Busbaan/geen busbaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
danny123
Infopolitie Gast

Busbaan/geen busbaan

Bericht door danny123 » 30 okt 2018, 17:21

Geachte mensen op dit forum,

In Amersfoort is een bepaalde verkeerssituatie die mij niet loslaat. Het gaat om deze plek: https://goo.gl/maps/Z2danh3pdoG2. De meest rechterbaan is een BUS-baan, maar er zit een klein 'inkepinkje' naar een zijweg van de ringweg, compleet inclusief zonde-niet-parkeren-bord en een voorrangsbord.

Mijn vraag: is het voor regulier personenverkeer toegestaan om via dit inkepinkje naar de zijweg te rijden? Of overtreed ik hiermee de regels, door via een busbaan te rijden?

Ik ben benieuwd naar uw mening.

Met vriendelijke groet,
Danny

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Re: Busbaan/geen busbaan

Bericht door Dusty » 30 okt 2018, 18:52

Afgaand wat ik vanaf hier via Streetview kan bekijken, zou ik zeggen dat je de busstrook mag oversteken en de doorsteek mag gebruiken, mits je een (eventuele) bus daarbij maar niet hindert of in gevaar brengt.
Zou anders ook niet weten voor wie het anders is aangelegd; een bus gaat waarschijnlijk niet passen....... 8)

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 30 okt 2018, 22:03

Als ik dan aan de andere zijde van de zijweg kijk staat er bord C1 wat betekend een gesloten verklaring in beide richtingen. Het bord mist wel aan de zijde waar je in rijdt. Mogelijk foutje van de weg beheerder of nutteloos stukje weg?

danny123
Infopolitie Gast

Bericht door danny123 » 04 nov 2018, 11:50

Ja, het is inderdaad wat onduidelijk. Ik ga het de volgende keren maar gewoon 'wagen' om hier te rijden. We zien vanzelf wat er gebeurt. Dank voor uw antwoorden!

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 17 nov 2018, 15:16

Als ik naar de pijlen op de weg kijk, dan staat daar alleen rechtdoorgaand verkeer toegestaan voor het verkeer op de busbaan en de er naast gelegen rijbaan.
En volgens mij hebben pijlen op de weg dezelfde status als verkeersborden, dus zou het dan niet mogen.
Mogelijk vergeten aan te passen na aanpassingen aan de weg?

Gesloten