Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En wie zegt dat ik er niet achteruit (in de goede richting) ben ingereden? Gewoon omdat ik dat leuk vond, of omdat ik dat handiger vind met lossen?

Met andere woorden; welk strafbaar feit pleeg ik als de politie mijn auto achterstevoren aantreft of als ik achteruitrijdend aan kom rijden? Ik kan er geen verzinnen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door Frans »

[mention]Dusty[/mention] Wat Koen zegt... ;-)

Overigens, het gaat niet om "geloven". Het gaat om feiten, waarneming, FEIT, niemand heeft me een overtreding zien plegen en

Wetstekst

Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
Als je het zoekt, grondwet, artikel 16... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door Hilde »

Precies Koen...
Je was me voor.

Als ik achteruit de straat in rij is er geen enkele overtreding te bedenken.

Overigens lees ik de casus als dat hij 3x is bekeurd omdat hij er lang stond.
Casus uit 2004... daarna ben ik het nergens meer tegengekomen..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
k2p
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 03 nov 2016, 21:26
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door k2p »

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 011:BR2250

Hoger beroep. Achteruit rijden (met de neus de juiste kant op) mag niet, tenzij en enkel voor een bijzondere manoeuvre:
8. Het hof stelt het volgende voorop. Indien met een bord C4, als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), is aangegeven dat de weg dient te worden aangeduid als eenrichtingsweg, brengt dit met zich dat het betreffende verkeer zich enkel in de op het bord aangegeven richting mag voortbewegen. Achteruitrijden op een eenrichtingsweg is derhalve niet toegestaan. Het noodzakelijke achteruitrijden tijdens bijzondere manoeuvres zoals (file)parkeren en het inrijden van een uitrit kan echter niet worden beschouwd als het niet gevolg geven aan bedoeld verkeersteken.
@Dusty: in r.o. 10 antwoord op je vraag ‘hoeveel meter’. Geen 20 meter achteruit. Zelfs geen 5 meter achteruit. Alleen direct je bijzondere manoeuvre doen.

Deze uitspraak zegt nog niks over achteruit in de juiste richting mee rijden (met de neus de verkeerde kant op). Of over met de neus de verkeerde kant op geparkeerd staan (of laden en lossen of stilstaan).

Ik kom daarnaast nog her en der een verwijzing tegen naar een toelichting op het begrip ‘geslotenverklaring’. Ik heb de toelichting zelf nog niet gevonden, maar er zou in staan dat bij een geslotenverklaring er gewoonweg geen gebruik dient te worden gemaakt van de weg, en kan derhalve ook opgetreden worden tegen geparkeerde auto’s. Maar of dit zich ook laat inzetten op wegen waar de geslotenverklaring maar vanuit een richting geldt, weet ik niet.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat laatste geldt niet, het bekeuren bij auto's in een totale geslotenverklaromg is gebaseerd op het feit dat de auto daar niet kan komen (rijdend). Dus zolang je niet kan bewijzen dat de auto er niet met een kraan is neergezet blijft de situatie bestaan dat de auto er dan rijdend is gekomen.

In een een richting kan je er gewoon komen , dus kan het bewijs voor de overtreding niet geleverd worden door alleen het feit dat de auto verkeerd om staat.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De wetgeving omtrent de ‘totale gesloten verklaring’ is een aantal jaren geleden gewijzigd. Het was inderdaad verboden om te rijden voorbij het bord, maar dat gaf juridisch problemen, precies die problemen waar we ’t hier over hebben..

Derhalve is de werking van het bord gewijzigd en nu is ’t simpelweg verboden om zich als auto/motor/etc voorbij het bord ‘te bevinden’..

Probleem opgelost..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door Frans »

Klopt Hilde, bij bijv. een C1 geslotenverklaring geldt een geslotenverklaring, in beide richtingen, voor alle motorvoertuigen. Dat beperkt niet alleen het rijden maar zelfs het gebruik van de weg en daarom kun je voertuigen die geparkeerd staan eerst voorzien van en vaak belangrijker, wegtakelen (voor bijvoorbeeld een kermis). Maar dit heeft niets te maken met het geparkeerd staan waar we het eerder over hadden.

Zei ik gelijk met Koen... :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Peter-x
Infopolitie Gast

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door Peter-x »

Hilde schreef: 11 dec 2018, 00:22 ik zie toch echt alle autos met neus in het vak staan.. toch???
Klopt, die staan vooruit ( dus verkeerd ) geparkeerd.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook zou moeten doen.
Ik doe mijn best om onder deze omstandigheden ( tegenstrijdige regels ) de beste oplossing te vinden, zodat ik veilig EN volgens de regels kan parkeren.
Omdat een ander vond dat ik het verkeerd deed probeer ik uit te zoeken wie er gelijk heeft.
( Misschien is de veiligste manier niet volgens de regels en visa versa )

Met vriendelijke groeten.
Peter
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren op een éénrichtingsparkeerplaats

Ongelezen bericht door MotoRon »

Peter-x schreef: 13 dec 2018, 15:59 Omdat een ander vond dat ik het verkeerd deed probeer ik uit te zoeken wie er gelijk heeft.

Met vriendelijke groeten.
Peter
Ik neem aan dat het nu duidelijk(er) is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten