onterechte boete fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

Hallo, ik ben een jongen van 14 jaar oud en heb onlangs een beschikking gekregen feitcode R438K over onjuiste fietsverlichting. Maar dat was gebeurt 's avonds in hoogezand terwijl ik in tiel woon, zo'n 200 km verderop. Ik heb deze overtreding dus niet begaan en heb bezwaar aangetekend. Helaas is mijn bezwaar ongegrond verklaard aangezien de verbalisant een eed heeft afgelegd en mij heeft staande gehouden en mijn personalia heeft vastgesteld dmv het identiteitsbewijs. Dat kan echter niet aangezien ik dat nooit bij me heb (ligt thuis) en bovendien nog nooit in Hoogezand ben geweest. Hoe kan dat nou ? Wat kan ik doen om mijn onschuld te bewijzen want ik weet 100% zeker dat de boete onterecht is en nu moet ik hem wel betalen want ik wil mijn gelijk krijgen. Als ik in bezwaar ga komt het namelijk voor de kantonrechter.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb 1 vraag, die de rechter je ook zal stellen:
: heb je zonder licht gefietst?

Is het antwoord ja dan is de boete terecht.

Maar ik meen te lezen dat je niet zonder licht hebt gefietst en iemand anders een valse naam heeft gebruikt.
Dan zéker de boete voor laten komen.
Helemaal gezien het afstandsverschil.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

En dus zul je de boete eerst moeten betalen want anders kun je niet opnieuw in beroep. Maar als je beroep gegrond is krijg je je geld terug. Kun je keihard aantonen waar je wel was?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Pim »

Hoe weet jij, Nathan, dat de verbalisant de identiteit heeft vastgesteld middels een identiteitsbewijs? Want je hebt "onlangs de beschikking gekregen".

Graag alleen een antwoord hierop van TS. 8)



(En puur uit nieuwsgierigheid:)
1: Als je 14 bent waarom is het getal in je nickname 69 en
2: Met 14 heb je nét een identiteitsbewijs, waarom schrijf je "nooit" een identiteitsbewijs bij je te hebben. Iets doet mij vermoeden....
Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

Hoe weet jij, Nathan, dat de verbalisant de identiteit heeft vastgesteld middels een identiteitsbewijs? Want je hebt "onlangs de beschikking gekregen".

Graag alleen een antwoord hierop van TS. 8)
Dat antwoord kwam van de officier van justitie nadat ik bezwaar had aangetekend, ik zou zijn staande gehouden en de verbalisant heeft mij personalia vastgesteld door een identiteisbewijs zo lees ik.

(En puur uit nieuwsgierigheid:)
1: Als je 14 bent waarom is het getal in je nickname 69 en
2: Met 14 heb je nét een identiteitsbewijs, waarom schrijf je "nooit" een identiteitsbewijs bij je te hebben. Iets doet mij vermoeden....
1: Nathan is mijn voornaam, 69 is het geboortejaar van mijn vader (1969)
2: Als ik in de buurt ben neem ik nooit mijn identiteitsbewijs mee, veel te bang dat ik het kwijtraak, daarom laat ik het liever thuis. Ik begijp eerlijk gezegd niet wat je wilt insinueren.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door taxikemperman »

nathan69 schreef: 25 nov 2018, 16:34Ik begijp eerlijk gezegd niet wat je wilt insinueren.
Nathan even off-topic. Ik weet dat het tegenwoordig steeds normaler is, maar jij bent 14 volgens je eigen zeggen en de mensen die je om hulp vraagt zijn allemaal een stuk ouder.
Misschien is het dan toch netjes om mensen met u aan te spreken.

Terug naar jouw vraag:
Jij doet een aantal uitspraken en daar wordt gewoon op gereageerd.
Vergeet een heel belangrijk ding niet: je zit op een forum waar de meeste mensen politieagent, handhaver of direct daar mee betrokken zijn.
Wij horen dus tig smoesjes per dag en zijn dus altijd heel wantrouwend.
nathan69 schreef: 25 nov 2018, 14:10 heeft staande gehouden en mijn personalia heeft vastgesteld dmv het identiteitsbewijs.
De logische vraag is dan gewoon hoe jij weet dat hij een identiteitsbewijs heeft gezien van jou.
En even voor de duidelijkheid: Een agent mag later het adres veranderen als dit fout was.
Als de agent jou dus in Tiel heeft aangehouden en per ongeluk Hoogezand heeft geschreven dan blijft de boete dus gewoon staan.
nathan69 schreef: 25 nov 2018, 14:10 Dat kan echter niet aangezien ik dat nooit bij me heb (ligt thuis)
Je weet dat je dan ook strafbaar bent?
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt.
Dit houdt in dat je dus ook je ID bij je moet hebben ook al ben je in de omgeving van je woning.
Op het moment dat een handhaver of politieagent het vermoeden heeft dat jij een overtreding hebt begaan of als iemand een klacht of jou indient, dan moet jij dus direct je ID kunnen laten zien.
Kan je dat niet, dan kan het gevolg zijn dat je dus mee moet naar het politiebureau en dat iemand jouw ID moet komen brengen.
Daarnaast is het ook belangrijk dat als er iets met jou gebeurt dat er dan snel duidelijk is wie jij bent zodat ze je familie kunnen waarschuwen.
Dus doe jezelf een lol en draag altijd je ID bij je.

Nu je de standaardbrief hebt gehad van het Openbaar Ministerie dat je bezwaar afgewezen is, moet je opnieuw een brief maken en in dit geval naar de rechtbank.
De adresgegevens staan op de brief van het CJIB. Je dient dan ook het bedrag direct te betalen.
Let ook goed op wat je in je brief moet zetten: je voornamen, adres, postcode en woonplaats, geboortedatum en geboorteplaats en het IBAN-nummer van je bankrekening.
Daarna schrijf je dus waarom je er niet mee eens bent en het zou natuurlijk heel mooi zijn als je dan eventueel namen van volwassen getuigen kan geven.
Hou er rekening mee dat het een lange tijd kan duren voordat je een oproep krijgt om bij de rechtbank te komen (kan zelfs 2 jaar duren!)
Ga er wel zelf naar toe samen met een van je ouders dan maak je meer kans dan wanneer je niet komt
Mocht de rechter besluiten dat jij gelijk hebt, dan krijg je gewoon je geld terug.
Krijg jij ongelijk, dan ben je je geld kwijt, maar je hoeft ook nooit meer te betalen.
Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

Ja ik weet dat ik mijn id altijd bij me moet hebben of eigenlijk moet tonen als een ambtenaar je aanhoudt. De kans dat dit gebeurt vind ik niet zo groot en ik doe dat alleen als ik buiten mijn woonplaats kom, als je buiten aan het voetballen bent met kameraden is de kans nogal groot dat je je id kwijtraakt. Liever zou ik dan een kopie maken van mijn paspoort en dat bij mij hebben maar ik denk dat dit niet mag. Nu weet ik dat ambtenaren in de regel nogal wantrouwig zijn...ik ben dat ondertussen ook geworden over de politie omdat men al mijn argumenten in de wind slaat omdat een agent eerder geloofd word aangezien hij de eed heeft afgelegd. Ik ben niet staande gehouden door de politie, mij is geen bon uitgeschreven maar krijg wel een beschikking waarin staat dat ik een overtreding heb begaan in Hoogezand. Ik heb bezwaar aangetekend en ook gevraagd of er misschien identiteitsfraude kan zijn gepleegd of dat de agent een fout heeft gemaakt en verder melding gedaan dat ik nog nooit in Hoogezand ben geweest. Ik vraag me nog steeds af hoe dit kan want het bsn nummer klopt allemaal. En als ik dan een reactie krijg van de officier van justitie die totaal niet ingaat op mijn argumenten die ik aandraag dan word ik boos want ik vind dat er dan geen recht gesproken is. Bovendien gaat het niet zozeer om het bedrag van de boete maar ik wil gewoon dat het uitgezocht wordt als er sprake is van identiteitsfraude anders kan ik nog meer van die boetes verwachten. Als dan vervolgens iemand op het forum een opmerking maakt dat ik misschien met opzet mijn id niet bij me hebt dan maakt mij dat ook kwaad en wil ik weten wat er bedoelt wordt. Maar ik moet natuurlijk wel mensen hier met "u" aanspreken dus hiervoor mijn excuses, het was een reactie in een opwelling. Ik weet voor 100% zeker dat het gelijk aan mijn kant is maar men slaat mijn argumenten in de wind zodat ik het moet laten voorkomen. Ik was die avond aan het voetballen met vrienden en ben 's avonds rond 20.00 uur thuis tv gaan kijken bij mijn ouders. De getuigen zijn dus mijn vrienden en verder heb ik natuurlijk mijn mobieltje met app gesprekken van die dag. Wellicht kan dat ook nog als bewijs dienen ?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Pim »

@nathan:
Ik begrijp niet wat JIJ insinueert.
Ik stel wat kritische vragen snotneus ;-)

Ik vind het vreemd dat een 14 jarige die pas sinds hij 14 is spreekt over "nooit" zijn identiteitsbewijs mee te nemen. Je hebt dat ding pas een 'blauwe maandag'.
Ook vind ik het vreemd dat een kind, want dat ben je, een nickname met het geboortejaar van zijn vader aanmaakt. En anderen die, zoals al aangegeven, allen veel ouder zijn dan jij.

Tenslotte vind ik het vreemd dat je wel al in bezwaar bent gegaan. Als 14 jarige. De meeste 14 jarigen weten niet eens wat dat is. Maar affijn, na bezwaar komt een antwoord van de officier en daar kun je tegen in beroep nadat je eerst de boete betaald hebt. Dat kost jou een schooldag of je vader een dag van zijn werk. Viola. Ik wens jou en je vader veel wijsheid. En spreek de rechter vooral niet met "jij" en "jou" aan.

Ik vind je een wijsneus(je).
Kennelijk ben jij zo slim. Dan wil ik je één ding meegeven om goed over na te denken.

Vraag: Denk jij dat voetgangers bewust en met opzet onder een auto, bus of tram komen?
Ik denk dat we het eens zijn van niet.
Hoe ga ik, of één van mijn collega's, jouw vader (of moeder, etc.) waarschuwen als jou zoiets overkomt? Want het is nooit een keuze, het overkomt je. Al hoop je nog zo van niet.

Leer je aan je identiteitsbewijs mee te nemen. Waarschijnlijk heb je een mobieltje en als je die per ongeluk vergeet ga je op zeker zo snel mogelijk naar huis. Dat zou ook moeten gelden. voor je identiteitsbewijs.
Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

k begrijp niet wat JIJ insinueert.
Ik stel wat kritische vragen snotneus ;-)

Ik vind het vreemd dat een 14 jarige die pas sinds hij 14 is spreekt over "nooit" zijn identiteitsbewijs mee te nemen. Je hebt dat ding pas een 'blauwe maandag'.
Ook vind ik het vreemd dat een kind, want dat ben je, een nickname met het geboortejaar van zijn vader aanmaakt. En anderen die, zoals al aangegeven, allen veel ouder zijn dan jij.

U mag het vreemd vinden dat ik mijn nickname het geboortejaar van mijn vader erin verwerk. Ik vind het niet zo vreemd en ik gebruik dat omdat mijn vader uiteindelijk verantwoordelijk voor mij is. Ik zie niet in waarom ik dit niet zou mogen doen en wat dat met leeftijd heeft te maken. Het is maar een nickname tenslotte. Dat ik zeg dat ik mijn id nooit bij me heb moet ik me corrigeren, ik bedoel dat ik het nooit bij me heb als ik in mijn woonplaats ben, buiten mijn woonplaats, als ik met de trein moet reizen of iets dergelijks neem ik het wel mee.

Tenslotte vind ik het vreemd dat je wel al in bezwaar bent gegaan. Als 14 jarige. De meeste 14 jarigen weten niet eens wat dat is. Maar affijn, na bezwaar komt een antwoord van de officier en daar kun je tegen in beroep nadat je eerst de boete betaald hebt. Dat kost jou een schooldag of je vader een dag van zijn werk. Viola. Ik wens jou en je vader veel wijsheid. En spreek de rechter vooral niet met "jij" en "jou" aan. Ik denk dat u onderschat wat voor kennis een 14 jarige kan hebben. Ok, ik heb niet zoveel levenservaring als u dat erken ik wel en daar kan ik verder weinig aan doen. Ik volg VWO en ben een goede leerling en ben redelijk op de hoogte van het feit dat je bezwaar kunt maken tegen een boete en daar heb je geen hogere wiskunde voor nodig, dat staat gewoon vermeldt op de beschikking. Natuurlijk spreek ik doorgaans mensen aan met "U". Overigens is de beschikking naar mij persoonlijk gestuurd en dan is het niet vreemd dat ik dan zelf in bezwaar ga, uiteraard is mijn vader hiervan op de hoogte en helpt mij hierin.

Ik vind je een wijsneus(je).
Kennelijk ben jij zo slim. Dan wil ik je één ding meegeven om goed over na te denken.

Vraag: Denk jij dat voetgangers bewust en met opzet onder een auto, bus of tram komen?
Ik denk dat we het eens zijn van niet.
Hoe ga ik, of één van mijn collega's, jouw vader (of moeder, etc.) waarschuwen als jou zoiets overkomt? Want het is nooit een keuze, het overkomt je. Al hoop je nog zo van niet.

Leer je aan je identiteitsbewijs mee te nemen. Waarschijnlijk heb je een mobieltje en als je die per ongeluk vergeet ga je op zeker zo snel mogelijk naar huis. Dat zou ook moeten gelden. voor je identiteitsbewijs.
Ik begrijp niet waarom u zo vijandig tegenover mij doet. Heeft u iets tegen 14 jarige pubers ? Slechte ervaringen misschien en dat kan ik begrijpen want er zit gajes bij maar dan moet u niet generaliseren. U kent mij niet en ik krijg de indruk dat u mij bij voorbaat al veroordeelt vanwege mijn jonge leeftijd. Ik ben een jongen die zich meestal aan de regels houdt maar ik kan niet tegen onrecht. Met uw betoog schiet ik niet veel op. Wat betreft dat id wat je bij je moet hebben heb ik al aangegeven waarom ik het niet bij me heb als ik in de buurt heb omdat ik bang ben dat ik het verlies. Volstaat een kopie ? Als ik die kwijtraak is dat immers niet zo'n ramp.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door r0n. »

nathan69 schreef: 25 nov 2018, 19:03Als dan vervolgens iemand op het forum een opmerking maakt dat ik misschien met opzet mijn id niet bij me hebt dan maakt mij dat ook kwaad en wil ik weten wat er bedoelt wordt
Je hebt met opzet je ID niet bij je, dat vertel je zelf.
Je schrijft niet, dat je deze steeds vergeet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Hilde »

Als mamma van ex pubers die ooit 14 zijn geweest en mamma van een puber die bijna 14 is, zal ik weer even reageren..

Ten eerste.. (ook tegen mijn collegas), ik snap het dat je je id bijna nooit bij je hebt met buiten spelen,/ voetballen. Dat hadden mijn pubers ook niet. En ook zonder id kunnen we kinderen wel identificeren...
Ten tweede.. je zult gewoon in beroep moeten gaan. Ik vind Hoogezand en Tiel geen verschrijving. Helemaal niet als de verbalisant ook heeft verklaard je in Hoogezand staande gehouden te hebben. Het is geen buurplaats van Tiel. Hoogezand ligt in Groningen.... hier heb ik dan ook een vraag over: in welke politieregio is de boete uitgeschreven?

Ten derde... Ik heb altijd 12 in mijn naam staan. Ik ben niet geboren in 2012.. mijn kinderen hebben ook vaak mijn geboortejaar aangehouden.. is redelijk normaal voor kids.

Opmerking van moderator Hilde

We zitten in het gastendeel. TS stelt een vraag. Al zou hij een bank overvallen hebben, dat doet niet ter zake voor de beantwoording van de vraag. Ook het feit dat hij een ID bij zich moet hebben niet. Dus aub zijn vraag beantwoorden. Daarnaast is er nog steeds geen draagplicht, alleen een toonplicht, maar dat terzijde..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

Ten tweede.. je zult gewoon in beroep moeten gaan. Ik vind Hoogezand en Tiel geen verschrijving. Helemaal niet als de verbalisant ook heeft verklaard je in Hoogezand staande gehouden te hebben. Het is geen buurplaats van Tiel. Hoogezand ligt in Groningen.... hier heb ik dan ook een vraag over: in welke politieregio is de boete uitgeschreven?
Eindelijk iemand die meedenkt, dat kan ik waarderen. De boete is uitgeschreven in midden-groningen. Ik vraag me dus af wat er mis gegaan kan zijn. Ik zat de denken aan identiteisfraude maar die kans lijkt me nihil, ik denk eerder dat er een fout is gemaakt bij het invoeren van het burgersservicenummer. Zou dat mogelijk kunnen zijn ? Let wel, de werkelijke overtreder gaat nu vrijuit en dat lijkt me nou toch ook niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Hilde »

Als de boete is uitgeschreven in midden.groningen.zul je moeten aantonen dat je daar niet was.
Dat zou niet.moeilijk moeten zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
nathan69
Infopolitie Gast

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door nathan69 »

Dat dacht ik ook maar dat blijkt toch niet zo makkelijk. Een negatief kan je niet bewijzen, ik kan dus niet bewijzen dat ik ergens niet ben geweest dus moet ik aantonen dat ten tijde van de overtreding ik gewoon in tiel was maar dat valt niet mee. Mijn getuigen zijn m'n kameraden en mijn ouders. Ik heb dat allemaal vermeld in mijn bezwaar maar de officier van justitie gaat hier niet in mee en beslist dat mijn bezwaar ongegrond is. Ik moet dus een hard bewijs hebben en vermoed dat de verbalisant het bsn nummer verkeerd heeft overgenomen. Hij heeft iemand anders aangehouden dat kan niet anders. Het zou mooi zijn als ik erachter kan komen wie die verbalisant was en ik contact met hem kan opnemen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: onterechte boete fiets

Ongelezen bericht door Pim »

Een verschrijving van een BSN lijkt onmogelijk. Een BSN is opgemaakt via een afgeleide elfproef. Dat wil zeggen dat en controlegetal of -cijfer deel uitmaakt van het BSN.


Voor het overig van mijn reacties:
Ik heb niks geïnsinueerd maar de combinatie van dingen die ik noemde zijn opvallend.

[mention]Hilde[/mention] Ben het niet eens vwb toonplicht vs draagplicht maar gastendeel dus zal er verder niet op ingaan..
Gesloten