Voorrang komend vanaf eigen terrein.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mark
Infopolitie Gast

Voorrang komend vanaf eigen terrein.

Bericht door Mark » 28 dec 2018, 12:08

Hallo.
De volgende situatie heeft zich voorgedaan binnen een woonerf. Ik rijd achterachter de straat uit. Er komt iemand achteruitrijdend vanuit zn tuin ( men parkkert in deze straat op eigen terrein in de voortuin) de straat oprijden en klappen zo met de achterkanten tegen elkaar aan.
De vraag is nu. Bij wie zou de aansprakelijkheid moeten liggen? Verzekering zegt 50/50 omdat men beide een bijzondere verrichting aan het uitvoeren is, maar in de brief word met geen woord gesproken over openbare weg en het verlaten van eigen terrein.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Voorrang komend vanaf eigen terrein.

Bericht door Skipperje » 28 dec 2018, 13:07

Laten we voorop stellen dat de verzekering moet betalen, dus hun mening qua aansprakelijkheid is wel erg belangrijk. Maar het enige voordeel, als je het zo mag noemen, dat jij hebt, is dat jij alleen achteruit reed en de andere partij zowel achteruit reed, als uit een uitrit de weg opreed. Ik hoop dat je een rechtsbijstand hebt, die hierin mee wil gaan. Het begrip openbare weg is hier geheel niet van toepassing. Het gaat om de bijzondere manoeuvres, genoemd in artikel 54 RVV 1990.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Mark
Infopolitie Gast

Bericht door Mark » 28 dec 2018, 13:17

Dat dacht ik dus ook. Ik vind het te gemakkelijk en kort door de bocht. Stel we reden alle 2 vooruit. Dan was t duidelijk geweest. Stel ik reed achteruit en hij vooruit zn tuin uit dan was t ook duidelijk.
Maar omdat hij dus achteruit rijd ipv vooruit is t ineens 50/50. Dat is te kort door de bocht. In mijn ogen kun je de bijzondere handelingen in dit gevsl tegen elkaar wegschrappen.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 28 dec 2018, 13:17

Wettekst
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Hoe vervelend ook maar u had beiden voorrang aan de ander moeten verlenen. Misschien dat uw verzekeraar er nog een paar procentjes meer uit kan slepen maar u zult het waarschijnlijk met 50/50 moeten doen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Mark
Infopolitie Gast

Bericht door Mark » 28 dec 2018, 14:12

Alleen de 1 doet 1 bijzondere handeling en de ander 2. Dat is toch wel een verchil. Daarbij als die niet achteruit maar vooruit had gereden was het geen bijzondere handeling geweest van hem. Maar had die wel fout geweest aangezien verkeer op de openbare weg voorrang heeft neem ik aan?
Dan mag het achteruitrijden toch niet ineens een andere kijk op de zaak geven?

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 28 dec 2018, 15:57

Dit is echt iets voor verzekeringen, de politie houdt zich niet bezig met deze aansprakelijkheid.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten