met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vincent86c
Infopolitie Gast

met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door Vincent86c »

De volgende situatie doet zich voor:

Op een weg binnen de bebouwde kom staat een file op 1 rijstrook. De rijbaan heeft aan beide zijden een fietssuggestiestrook met rood asfalt en onderbroken markering (1-1 streep)
Een motorfiets besluit de file in zijn rijrichting over rechts, via de fietssuggestiestrook voorbij te gaan.
Een auto op dezelfde rijbaan maar vanaf de andere rijrichting wil linksaf een parkeerplaats naar een bedrijventerrein oprijden. Een tegemoetkomende vrachtauto maakt ruimte in de file en geeft de automobilist de gelegenheid om af te slaan door de file. Op het moment van linksaf slaan van de auto, komt de motorfiets over de fietssuggestiestrook aan de rechterkant van de vrachtauto voorbij. Beide partijen zien elkaar te laat en het komt tot een aanrijding.
Wie is er nu aansprakelijk? Beide partijen maken een bijzondere verrichting: de een slaat linksaf, de ander haalt in.
In theorie gaat rechtdoor op dezelfde weg voor, dus is de automobilist aansprakelijk, echter, de automobilist had op het moment van afslaan de motorfiets echt niet kunnen zien. Hij zat tenslotte verstopt achter de vrachtwagen. De motorfiets ging te snel om adequaat te kunnen reageren. U begrijpt waarschijnlijk wel: ik ben de automobilist in kwestie en vraag mij sterk af of de aansprakelijkheid van de aanrijding wel 100% in mijn schoenen geschoven kan worden.
Gezien de omvang van de schade aan mijn auto denk ik dat de motorrijder redelijk hard heeft gereden. Ik kan daar verder niet goed over oordelen, ten tijde van de aanrijding ging e.e.a. zo snel dat ik dat niet exact kan zeggen. De motorrijder ging onderuit en heeft ook flinke schade aan de motor (gelukkig nauwelijks persoonlijk letsel). Beide partijen zijn WA verzekerd en zien uiteraard ook hun eigen schade vergoed. Er is een schadeformulier ingevuld en hierbij is de situatie zo goed mogelijk beschreven, er is echter uit het schadeformulier ook niet duidelijk op te maken wie er aansprakelijk is. Er is een getuigende fietser welke e.e.a. voor zijn neus heeft zien gebeuren, echter de getuige getuigd voor beide partijen. Wie is er volgens u aansprakelijk?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp de vraag volkomen en snap dat u met dit probleem worstelt, maar dit zijn ongevallen die via het ‘civiele recht’ worden afgedaan. Dit betekent dat men gaat redeneren in termen van ‘onrechtmatige daad’ en ‘schuldverdeling’.

Om een voorbeeld te geven van de invulling van zo’n casus:
* Motorrijders halen auto’s in bij file’s, automobilisten kunnen dat verwachten en moeten daar rekening mee houden,
* bij file mag er, per definitie, links en rechts ingehaald worden (door motorrijders),
* de fietssuggestiestrook is aangemerkt als ‘rijbaan’, derhalve had een motorrijder daar mogen rijden,
* in hoeverre had de snelheid invloed op het ongeval?
* afslaand verkeer verleent voorrang,
* in hoeverre moet een motorrijder er rekening mee houden dat hij niet gezien wordt als hij, op een kruising, een vrachtauto rechts passeert?
* etc, etc..

Dit wordt (heel misschien) een schuldverdeling maar is sowieso voer voor advocaten en ik hoop dan ook dat u een goede rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten. En u begrijpt al; hier kunnen wij niet zomaar een oordeel over vellen, zeker niet vanachter een laptop..

Sorry..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Vincent86c
Infopolitie Gast

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door Vincent86c »

Bedankt voor uw reactie. Ik was hier al bang voor en dit wordt dus een geval rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Gezien de gestelde punten in uw reactie lijkt het erop dat de motorrijder in het voordeel staat en dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wel wil ik nog graag een aantal zaken toegelicht zien om mijn eventuele verweer sterker te maken:

* Motorrijders halen auto’s in bij file’s, automobilisten kunnen dat verwachten en moeten daar rekening mee houden,
[Is dit zo? Ook als de positie op de rijbaan zodanig is gekozen dat dat voor de tegenpartij niet te zien is?]

* bij file mag er, per definitie, links en rechts ingehaald worden (door motorrijders),
[Is dit zo? Is rechts inhalen toegestaan? Waarom niet gewoon links er voorbij? Indien rechts inhalen is toegestaan, onder welke voorwaarden?]

* de fietssuggestiestrook is aangemerkt als ‘rijbaan’, derhalve had een motorrijder daar mogen rijden
[Dit lijkt mij ook, de streep is namelijk onderbroken. Dus zolang men het overige verkeer op de fietsstrook niet hinderd, is de motorrijder niet in overtreding]

* in hoeverre had de snelheid invloed op het ongeval?
[Ik denk dat dit zeer zeker van invloed was. De automobilist stond voorafgaand aan het linksaf slaan stil totdat de tegemoetkomende vrachtwagen ruimte gaf in de file om deze door te steken. Daarna haalde de auto stapvoets iets op om eventuele tegemoetkomende fietsers voorrang te verlenen. Op het moment dat de automobilist overzicht kreeg op de fietsstrook stond de auto zodanig ver naar voren dat een tegemoetkomende motorfiets een aanrijding niet meer kon voorkomen. Wellicht had de motorrijder met een lagere snelheid nog tijdig kunnen stoppen of uitwijken. Gezien de aanzienlijke schade aan de auto (lees: niet meer rijdbaar) denk ik dat er te snel gereden is. Echter, hoe toon ik dat overtuigend aan? Kan een expert dat beoordelen aan de hand van de schade aan de auto?]

* afslaand verkeer verleent voorrang,
[in de basis is dit nu ook de reden dat ik aansprakelijk wordt gesteld voor de schade, maar zijn eventuele specifieke omstandigheden ten tijde van het ongeval niet van toepassing op de aansprakelijkheid?]

* in hoeverre moet een motorrijder er rekening mee houden dat hij niet gezien wordt als hij, op een kruising, een vrachtauto rechts passeert?
[Wat zijn hiervan de regels? Mag de motorfiets wettelijk gezien rechts inhalen in deze omstandigheid of wordt het slechts gedoogd? En indien het gedoogd wordt, hoe zit het dan met wettelijke aansprakelijkheid? Indien de motorfiets wel wettelijk rechts de file voorbij mag, zijn er dan dan voorwaarden waar hij zich aan moet houden? Bijvoorbeeld snelheidsverschil met overig verschil max. 20km/h? of t.p.v. kruisingen voorrang verlenen o.i.d.?]
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Niet alleen motorrijders, maar iedereen mag links en rechts inhalen bij file. Dit is zo geregeld in de wetgeving:

Wetstekst

Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.

Artikel 13
1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

Nergens is geregeld dat inhalen uitsluitend over een rijstrook mag. Voorbeeld:
Als 2 motoren elkaar op 1 rijstrook inhalen, dan is dat gewoon toegestaan.
Wat voor u belangrijk is, is de vraag of er überhaupt sprake was van een file in juridische zin. U spreekt daar over, maar dat zou m’n eerste aandachtspunt zijn..
Over de snelheid is verder niets wettelijk vastgelegd. Als u vindt dat de andere partij onacceptabel hard heeft gereden, zult u dat aan moeten tonen. Welkom bij het civiele recht; wie eist, bewijst..

Wat dat betreft heeft de tegenpartij het idd een stuk makkelijker; het bewijs dat hem geen voorrang is verleend is overduidelijk.

En nogmaals, u vraagt naar specifieke omstandigheden die in uw voordeel kunnen uitpakken, maar dat kan uw rechtsbijstandsverzekering u ook vertellen.
Wij kunnen hier 10.000 argumenten geven waarom u niet (volledig) aansprakelijk zou zijn, maar ik kan er ook 10.000 verzinnen waarom u dat wèl zou zijn.

Dit is het juridische steekspel dat moet worden uitgevochten en meer dan dit ga ik daar ook niet van vinden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door Hilde »

De politie gaat echt niet over de aansprakelijkheid, dit is echt een verzekeringskwestie. En ook wij kunnen geen oordeel geven over hoe dat gaat uitpakken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er komen steeds meer auto's met een dashcam. Misschien weet u namen van anderen die in die file stonden? Kijk eens rond of er een bedrijf of woning is met een camera. Dit soort zaken moet op korte termijn gebeuren, want anders zijn de beelden weg. In mijn auto bijvoorbeeld heb ik ongeveer 3 uur opnameopslag en dan worden de oudste beelden overschreven.
Is de motor van tevoren al gevallen, zo ja, wat was de lengte van de krassen? Zo nee, was er een blokkeerspoor, opnieuw lengte? Fotografeer het spoor dan ook zodat mogelijk waarneembaar is of het een voorwiel of achterwielremming was.
Bedenk wel dat ook bromfietsers van die suggestiestrook gebruik maken. Wat is het verschil met een motor? Ik mag toch aannemen dat de motor niet sneller dan 50 km/h heeft gereden, want dat zou ik al enorm snel vinden als je rechts een vrachtauto in gaat halen. Dus de vraag zal al snel worden gesteld of u geen rekening heeft gehouden met bromfietsers?
Kortom, ik zie enkele mogelijkheden, maar ben bang dat u de schijn tegen heeft.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

In de basis doet de motorrijder niets fout. Het zal dan ook heel moeilijk worden om er iets tegen te ondernemen. De motorrijder mag langs de file rijden en is gewoon recht doorgaand verkeer op dezelfde weg. Ook al zou de motorrijder te hard rijden, doet dit niets af aan de schuldvraag. Enige mogelijkheid om hier onderuit te komen is aan te tonen dat er sprake was van roekeloos rijgedrag, tegen opzet grenzend. M.I. zit dat er niet in. Nu zal iedere politieman en rij-instructeur grif toegeven dat deze motorrijder wellicht niet handig bezig was. Je ziet een inrit, je ziet een gat vallen en daar zou een beetje motorrijder zijn conclusies uit moeten trekken. Lijkt mij desondanks een niet te winnen zaak.

Jaap
Gebruikersavatar
Vincent86c
Infopolitie Gast

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door Vincent86c »

Bedankt allemaal voor de reacties. Het is me duidelijk. Ik was duidelijk op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, maar zie weinig kansen voor mij. Ik ga morgen mijn rechtsbijstand verzekering contacten, maar heb weinig goede hoop.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8302
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: met motorfiets inhalen over fietssuggestiestrook

Ongelezen bericht door MotoRon »

Succes
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten