Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door maestro »

Op eigen grond is het geen parkerbelasting en betaald iemand een vergoeding voor een geleverde dienst, het beschikbaar stellen van de grond.

Wat niet wegneemt dat je inderdaad niet zomaar een parkeerbedrijf kan gaan starten. Er zijn bijvoorbeeld bestemmingsplannen e.d. waar het nodige in geregeld is over wat in een bepaald gebied wel en niet mag.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Frans »

Als het binnen de gemeente ligt, een openbare weg, althans een voor alle verkeer openstaande weg is valt ie wel degelijk gewoon onder alle regels van de gemeentewet waar parkeerbelasting weer een uitvloeisel van is. Die "weg" aan het verkeer onttrekken mag daarom ook niet zomaar zonder overleg met de gemeente. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er wel of niet een parkeerverordening is, een raamverordening vaak.... Belastingwetgeving is heel vervelend. Pas op het momejt dat je een afgesloten terrein hebt (parkeergarage) met een slagboom dan praat je wetstechnisch nog steeds over openbare weg maar is de situatie wezenlijk anders. Bovendien, dat is ongetwijfeld "afgetikt" met diezelfde gemeente die daar een bijdrage van ontvangt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Pim »

Frans schreef: 13 nov 2018, 01:31 Pas op het moment dat je een afgesloten terrein hebt (parkeergarage) met een slagboom dan praat je wetstechnisch nog steeds over openbare weg maar is de situatie wezenlijk anders.
De slagboom op zichzelf is niet bepalend voor het begrip "openbare weg" maar wel het 'toelatingsbeleid'.

Kom je bijvoorbeeld alleen achter de slagboom wanneer je personeel bent en daarom een pasje hebt, of wanneer iemand selecteert via een intercom of je welkom bent (klant/bezoeker van bedrijf) dan is het geen openbare weg.

Kan iedereen op knopdruk de slagboom openen dan weer wel.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Frans »

I know... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Jan »

Maar als je parkeerbeugels plaatst op het eigen terrein , (wat verder niet is afgesloten voor het overige verkeer), dan onttrek je dan dus eigenlijk ook parkeerplekken van de "openbare weg" en torn je aan het "toelatingsbeleid", en daarom moet je dus nog steeds eerst langs de gemeente om te vragen of zij het ook wel goedvinden.
Het komt mij niet erg logisch over, maar begrijp ik dat zo goed ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, dat is wel zo’n beetje de basis.

Je moet ’t zo zien; er zijn mensen die een stuk grond bezitten omdat ze dit geërfd hebben, oid. Dit kan ook gewoon een deel van de Dorpsstraat zijn in het dorp Lutjebroek. Die weg is gewoon een ‘openbare weg’, de gemeente doet ’t onderhoud, etc.

Al ben je eigenaar, het is nu niet mogelijk om je stukje weg te verbouwen en er een mooie tuin van te maken; het is ooit (qua gebruik) bij de overheid ’neergelegd’ en dat draai je niet zomaar terug.

Om die reden is ‘eigendom’ in de verkeerswetgeving veel minder belangrijk dan bij andere casussen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Pim »

Frans schreef: 13 nov 2018, 03:41I know... ;-)
Waarom dacht ik dat al 8)
Maar voor de meelezers toch even hier verduidelijkt
Gesloten