Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
David
Infopolitie Gast

Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door David »

Beste,

Ik heb al flink wat rond lopen googlen en enkele topics op deze site gelezen over dit onderwerp; echter kon ik nog geen goed antwoord vinden voor mijn vraag, dus bij deze:

Situatie
Ik huur een kantoorpand en huur daar parkeerplekken bij. Deze zijn nodig omdat het pand vlak naast de binnenstad ligt, er geen gratis parkeergelegenheid in de buurt is, mijn collega's en ik met de auto naar werk gaan en ik klanten ontvang die ook met de auto komen. Nu heb ik echter veel last van derden die geen parkeergeld willen betalen en zodoende hun auto's op mijn plekken neerzetten. Dit hindert direct mijn onderneming en jaagt mij en mijn klanten op (hoge) parkeerkosten.

Parkeerplaatsen
Er zijn twee blauwe borden geplaatst (verboden te parkeren voor onbevoegden) maar dit heeft niet geholpen. De parkeerplaats afschermen/omheinen gaat niet lukken, omdat het erg krap is. De parkeerplaats in kwestie:

Opmerking van moderator Frans

Op verzoek link verwijderd ivm privacy.
Deze is dus vanaf de weg ten oosten van de marker te bereiken door de stoep op te rijden, dwars over het fietspad. Ook loopt er een 'achteraf' weggetje, dat puur en alleen toegang biedt tot de parkeerplaatsen van de bedrijven die hier zitten, ten westen van de marker. Ook via dit paadje is de parkeerplaats te bereiken.[/i]

Vraag
Wat kan ik doen om dit tegen te gaan? Volgens mij zijn het veelal dezelfde mensen die dit plekje weten te vinden en hier vaak staan, dus ik denk dat het aanbrengen van wielklemmen ze wel doet afschrikken. Uiteraard wil ik hierover waarschuwen d.m.v. het plaatsen van extra borden. Mag ik dit doen, en mag ik (redelijke, zeg 50eu) kosten rekenen voor het verwijderen hiervan?

Alvast bedankt voor de reacties. :like:
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Hilde »

Nee, dat mag niet.

Iedereen mag op deze plaatsen staan.
U kunt dit voorkomen door de plekken af te sluiten bijvoorbeeld door parkeerbeugels te laten plaatsen.

Overigens is deze vraag al meerdere malen gesteld op het forum.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
David
Infopolitie Gast

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door David »

Bedankt voor de snelle reactie. Zoals ik al zei zag ik bij de overige vragen dat er ook andere zaken van toepassing waren die bij mij niet zo zijn, en andersom, vandaar alsnog mijn vraag.

De eigenaar van het pand, waarvan ik het huur, wilt geen beugels laten plaatsen en er is niet echt ruimte voor een omheining, tenzij afzetlint ook telt? Mag ik wel actie ondernemen als mensen dan toch, ondanks het afzetlint, hier parkeren?

Ik vind het raar dat ik veel geld betaal voor parkeerplaatsen en iedereen er dus eigenlijk gewoon kan gaan staan. Dan zou het (in theorie, ga dat natuurlijk niet echt doen) dus eigenlijk slimmer zijn als ik de parkeerplaatsen opzeg en brutaal op de plaatsen van de buren parkeer, omdat die toch niks mogen doen?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Frans »

De eigenaar van het pand is eigenlijk de slimmerik in deze geweest. Hij verhuurt u parkeerplaatsen waar u een hoop geld voor betaald terwijl ze openbare weg zijn en hij weet dat ze op deze manier door iedereen mogen worden gebruikt én er geen extra kosten of maatregelen voor wil nemen om ze aan de openbaarheid te onttrekken, vooropgesteld dat hij dat überhaupt al MAG (van de gemeente) want dat is ook nog maar de vraag, zelfs ALS het zijn plaatsen (lees: grond) zijn.

U bent er een beetje "in gestonken" om het zo maar eens te zeggen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
David
Infopolitie Gast

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door David »

Hmm, dat is minder. Ik kan het maandag even navragen bij de gemeente/kadaster, maar ga er in principe vanuit dat de grond bij het pand hoort. Alle andere parkeerplaatsen in de buurt (bv naast de weg) zijn allemaal betaald parkeren.

Is er iets simpels dat ik kan doen om de parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken (bijv afzetlint)?

Twee van de plaatsen kunnen door de indeling van plekken ingebouwd worden door andere auto's die in de vakken eromheen kunnen staan. Stel dat dat gebeurd, kan ik dan ook nog problemen krijgen omdat ik (samen met 3 andere auto-eigenaren) de auto van een derde vast heb gezet?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Hilde »

U mag helaas helemaal geen actie ondernemen tegen andere parkeerders.
Dus ja.. huur opzeggen en er gratis gaan staan
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Afzetlint kan een (nood)oplossing zijn, maar of het in een grote stad voldoende is..

Ik zie een parkeerbeugel (of iets soortgelijks) echt als enige afdoende oplossing. Als u weet dat u nog enkele jaren in dat pand gaat verblijven, zou het mij zelfs de investering wel waard zijn. Bij het opzeggen van het volledige huurcontract kan altijd nog onderhandeld worden over de 2 parkeerremmers. Dan ziet de eigenaar ook wel de voordelen..

Een belletje naar de gemeente zou wel mijn eerste stap zijn..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Pim »

En wat doet u als de parkeerders het lint weghalen en parkeren?

Wederom: niks...

U mag geen andere voertuigen blokkeren/verhinderen weg te komen.

U zou wellicht een civiele procedure kunnen starten tegen de verhuurder voor het te huur aanbieden/verhuren van openbare weg in de zin van "geen eigen grond".

Alles natuurlijk afhankelijk van hoe specifiek het in een overeenkomst is vastgelegd en of het openbare weg is.

Let wel: eigen grond KAN OOK HEEL GOED voor openbaar verkeer open staan. Door ontbreken van hek of andere afscherming. Dan is het wel eigen grond maar met openbaar karakter. Dan mag de verhuurder het verhuren maar hoeft hij niet aan uw wens te voldoen om er een hek omheen te plaatsen.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door roadtrain »

zijlvaart67 schreef: 09 nov 2018, 18:18 Afzetlint kan een (nood)oplossing zijn, maar of het in een grote stad voldoende is..

Ik zie een parkeerbeugel (of iets soortgelijks) echt als enige afdoende oplossing. Als u weet dat u nog enkele jaren in dat pand gaat verblijven, zou het mij zelfs de investering wel waard zijn. Bij het opzeggen van het volledige huurcontract kan altijd nog onderhandeld worden over de 2 parkeerremmers. Dan ziet de eigenaar ook wel de voordelen..

Een belletje naar de gemeente zou wel mijn eerste stap zijn..
Als TS even googled heb je al een parkeerbeugel v.a. 30 euro. ik wist het wel :D . Er vanuit gaande dat het inderdaad eigen grond is.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Jan »

Een parkeerbeugel koop je al voor 3 tientjes , maar geeft weer gedoe als je iedere keer naar buiten moet voor klanten die willen parkeren.

En ervanuitgaande dat een parkeerbeugel plaatsen mag, zou je dan in plaats daarvan ook kunnen denken aan betaald parkeren in te voeren en dat duidelijk aan te geven (tegen desnoods hetzelfde tarief als elders om de gemeente niet tegen het hoofd te stoten?) Het lijkt me dan niet onredelijk en het zou dan al een stuk schelen qua parkeeroverlast . Klanten en personeel laat je gratis parkeren . Of heb je dan nog steeds geen poot om op te staan , omdat je zelf niet mag handhaven op eigen terrein, wat toch ook weer een beetje openbare weg is ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 296
Lid sinds: 24 aug 2016, 21:32
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Tommy »

https://www.telegraaf.nl/c/2680221/

Misschien kun je zoiets maken bij je bedrijf. Dan heb je je kosten er zo uit.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Pim »

Jan schreef: 09 nov 2018, 23:07 Een parkeerbeugel koop je al voor 3 tientjes , maar geeft weer gedoe als je iedere keer naar buiten moet voor klanten die willen parkeren.

En ervanuitgaande dat een parkeerbeugel plaatsen mag, zou je dan in plaats daarvan ook kunnen denken aan betaald parkeren in te voeren en dat duidelijk aan te geven (tegen desnoods hetzelfde tarief als elders om de gemeente niet tegen het hoofd te stoten?) Het lijkt me dan niet onredelijk en het zou dan al een stuk schelen qua parkeeroverlast . Klanten en personeel laat je gratis parkeren . Of heb je dan nog steeds geen poot om op te staan , omdat je zelf niet mag handhaven op eigen terrein, wat toch ook weer een beetje openbare weg is ?
Je mag geld vragen zoveel je wilt.
Maar feit blijft: Als het publiek toegankelijk is kun je niemand weigeren, niet afslepen, niet blokkeren. Althans niet zonder overeenkomst.

Dus een slagboom met intercom is het en is het enige wat werkt als je niet naar buiten wilt om een beugel te ontgrendelen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Frans »

Pim schreef: 09 nov 2018, 23:52Je mag geld vragen zoveel je wilt.
Betaald parkeren is een vorm van belasting heffen. Op of aan de openbare weg binnen een gemeente is dat niet eens een beetje aan regels gebonden. Daar komen parkeerverordeningen bij kijken, parkeertarieven, handhavingstarieven etc. etc.

Dus nee, je mag niet vragen wat je wil. Sterker nog, het is zelfs verboden om parkeerbelasting te heffen als particulier. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Jan »

De zaak, waarnaar Tommy verwees, staat op rechtspraak.nl . Misschien wel leuk leesvoer voor de geinteresseerden.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2018:7133
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanpakken foutparkeerders bedrijventerrein

Ongelezen bericht door Pim »

Frans schreef: 10 nov 2018, 01:31
Pim schreef: 09 nov 2018, 23:52Je mag geld vragen zoveel je wilt.
Betaald parkeren is een vorm van belasting heffen. Op of aan de openbare weg binnen een gemeente is dat niet eens een beetje aan regels gebonden. Daar komen parkeerverordeningen bij kijken, parkeertarieven, handhavingstarieven etc. etc.

Dus nee, je mag niet vragen wat je wil. Sterker nog, het is zelfs verboden om parkeerbelasting te heffen als particulier. ;-)
Ook als het mijn eigen grond is?
Lijkt mij dan eerder "verhuur" te zijn "belasting".
Er werd immers gesproken over: een beugel plaatsen én geld vragen. En een beugel plaats je niet of mag je niet plaatsen op de o openbare weg.
Gesloten