Boete geluidsoverlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Qwerty
Infopolitie Gast

Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Qwerty »

TL;DR: boete ontvangen voor veroorzaken geluidsoverlast zonder enige vorm van waarschuwing. Mag dit en wat zijn de gevolgen van deze boete?


Kortgeleden heb ik een klein feestje gegeven thuis. Er waren slechts 5 personen aanwezig. Wel ging het tot laat door. We hadden muziek aan en de deuren open om het appartement wat door te laten luchten. Achteraf niet erg verstandig natuurlijk, want hierdoor hebben er omwonenden naar de politie gebeld vanwege geluidsoverlast. De agenten die vervolgens aan de deur kwamen zijn direct overgegaan tot het schrijven van een bekeuring a 140 euro en stonden ons zeer onvriendelijk te woord. Hiervoor ben ik nooit in aanraking geweest met politie. Ik heb nog nooit een waarschuwing gehad. Er hebben zelfs geen buren geklaagd bij mij persoonlijk.

Nu zit ik hier een beetje mee in mijn maag en heb ik twee vragen. Is het normaal dat de politie direct overgaat tot bekeuren zonder eerst een waarschuwing te geven? Ik vind het erg vervelend dat mensen blijkbaar overlast hebben gehad van ons, en ik kan dit achteraf ook wel enigszins begrijpen. Ik ben alleen geschrokken van de boete en ik weet ook niet hoe dit verder in zijn werk gaat. Dat is dan ook mijn tweede vraag: kan ik in de toekomst nog problemen krijgen door deze boete? Wordt deze geregistreerd en kan ik bv problemen krijgen met het aanvragen van een VOG? Of is de hele boete ‘uit de wereld’ wanneer ik deze betaal?

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Mir81 »

Ja, ze mogen jou zo die boete geven. Als het gaat om de gang van zaken: ik ken de afweging van de collega's niet en lees hier het verhaal van één kant.
Ik verwacht overigens niet dat je in de toekomst bij de eventuele aanvraag van een VOG veel problemen met een dergelijke boete zal krijgen.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door KaaDee »

Qwerty schreef: 14 okt 2018, 13:21 boete ontvangen voor veroorzaken geluidsoverlast zonder enige vorm van waarschuwing. Mag dit en wat zijn de gevolgen van deze boete?
Ja, dat mag. Het veroorzaken van geluidsoverlast is een strafbaar feit.
Waarom zou dit niet mogen? Als u door rood rijdt, krijgt u toch ook niet eerst "enige vorm van waarschuwing"?

Qwerty schreef: 14 okt 2018, 13:21Is het normaal dat de politie direct overgaat tot bekeuren zonder eerst een waarschuwing te geven? Ik vind het erg vervelend dat mensen blijkbaar overlast hebben gehad van ons, en ik kan dit achteraf ook wel enigszins begrijpen. Ik ben alleen geschrokken van de boete en ik weet ook niet hoe dit verder in zijn werk gaat.
Er zijn situaties waarin de collega's ter plaatse een waarschuwing geven of het met een goed gesprek proberen op te lossen. Maar er zijn ook genoeg redenen te bedenken waarom er nu direct is besloten hiervoor te bekeuren. En dat is prima, het strafbare feit is tenslotte al vastgesteld. Voor een goed gesprek met de betreffende verbalisant kunt u altijd contact opnemen via 0900-8844.

In de brief van het CJIB staat overigens beschreven wat de volgende stappen zijn.
Kijk voor meer informatie ook op onderstaande website:

http://www.cjib.nl
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Qwerty
Infopolitie Gast

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Qwerty »

Mir81 schreef: 14 okt 2018, 13:59 Ja, ze mogen jou zo die boete geven. Als het gaat om de gang van zaken: ik ken de afweging van de collega's niet en lees hier het verhaal van één kant.
Ik verwacht overigens niet dat je in de toekomst bij de eventuele aanvraag van een VOG veel problemen met een dergelijke boete zal krijgen.
Bedankt voor je reactie. De boete wordt dus wel geregistreerd? Of zal het volledig zijn afgedaan als ik de boete betaal?
KaaDee schreef: 14 okt 2018, 14:53
Qwerty schreef: 14 okt 2018, 13:21 boete ontvangen voor veroorzaken geluidsoverlast zonder enige vorm van waarschuwing. Mag dit en wat zijn de gevolgen van deze boete?
Ja, dat mag. Het veroorzaken van geluidsoverlast is een strafbaar feit.
Waarom zou dit niet mogen? Als u door rood rijdt, krijgt u toch ook niet eerst "enige vorm van waarschuwing"?

Qwerty schreef: 14 okt 2018, 13:21Is het normaal dat de politie direct overgaat tot bekeuren zonder eerst een waarschuwing te geven? Ik vind het erg vervelend dat mensen blijkbaar overlast hebben gehad van ons, en ik kan dit achteraf ook wel enigszins begrijpen. Ik ben alleen geschrokken van de boete en ik weet ook niet hoe dit verder in zijn werk gaat.
Er zijn situaties waarin de collega's ter plaatse een waarschuwing geven of het met een goed gesprek proberen op te lossen. Maar er zijn ook genoeg redenen te bedenken waarom er nu direct is besloten hiervoor te bekeuren. En dat is prima, het strafbare feit is tenslotte al vastgesteld. Voor een goed gesprek met de betreffende verbalisant kunt u altijd contact opnemen via 0900-8844.

In de brief van het CJIB staat overigens beschreven wat de volgende stappen zijn.
Kijk voor meer informatie ook op onderstaande website:

http://www.cjib.nl
Ik vroeg me af of een waarschuwing op zijn plaats was aangezien ik in mijn omgeving nog nooit van iemand gehoord heb dat ze direct een boete hebben gekregen voor geluidsoverlast. De vergelijking met het stoplicht gaat niet op vind ik. Bij een stoplicht is het veel beter meetbaar of het strafbare feit heeft plaatsgevonden dan bij geluidsoverlast. Waar ligt de grens om geluidsoverlast te bekeuren? Dat is veel lastiger om te bepalen dan door rood rijden. Daarom vind ik persoonlijk dat een waarschuwing -zodat je weet dat je niet goed bezig bent- op zijn plaats zou zijn. Maar blijkbaar is dat niet nodig.

Goede tip dat ik in gesprek kan met de verbalisant. Misschien dat hij nog wat vragen van mij kan beantwoorden. Ik heb de brief van het CJIB nog niet binnen overigens.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door taxikemperman »

De juiste antwoorden zijn hierboven al gegeven.
Wat natuurlijk ook zal meewegen is het tijdstip van constatering en de mate van overlast
Tijdstip weet ik niet, maar ik gok ver nat 22.00 uur
Verder schrijft u zelf dat de deuren openstonden en dit is natuurlijk extra overlast.
En uw buren hebben helemaal geen contact met u opgenomen voor ze de politie belden?

Persoonlijk moet ik in de weekenden ook vaak om 06.00 uur op of zelfs eerder en voor 23.00 uur zal je mij niet horen klagen.
Echter als ik dan nog niet kan slapen, dan ga ik toch echt even uitleggen dat ik de volgende dag weer vroeg op moet en er last van heb en als de overlastveroorzaker dan weigert te stoppen, dan bel ik de politie. Ik geef dan ook aan dat ik het gesprek ben aangegaan en dat men weigerde me te werken.
Ik ga er vanuit dat dit dan ook zwaarder mee telt dan wanneer u niet aangesproken bent, maar dat ligt ook aan de desbetreffende agent
Gebruikersavatar
Qwerty
Infopolitie Gast

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Qwerty »

Het was inderdaad laat; rond een uur of drie. Dat ik de nachtrust van anderen heb verstoord vind ik oprecht heel erg vervelend, laat ik daar duidelijk over zijn. Ik heb er alleen op het moment zelf niet bij stilgestaan.

Van de buren heb ik inderdaad niets vernomen. Ik kan je verzekeren dat 1 opmerking van een buurtbewoner precies hetzelfde effect zou hebben gehad als deze agenten. Ik was me er op dat moment simpelweg niet van bewust dat ik overlast aan het veroorzaken was. De laatste zin van je post is wel interessant. De strafmaat hangt blijkbaar af van de betreffende agent. Dat is best vreemd vind ik.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Niet zwaarder meetellen voor de hoogte.
De hoogte staat nl. vast per feit.

Wel meetellen in de afweging of er gewaarschuwd wordt of dat er gelijk een boete wordt gegeven.
f.masolijn
Lid
Lid
Berichten: 106
Lid sinds: 17 jun 2013, 20:37
Roepnaam: Frank
Contact:

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door f.masolijn »

Als iemand die wel eens geklaagd heeft, en ook wel eens politie heeft laten komen vanwege geluidsoverlast, maar ook bij meerdere woonbesturen en VvE -besturen betrokken geweest is, wil ik je het volgende mee geven.
Qwerty schreef: 14 okt 2018, 17:10Van de buren heb ik inderdaad niets vernomen. Ik kan je verzekeren dat 1 opmerking van een buurtbewoner precies hetzelfde effect zou hebben gehad als deze agenten.
Je geeft aan dat je van de buren niets vernomen hebt. Geen idee of je in een rijtjeshuis of een appartementencomplex woont, maar zeker bij het tweede kan het wel eens zijn dat de klagers je niet hebben kunnen vinden. Als je wilt dat klagers je kunnen bereiken voor ze de politie bellen moet je het ze makkelijk maken. Bij ons huidige appartementencomplex zitten praktisch alle bewoners in een Whatsapp groep en meldt iemand zich netjes. Het appartementencomplex ervoor hing men soms bij alle ingangen een stuk papier op met daarop naam, huisnummer, telefoonnummer en verwachte eindtijd.

Overigens is dat geen vrijbrief om maar door te gaan tot iemand klaagt. Feitelijk ben je dan al te ver te gegaan. Maar je maakt het wel eens stuk waarschijnlijker dat mensen je waarschuwen voor ze de politie bellen. Al was het maar omdat die vaak echt belangrijkere dingen te doen (mijn mening).
Qwerty schreef: 14 okt 2018, 17:10Ik was me er op dat moment simpelweg niet van bewust dat ik overlast aan het veroorzaken was.
Tja, dat klinkt alsof je er gewoon niet over nagedacht hebt, want als je er nu over nadenkt, dan kun je toch wel begrijpen dat mensen het als overlast ervaren. Toch? Het was kennelijk warm geweest overdag (je had je ramen open gelaten, want het was binnen warm). De meeste mensen slapen dan ook graag met ramen open, en hebben eerder overlast van geluid van buiten.

Tot slot kan (geen idee of dat hier waar is) het soort muziek en installatie er ook aan bijgedragen hebben dat men overlast ervaren heeft. Bass geluid (lage tonen) dragen heel ver en zijn erg moeilijk tegen te isoleren. Ramen dicht en oordoppen in, het helpt niet. Dus als je tot laat muziek wilt luisteren, zet je subwoofer uit.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Ook in deze reacties wordt ergens het tijdstip van 22.00 uur genoemd.

Besef je goed dat er geen geschreven regel bestaat dat je tot 22.00 uur overlast mag veroorzaken. Je mag namelijk NOOIT overlast veroorzaken. Alleen wordt het een soort van redelijk tijdstip gevonden. Maar tegenwoordig in een 24-uurs maatschappij gaat dat eigenlijk niet meer op. Ook voor mensen met kleine kinderen of zieken kan het heel vervelend zijn. Of mensen die in ploegendienst werken.

En net zo gemakzuchtig als de politie bellen alvorens bij de veroorzaker aan te bellen is het opplakken van een aankondiging in een trappenhuis of lift en ik vind het op het randje van laf en asociaal. Je vermijdt namelijk het ontvangen van een reactie en overleg. Je legt het probleem neer en daarna moeten de anderen maar met jou contact opnemen als het ze niet bevalt. Zelfs het in huis halen van drank en hapjes kost meer moeite en die moeite neem je wel.

Ik zou 's nachts om 3 uur bij geluidsoverlast ook niet meer mijn bed uit gaan om ergens aan te bellen... Dan bel ik ook de politie en dan is het jouw eigen risico hoe zij dat afhandelen.

Wil je dit goed doen dan zul je naar de gemeente moeten en een vergunning moeten aanvragen. De reden is dat overlast van alles kan zijn.
Dat kan geluid van een verjaardagsfeest zijn maar ook een plaatselijke super die aan het verbouwen is en het liefst 24/7 doorgaat om zo min mogelijk omzetverlies te hebben of nachtelijk werk aan een tram- of metro of treinspoor valt onder overlast veroorzaken.

Met een vergunningaanvraag vindt het overleg VOORAF plaats en niet aan de deur met een klager of met de politie.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Dusty »

Pim schreef: 14 okt 2018, 23:37 Ik zou 's nachts om 3 uur bij geluidsoverlast ook niet meer mijn bed uit gaan om ergens aan te bellen... Dan bel ik ook de politie en dan is het jouw eigen risico hoe zij dat afhandelen.
Dat was ook mijn gedachte, toen ik het tijdstip las waarop de geluidsoverlast had plaats gevonden.
Heb echt geen zin om op dat tijdstip nog te gaan uitzoeken wáár die geluidsoverlast vandaan komt; ga er vanuit dat de politie (waarschijnlijk....) door meerdere buurtbewoners is gebeld en dan laten de gevolgen zich makkelijk raden!!

Ook de combinatie van de open deuren/ramen en dat vanwege de warmte ook de omwonenden dit waarschijnlijk ook hadden, had je toch wel even moeten laten nadenken over de te verwachten overlast.
Had je dat weten te beperken tot een 'redelijk tijdstip', dan was er waarschijnlijk door niemand actie ondernomen..... 8)
Iets van: "wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten"........ :oops:
Gebruikersavatar
Qwerty
Infopolitie Gast

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Qwerty »

Zoals meerdere malen gezegd vind ik het erg vervelend dat mensen overlast hebben ervaren en begrijp ik dit achteraf ook. Fijn dat jullie zo eensgezind zijn en een moreel waardeoordeel klaar hebben, maar daar was ik niet naar op zoek. Ik had twee vragen -zie topicstart- waarop ik een antwoord zocht. Hierop heb ik min of meer antwoord dus dit topic kan dicht. Dank voor de enkele nuttige tips en suggesties. Hiermee ga ik aan de slag.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Pim »

Ik bespeur toch een lichte vorm van arrogantie in je reactie. Dat maakt dat ik van je oprechtheid van je excuses en begrip voor je buren ook minder overtuigd ben.

Als ik denk hoe je vervolgens in een groep na wellicht een paar biertjes dan zou hebben gereageerd begrijp ik weer waarom mensen ervoor kiezen om 's nachts om 3 uur de politie te sturen en niet zelf aanbellen.

Je vroeg hier om een reactie, op een forum, dan kun je dit verwachten. Als je geraakt wordt door een appel aan je moraal dan moet je je vooraf bedenken.

En die eensgezindheid zou je aan het denken moeten zetten. Het is niet dat de politiemedewerkers hier reageren om elkaar een veer in elkaars gat te steken.
Gesloten