Stopteken na overtreding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door Mir81 »

havil schreef: 07 okt 2018, 12:43
Mir81 schreef: 07 okt 2018, 11:57 Waar zou je 5:19 Awb voor gebruiken?
Voor de bevoegdheid om een auto te laten stoppen. Die staat daar specifiek in dacht ik, maar ik lees ook vaak dat dat dan alleen mag als je het voertuig, de lading of de bescheiden(?) wilt onderzoeken.
Wat hier gebeurt is selectief de wet lezen, zonder de context te bekijken. De bevoegdheid tot het laten stoppen van een voer- of vaartuig staat in lid 4. Er gaat alleen nog wat aan vooraf in dat artikel.
Gebruikersavatar
dvh
Infopolitie Gast

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door dvh »

Ik denk dat havi dit zich afvraagt omdat hij een denkfout maakt; bij wet-mulder overtredingen (simpele verkeersovertredingen zoals door rood, geflitst, etc) is het vaststellen van de identiteit bestuurder niet vereist.

Daarom is bekeuren op basis van kenteken de juiste praktijk, want het stoppen van de bestuurder is immers van geen enkele toegevoegde waarde anders dan een preek/persoonlijke ervaring van die bestuurder door de interactie met een agent. Als een agent jou aan de kant zet voor het afhandelen van een heterdaad Wet-mulder overtreding, maakt hij dus naar mijns inziens geen gebruik van een bestaande bevoegdheid in een verkeerswet.

Voor het legitiem iemand aan de kant zetten moeten er dus meer factoren spelen die aanleiding geven tot de stop op basis van andere wetsartikelen, zoals verdachte gedragingen of de indruk wekken dat de rijvaardigheid/geschiktheid te betwijfelen valt, of er moeten (verkeers)feiten gepleegd worden die zwaarder zijn dan Wet Mulder (zoals verkeersmisdrijven, gevaarzetting)

Nu kan het persoonlijk bekeuren door een agent van een overtreder wel dagelijkse praktijk zijn; als je gaat zoeken zoals havil deed, zul je zien dat de waarheid niet altijd nageleefd wordt. Ik kan me overigens best inleven in een agent die denkt dat persoonlijk contact een diepere indruk kan achterlaten (dat de bestuurder er echt van leert) en ook dat de agent, als er uberhaupt al iets van komt, makkelijk iets kan bedenken dat toch extra factoren creert en dus wordt dit in feite incorrecte juridisch gedrag van agenten niet aangepakt.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door SWAT »

Het Hof Leeuwarden heeft al meermalen bepaald dat bekeuren op kenteken in het kader van de wahv alleen mag als staandehouding van de bestuurder redelijkerwijze niet mogelijk is.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door Mir81 »

"Artikel 5 WAHV bepaalt dat indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, de administratieve sanctie wordt opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Deze bepaling moet aldus worden verstaan dat ingeval zich een reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het motorrijtuig, waarmee de geconstateerde gedraging is verricht, voordoet, die bepaling buiten toepassing dient te blijven en de sanctie aan die bestuurder dient te worden opgelegd."

Dit dus.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door Pim »

dvh schreef: 11 okt 2018, 14:39 Ik denk dat ....
Beter schrijf je je adviezen alleen als ze gebaseerd zijn op wet- of regelgeving of jurisprudentie.
En niet op persoonlijke (onderbuik) gevoelens.
Want dan zit je er al heel gauw naast.

Zoals nu.
Jim
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Stopteken na overtreding

Ongelezen bericht door Jim »

Gastgebruiker dvh maakt het best wel bont.
Zoveel schrijven en dan zoveel onzin verkondigen.
Gesloten