Bijna frontale botsing met op verkeerde helft rijdende politieauto.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Bijna frontale botsing met op verkeerde helft rijdende politieauto.

Bericht door Jan » 14 nov 2018, 11:06

Ik ben het volledig met je eens dat de politie eerst in de gelegenheid gesteld moet worden om te reageren op de klacht. As er vervolgens duidelijk tekst en uitleg over het waarom, of als er excuses worden gegeven door de politie zou het publiceren helemaal niet nodig moeten zijn.
Wanneer een klachtprocedure niet naar behoren wordt afgehandeld is dat kwalijk, en dat zou voor mij persoonlijk een reden kunnen zijn om de beelden op een openbaar platform zoals youtube te plaatsen. Niet om onrust te stoken, maar om het gebeurde aan de kaak te stellen. Vent omschreef het publiceren als "stok achter de deur" en zo bedoelde ik het eigenlijk ook.

Ik hoop trouwens dat Ineke inmiddels over de ergste schrik heen is , en ik hoop dat ze de afloop laat weten hier.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 11:18

Voor de goede orde nogmaals: ik hou niet van "naming and shaming" op internet dus nee, geen haar op mijn hoofd om die beelden openbaar te maken. Ik ben (zoals iedereen) wel vaker bijna geraakt door mensen die telefoon belangrijker vinden of gewoon een inschattingsfout maken en ja, dat ben ik toch wel even goed kwaad zacht gezegd. Maar als zo'n wagen vol op je af komt rijden en het blijkt politie te zijn voelt dat ergens toch anders.
Voor de beeldvorming, het gebeurde hier https://www.google.nl/maps/place/Zwaard ... d4.4078307
naar rechts is dat flauwe bochtje, vanaf daar kwam hij vol over de verkeerde weghelft, bij het kruis vloog hij hoeks naar de goede baan omdat ik op de claxon hing.
De schrik is gezakt maar de reacties (alleen in mijn kringetje vertoond) op het filmpje zijn niet mals.
Gelukkig kunnen er ook mensen grapjes over maken waar ik weer om moest lachen zoals: "oeps, dat is toch echt een EMG-tje". Dat haalde de spanning er wel een beetje af.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 12:15

Nog even voor KaaDee: als hij optische signalen had gevoerd had ik hem simpelweg veel eerder opgemerkt, ik heb namelijk 35 jaar geleden al keurig geleerd te anticiperen in het verkeer en zeker op zwaailichten en/of sirene's, hulpdiensten en politie moeten wel eens vreemde manoeuvres maken in noodgevallen dus bij zwaailichten e.d. ben ik gewoon zeer alert, neem gas terug om de situatie in te schatten en als bij twijfel ga ik in elk geval indien mogelijk opzij.

Hij haalde ook niet in of zo wat zeer duidelijk te zien is op de dashcambeelden (donker dus (mag ik hopen) iedereen verlichting), hij reed gewoon letterlijk vol op de verkeerde weghelft, niet net iets over de middenstreep, niet om iets of iemand in te halen en niet om dat bochtje te bekorten of zo, gewoon vól.

Ik heb besloten het erbij te laten. Ik heb geen zin in gedoe ondanks de overduidelijke beelden en vooral omdat ik denk dat de agent zelf zich vast ook compleet lam geschrokken is, het scheelde echt weinig. Bij het verkeerslicht achter mij stonden auto's voor rood en voor zover ik het snel kon zien stopte hij ook gewoon achter de wachtenden, lijkt me niet dat ze dat doen als er haast is maar ik ben ook geen agent.

Afijn:
Mijn man en hond zijn in elk geval blij dat het goed ging, ik denk de agent met zijn gezin in het achterhoofd ook en ik vermoed dat dat al genoeg "straf" voor de agent is, de wetenschap dat het ook anders had kunnen aflopen.
Shit happens helaas, gelukkig liep deze shit goed af en heb ik weer een normale hartslag.
Dank voor uw input.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 nov 2018, 12:38

Zeg [mention]Jan[/mention] , als jij nu om te beginnen eens stopt met te praten als een knikker, dat heb ik je al meer gezegd volgens mij...

Ineke: Knap vervelend wat er is gebeurd en zoals eerder genoemd: een klacht is gewoon op zijn plaats, enerzijds hebben die agenten om -tig redenen reden om met spoed naar een lokatie te rijden, ze mogen daarbij echter nooit de veiligheid van het overige verkeer uit het oog verliezen... en dan NOG kunnen dit soort dingen gebeuren want het leven gebeurt gewoon.

Kortom, dien die klacht in, maak er niet meer, maar zeker ook niet minder van dan nodig is, ga daarbij gewoon duidelijk en goed het gesprek aan en geef aan dat dit niet de manier is waarbij de politie hoort te rijden op de openbare weg. Ik weet zeker dat dan die klacht serieus opgepakt en besproken wordt.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 14 nov 2018, 13:28

Als ik het bericht van vandaag 13.15 uur van Ineke lees dan is het verhaal voor mij geheel anders. Deze bestuurder was afgeleid en heeft daardoor de bocht verkeerd genomen. Ik denk dat hij/zij zich ook rot geschrokken is. Dus gewoon een rijfout, die wij allemaal wel eens maken en alleen niet tot ongevallen leiden dank zij alerte andere bestuurders.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 15:24

@ Skippertje: bocht "verkeerd" genomen en "gewoon" een rijfout?
Ik rij deze weg elke dag, al meer dan 25 jaar en heb serieus nog nooit iemand deze bocht zo ontzettend verkeerd zien nemen, hooguit iets over de streep wat meer regel dan uitzondering is want sturen en binnen de lijntjes blijven is heus heel erg lastig voor veel bestuurders blijkbaar, daar hou ik altijd al rekening mee. "Rij" eens dit stukje via streetview, het is best knap als je hier op verkeerde helft terecht komt, ongeacht of je van links (Zwaardijk)of van rechts (Stationsstraat) aan komt rijden.
Uiteraard zit een vergissing in een kleine hoek, dat overkomt ons allemaal, ook agenten kunnen afgeleid zijn, absoluut maar zij hebben toch echt een betere rijopleiding dan de gemiddelde bestuurder en daarom vind ik dit geen "gewone" rijfout. Er is geen enkel onduidelijkheid hoe deze weg loopt en waar je hoort te rijden.
Gelukkig heb ik een blijkbaar goed hoorbare claxon en doen mijn ogen het ook nog goed.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 16:18

Nog even ter afsluiting wat mij betreft:

Ik blijf erbij dat ik het hierbij laat al is mijn omgeving het daar niet unaniem mee eens.
Ik respecteer het werk van de politie en ben niet het type van de sneer "ze kunnen wel bonnen schrijven".
Ik kan dan wel een klacht gaan indienen maar niemand schiet daar feitelijk iets mee op want, en ik val in herhaling, ik denk dat de agent in kwestie net zo hard geschrokken is dus moet hij/zij dat op het spreekwoordelijke matje? Misschien bomt het hem/haar ook niet, kan ook natuurlijk maar ik denk dat het kwartje wel gevallen is. Het kost beide partijen enkel tijd en stress.
Mocht ik er toch anders over gaan denken neem ik wel contact op met onze wijkagent, die heb ik ooit eens gesproken en dat is een prima kerel.(en nou maar hopen dat hij het niet was :wink: )

Nogmaals dank voor jullie input. Ik was na het incident gisteravond behalve enorm geschrokken ook pisstrontnijdig. dat is nu wel gezakt en we gaan gewoon verder (al blijft het filmpje uiteraard in mijn (goed afgeschermde) fb-kringetje een geval :shock: :evil: |).

:thanks:

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 nov 2018, 17:12

Ik vind in ieder geval aan je instelling niks schorten Ineke!

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 14 nov 2018, 17:37

Ineke schreef:
14 nov 2018, 15:24
@ Skippertje: bocht "verkeerd" genomen en "gewoon" een rijfout?
Ik begon mijn bericht met afgeleid. Dat zou, bijvoorbeeld kunnen zijn dat de bestuurder bezig is met zijn mobilofoon, navigatie of telefoon. Juist omdat je zegt dat er geen verkeer was wat hij in ging halen, lijkt mij dit de enige logische verklaring om zo verkeerd te rijden. Ik bedoelde met "" gewoon een rijfout" niet dat hij een stuurfoutje maakte.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 14 nov 2018, 18:08

Ik stelde nog de vraag of het uit zou maken of de collega's optische- en geluidssignalen zouden voeren. Dat vroeg ik, omdat complete volksstammen van mening zijn dat de politie alleen met die signalen "anders" mogen rijden. Als je met die instelling in het verkeer zit, kan ik me voorstellen dat je extra schrikt van tegemoet komend verkeer zonder die blauwe lampjes. Dat is hier duidelijk niet het geval.

En nu ik ook de andere berichten van Ineke lees, denk ik inderdaad dat het gewoon een foutje van de betreffende agent betrof. En dat is helemaal niet erg, het zijn soms ook net mensen. Maar ook dan mag de betreffende collega hier achteraf nog best even "Sorry" voor zeggen. En in contact komen via de klachtenprocedure is dan een prima idee :)

Tot slot ben ik het volledig met Frans eens, een prima instelling en dat zien we vaak anders...
PDC | DICT

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 18:30

Frans schreef:
14 nov 2018, 17:12
Ik vind in ieder geval aan je instelling niks schorten Ineke!

;-)
Dat vind ik lief :oops: Ik ben (ook in het verkeer) niet altijd even geduldig maar ik doe mijn best :thanks: :like:

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 14 nov 2018, 18:31

Werkzaam in de veiligheid huldig ik de stelling dat je de ervaring van Ineke ook anders kunt gebruiken als zij die zou kunnen en willen delen met de politie. Waarom? Juist dit soort zaken maken wanneer zij bekend zijn dat je van tijd tot tijd eens kritisch kijkt naar je eigen veiligheid en die van je omgeving. Soms heb je bijna ongelukken nodig om toch weer op de feiten gedrukt te worden. Een kritische beschouwing van wat en waarom en hoe iets is voorgevallen kan een bijzonder positief en lerend effect op de veiligheid hebben.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 14 nov 2018, 19:35

ThunderSTreak schreef:
14 nov 2018, 18:31
Werkzaam in de veiligheid huldig ik de stelling dat je de ervaring van Ineke ook anders kunt gebruiken als zij die zou kunnen en willen delen met de politie. Waarom? Juist dit soort zaken maken wanneer zij bekend zijn dat je van tijd tot tijd eens kritisch kijkt naar je eigen veiligheid en die van je omgeving. Soms heb je bijna ongelukken nodig om toch weer op de feiten gedrukt te worden. Een kritische beschouwing van wat en waarom en hoe iets is voorgevallen kan een bijzonder positief en lerend effect op de veiligheid hebben.
Ik wil u de beelden wel doorsturen maar uiteraard niet hier en ik wil ze ook niet openbaar hebben dus feitelijk heeft u er niets aan ter lering (wel voor vermaeck maar zo lollig was het niet) :wink:

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 14 nov 2018, 21:41

Dag Ineke, doorsturen aan mij heeft weinig zin; ik werk bij defensie. Hoewel het forum de naam infopolitie heeft is het geen forum van de politie, naar wel een forum waarin medewerkers van onder andere de politie organisatie ( en ook enige andere overheidsinstanties) in hun vrije tijd vragen beantwoorden van het publiek over o.a. Politie gerelateerde zaken.

Anderzijds denk ik dat het wellicht geen kwaad kan om de videobeelden te delen met het regiokorps waar een en ander heeft plaatsgevonden; juist met het oogmerk van leren ( en de niet vermaeck) ter verbetering van de veiligheid. Kan geen kwaad om met die insteek eens contact te zoeken met het regiokorps en daar te vragen naar degene die zich daar bezighoudt met veiligheid ( safety) met de vraag of die iets kan met de beelden.
Als er in dit geval defensievoertuigen bij betrokken zouden zijn geweest, had ik er mogelijk wel wat mee kunnen doen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke » 15 nov 2018, 11:44

ThunderSTreak schreef:
14 nov 2018, 21:41
Dag Ineke, doorsturen aan mij heeft weinig zin; ik werk bij defensie. Hoewel het forum de naam infopolitie heeft is het geen forum van de politie, naar wel een forum waarin medewerkers van onder andere de politie organisatie ( en ook enige andere overheidsinstanties) in hun vrije tijd vragen beantwoorden van het publiek over o.a. Politie gerelateerde zaken.

Anderzijds denk ik dat het wellicht geen kwaad kan om de videobeelden te delen met het regiokorps waar een en ander heeft plaatsgevonden; juist met het oogmerk van leren ( en de niet vermaeck) ter verbetering van de veiligheid. Kan geen kwaad om met die insteek eens contact te zoeken met het regiokorps en daar te vragen naar degene die zich daar bezighoudt met veiligheid ( safety) met de vraag of die iets kan met de beelden.
Als er in dit geval defensievoertuigen bij betrokken zouden zijn geweest, had ik er mogelijk wel wat mee kunnen doen.
Dank voor de uitgebreide toelichting.

Ik ben (nog) niet bijna aangereden door een tank of een legertruck hoewel er hier in de gemeente medio september nog een militaire oefening was.
Indien ik die pech ooit mocht hebben bent u de eerste die de beelden krijgt :P

Gesloten