Slepen van brommobiel door personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Slepen van brommobiel door personenauto

Bericht door Skipperje » 03 jan 2019, 08:45

Alleen kun je op grond van de regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid geen maatregelen nemen.
Wettekst
Bijlage bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011: Feiten dan wel omstandigheden, die een vermoeden rechtvaardigen dat betrokkene niet langer beschikt over de vereiste rijvaardigheid voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs is afgegeven, dan wel, met uitzondering van de categorie AM, over de vereiste lichamelijke of geestelijke geschiktheid voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs is afgegeven:
In de bijlage staan de voorwaarden voor een onderzoek en je ziet dat er alleen voorwaarden zijn op grond van rijvaardigheid.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 03 jan 2019, 10:33

Ik bewaar deze even voor een andere discussie Piet, dank je voor de heldere uitleg.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Ed Raket
Infopolitie Gast

Bericht door Ed Raket » 03 jan 2019, 18:24

Top! Bedankt Zijlvaart. We hebben vandaag de eerste brommobielen bekeken. Ik hoor graag je reaktie als er info binnenkomt.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 25 jan 2019, 12:41

Nou, het heeft even geduurd maar ik ben net gebeld door een medewerkster van het Ministerie. Het probleem zit ‘m hierin:
Wettekst
Artikel 22 RVV 1990
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

d. voor brommobielen 45 km per uur;

f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.

Het artikel 22 is in feite in strijd met zichzelf. De wetgever heeft bepaald dat een brommobiel, vanwege z’n constructie, nooit en te nimmer harder zou moeten mogen dan 45 km/h. Tegelijkertijd mogen aanhangers 80 of 90 km/h reizen.
Met andere woorden; het dilemma dat wij hebben aangekaart.

Volgens de medewerkster (en in overleg met het OM) betreft dit een gat in de wetgeving, geen probleem omdat het probleem ‘niet bestaat’. Tot nu toe dan..

Er is derhalve juridisch geen andere oplossing dan het vervolgen op grond van art 5 WvW (algemeen gevaarsartikel). Dit vanwege het repeterende feit dat zo’n ding, qua constructie, niet bedoeld is om harder dan, etc..

Voorzover haar bekend heeft zich ook nog nooit een rechtszaak over dit fenomeen afgespeeld, maar men heeft er wel vertrouwen in dat dit tot een veroordeling leidt, of het nou op basis is van art 22 d of op basis van het ‘art 5 principe’.

Overigens vroeg zij zich af of een verzekeringsmaatschappij überhaupt genegen is om dekking te verlenen op een dergelijke casus..

Meer kan ik er niet van maken. Als ik de topicstarter zie rijden ga ik voor een bon en ik zie wel hoe het uit gaat pakken..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 jan 2019, 13:05

Bedankt voor de terugkoppeling. Zo zie je maar weer dat je nooit alles kunt regelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Ed Raket
Infopolitie Gast

Bericht door Ed Raket » 25 jan 2019, 21:55

Opgelost! Nou, ook weer niet helemaal want om alles zeker te weten moet ik het op een (proef)proces aan laten komen. Maar zover laat ik het niet komen.
Het is duidelijk! Niet uit te sluiten valt dat een rechter zal bepalen dat alhoewel in de specifieke situatie van een sleep de brommobiel op dat moment volgens het RVV wel een aanhanger is, maar in de geest van de wet toch als brommobiel moet worden aangemerkt (alhoewel het er niet letterlijk staat). Maar een nog veel groter gevaar zie ik in de toepassing van artikel 5 WVW: omdat inderdaad een brommobiel qua constructie nu eenmaal niet is ontworpen om voortbewogen te worden met een snelheid groter dan 45 km/u, mag men er niet van uitgaan dat als hetzelfde voertuig ineens als aanhanger wordt voortbewogen, het dan ineens wél geschikt is om voortbewogen te worden met een snelheid groter dan 45 km/u. Want een rechter toetst niet alleen aan de letter van de wet, maar ook aan de achterliggende gedachte ("de geest van de wet", "wat heeft de wetgever hier nu eenmaal mee beoogd te bereiken"). Dat er daarnaast een heleboel zelfgebouwde aanhangertjes met een MTM <750kg met witte plaat over de snelweg stuiteren waar je ook je twijfels bij zou kunnen hebben valt natuurlijk verder niet zo op, die brommerkentekenplaat echter wél.
Er speelt ook nog een technisch aspect mee (had ik nog niet eerder gemeld). We hebben inmiddels een brommobiel op de kop getikt: een echte Microcar Highland uit 2015 met airco (vrij zeldzaam)! Ik heb dit "sleepissue" bij de monteur voorgelegd. Hij zei dat het slepen wel kon omdat de versnellingsbak geen oliepomp heeft ("spatsmering") en in zijn neutraal de variomatic loskoppelt van de aangedreven wielen. We hebben dit "loskoppelen" ook uitgetest in de werkplaats. Maar hij zei er wél bij dat er dan toch nog tandwieltjes in de bak (in feite het differentieel) als een gek ronddraaien met een snelheid van dubbel voor waar ze ontworpen zijn en daar plaatste hij toch wel vraagtekens bij. In feite geldt dit zelfs ook voor de wiellagers natuurlijk. Al eerder heeft iemand hier in dit topic al een opmerking over gemaakt ("hoe zit het met de lagertjes?").
Al met al ga ik die brommobiel wel slepen, maar dan wel over wegen die niet gesloten zijn voor brommobielen, En dat ik daarbij per ongeluk wellicht af en toe een beetje over de 45 km/u kom praat ik natuurlijk niet over op internet. En voor de langere afstanden huren we dan maar een (kleine) autoambulance. Het is niet anders.
Bij deze wil ik alle respondenten (met name Zijlvaart) bedanken voor de tomeloze inzet en wil ik de moderator verzoeken het topic te archiveren!
En wat een teringherrie maakt zo'n brommobiel trouwens zeg. Ik had er nog nooit in gereden. Zoveel geld voor zo weinig auto. Ik hoop dat ik er nooit aan hoef te beginnen.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 25 jan 2019, 22:15

Bedankt voor deze uitgebreide reflectie. Denk dat de discussie hier zeker een bijdrage heeft geleverd aan je beslissing. Ook voor ons was het een uitdaging om alles weer eens nader te bezien.

Sluit bij deze het topic.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten