Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Simps
Infopolitie Gast

Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Simps »

Hoi allemaal,

Een vriendin van mij ligt momenteel in een scheidingsprocedure met haar man. Doordat ze beiden op het huurcontract staan en hij haar verliet voor een ander maar niet uit huis wil vertrekken, wonen ze momenteel nog samen.

Kan hij mij de toegang tot het huis verbieden, als zij mij (of andere vriendinnen die hem ondertussen niet kunnen luchten of zien) als gast uitnodigt en graag wil dat ik blijf?
Wat zijn hierin haar en zijn rechten?

Alvast dank voor de reacties!
:thanks:
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8385
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Er zijn al eerder topics aan de orde geweest met betrekking tot toestemming en weigering door verschillende rechthebbenden. Daarbij hebben we al eerder gezien dat de weigering prevaleert boven de toestemming. Hieronder even een quote uit een eerder topic. Het is al een wat ouder topic, maar ik denk dat rechtsgeleerden nog steeds dezelfde gedachten hierover hebben.
MarcH schreef: 15 jan 2008, 22:33
rai schreef:
MotoRon schreef:Woningen worden echter doorgaans in gezinsverband bewoond en men kan zich dan afvragen of alle bewoners gelijkelijk als rechthebbende dienen te worden beschouwd. Remmelink (Noyon-Langemeijer, 7e druk) is van mening - en dat komt ons redelijk voor - dat in zulk geval man en vrouw beiden als de hoofdbewoners en als de rechthebbenden moeten worden gezien.
Alleen de vraag in deze is, wat verstaat hij onder het bergip "man en vrouw" ???
Dit is namelijk een ruim begrip.
U vraagt, wij draaien ;) - een quote uit de Noyon-Langemeijer-Remmelink, aantekening 14 bij artikel 138 Sr:
Nu plegen woningen te worden bewoond in gezinsverband. Het lijkt mij toe dat de echtgenoten(*1), althans zij die daarmee maatschappelijk gelijk te stellen zijn, te dezen als rechthebbende zullen moeten worden aangemerkt. Bij onenigheid prevaleert de weigering. De overige gezinsleden zie ik niet als zelfstandige rechthebbenden.
*1 verwijst overigens naar andersdenkenden (Tak en Mevis).
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Simps
Infopolitie Gast

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Simps »

Poe, dat zal een gezellige boel worden/blijven daar thuis als ze elkanders visite gaan weigeren..

Anyway; erg bedankt voor de inhoudelijke en duidelijke reactie!
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Hilde »

Gewoon ergens anders op visite gaan... probleem opgelost..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Pim »

We kunnen slecht oordelen over andere situaties of op basis van een filmpje.

Wie staat er bijvoorbeeld op een huurcontract of betaalt de hypotheek etc.

Niet iedereen kan in een woning rechten doen gelden. Het feit dat je je in een woning bevindt wil niet zeggen dat je de rechten om iemand de deur te wijzen bezit. Zie hieronder wat voorbeelden:

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -een-mythe

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... staat-niet
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door roadtrain »

Pim schreef: 07 nov 2018, 12:58 We kunnen slecht oordelen over andere situaties of op basis van een filmpje.

Wie staat er bijvoorbeeld op een huurcontract of betaalt de hypotheek etc.

Niet iedereen kan in een woning rechten doen gelden. Het feit dat je je in een woning bevindt wil niet zeggen dat je de rechten om iemand de deur te wijzen bezit. Zie hieronder wat voorbeelden:

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -een-mythe

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... staat-niet
Niet op het filmpje reageren..... TS gaaft aan dat ze in scheiding zijn: Dus nog getrouwd. Dan hebben ze nog gelijke rechten?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8385
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Voordat het filmpje een eigen leven gaat leiden, bericht verwijderd
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Pim »

roadtrain schreef: 09 nov 2018, 23:19TS geeft aan dat ze in scheiding zijn: Dus nog getrouwd. Dan hebben ze nog gelijke rechten?
(Geen filmpje gezien)

En na een scheiding kan, als je goede begeleiding hebt gehad van een advocaat, er in een scheidingsconvenant zijn opgenomen hoe lang de vertrekkende partner nog in woning mag verblijven na dat de scheiding is uitgesproken.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Kan bewoner mij als gast uit huis zetten, als medebewoner het daar niet mee eens is?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ze zijn samen overeen gekomen dat ze er allebei nog wonen.
Daar gaat de vraag ook niet over.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten