn, had ik het zeker niet erg gevonden. Nu ben ik vandaag wederom staande gehouden. Echter ging het dit keer niet om een willekeurige voertuigcontrole. Ditmaal vonden de betreffende agenten dat ik over de weg slingerde. Voor zover ik weet was dit niet het geval. Wederom was ik niet de enige bestuurder op de weg en werd ik ook meerdere malen ingehaald door auto's met een hogere snelheid dan toegestaan was. Vervolgens werd ik gewezen op mijn rechten (lees: recht op een advocaat) om daarna een speeksel- en een blaastest af te leggen. Hierna werd mijn voertuig ook weer gecontroleerd.

Zelf geloof ik niet dat deze incidenten los staan van elkaar en dat ik wellicht getarget word. Tot driemaal toe heb ik medewerking verleend zonder mijn beklag te doen bij de desbetreffende agenten. Graag zou ik jullie om advies willen vragen. Kan ik een klacht indienen, zo ja, wat kan ik dan verwachten? Of is dit een kwestie van je mond dichthouden en moet ik alles maar accepteren?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er kunnen tienduizenden redenen zijn waarom je aan de kant bent gezet:
* Ze zoeken iemand die aan jouw signalement voldoet,
* je hebt recent een strafblad ontwikkeld waardoor je extra aandacht krijgt,
* je gedraagt je, op welke manier dan ook, opvallend,
* en nog 9.997 andere mogelijkheden.

Is voor ons dus niet in te schatten waarom je aan de kant bent gezet en wij kunnen derhalve ook niet oordelen over de redenen van het staande houden.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door KaaDee »

Ter aanvulling op Zijlvaart: Als je zoveel aandacht in korte tijd krijgt, heb je hoogstwaarschijnlijk in het (recente) verleden iets gedaan waardoor je aandacht op jezelf hebt gevestigd. Denk aan overtredingen/misdrijven, vervelend gedrag in de plaatselijke horeca, etc.). In dat geval weet je zelf prima wat de aanleiding is voor deze extra "aandacht" van de collega's. Als dat niet het geval is, zijn er nog genoeg andere redenen over. Als je hier meer informatie over wil, kun je het beste bij een politiebureau in de buurt langs gaan en op beleefde wijze vragen of je hierover met iemand kunt spreken.


Of je er een klacht over kunt indienen? Ach, men klaagt over van alles bij het optreden van de politie, dus dat kan zeker.
Kijk voor uitgebreide informatie hierover op https://www.politie.nl/contact/klachtformulier.html
Oost-Nederland | GLM
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Mitch »

"Vervolgens werd ik gewezen op mijn rechten (lees: recht op een advocaat) om daarna een speeksel- en een blaastest af te leggen. Hierna werd mijn voertuig ook weer gecontroleerd."

Als deze rechten worden medegedeeld ben je verdachte van een strafbaar feit en is er geen sprake meer van een controle.

Een klacht indienen kan wel maar een goed gesprek met bijvoorbeeld de wijkagent doet vaak ook wonderen.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11085
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Hilde »

Bent u 3x in dezelfde regio gecontroleerd of op verschillende plaatsen?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Pim »

Wanneer u een motorvoertuig bestuurt kunt u gecontroleerd worden. Die bevoegdheid heeft de politie.

Op niet onder invloed van alcohol of drugs of andere stoffen.
Op het bezit van een rijbewijs.
Op technische staat vh voertuig.
Etc.

Deze bevoegdheid heeft de politie
Het is dat het vanwege de bezuinigingen niet veel vaker gebeurd en dat men het daardoor ongepast is gaan vinden.
Gebruikersavatar
Gast11234
Infopolitie Gast

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Gast11234 »

Dankjewel voor de reacties mensen. Even ter aanvulling van mijn eerdere post.

Het gebeurd in dezelfde regio. De aanhoudingen vonden allemaal plaats op de snelweg. Daarnaast wil ik er wel bij vertellen dat ik niet uit de desbetreffende regio maar uit de randstad kom. Dit zou wellicht een reden kunnen zijn. Ook heb ik sinds augustus 2018 een auto gekocht en kan het misschien zijn dat de problemen liggen bij de vorige bestuurder.Verder heb ik geen strafblad en is het enige contact met justitie een parkeerboete in 2017.

Zelf weet ik dat de politie bepaalde bevoegdheden heeft en als het hierbij blijft, heb ik er geen problemen mee. Maar om het hierop te gooien vind ik een beetje zwak. Op een goedgevulde snelweg ben ik wel de gene die eruit wordt gepikt. Gebeurt dit één of twee keer dan kun je spreken van willekeur maar de laatste aanhouding was voor mij wel de druppel. Ik kan niet ontkennen dat het uitermate irritant is om telkens aangehouden te worden om weer mijn voertuig te laten controleren en 15 tot 30 minuten vertraagd aan te komen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Pim »

De niet-agenten hier noemen een aparte auto als mogelijke reden.

Waarom zou dát precies niet de reden kunnen zijn dan?

Opmerking van moderator Hilde

deel reactie verwijderd omdat dat een antwoord was op een reactie die verplaatst is naar een ander onderwerp
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11085
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Staande gehouden

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

onderwerp gesplitst en topic geschoond
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten