Wat hier gebeurt is selectief de wet lezen, zonder de context te bekijken. De bevoegdheid tot het laten stoppen van een voer- of vaartuig staat in lid 4. Er gaat alleen nog wat aan vooraf in dat artikel.havil schreef: ↑07 okt 2018, 12:43Voor de bevoegdheid om een auto te laten stoppen. Die staat daar specifiek in dacht ik, maar ik lees ook vaak dat dat dan alleen mag als je het voertuig, de lading of de bescheiden(?) wilt onderzoeken.
Stopteken na overtreding
Moderator: Moderatorteam
Re: Stopteken na overtreding
-
- Infopolitie Gast
Re: Stopteken na overtreding
Ik denk dat havi dit zich afvraagt omdat hij een denkfout maakt; bij wet-mulder overtredingen (simpele verkeersovertredingen zoals door rood, geflitst, etc) is het vaststellen van de identiteit bestuurder niet vereist.
Daarom is bekeuren op basis van kenteken de juiste praktijk, want het stoppen van de bestuurder is immers van geen enkele toegevoegde waarde anders dan een preek/persoonlijke ervaring van die bestuurder door de interactie met een agent. Als een agent jou aan de kant zet voor het afhandelen van een heterdaad Wet-mulder overtreding, maakt hij dus naar mijns inziens geen gebruik van een bestaande bevoegdheid in een verkeerswet.
Voor het legitiem iemand aan de kant zetten moeten er dus meer factoren spelen die aanleiding geven tot de stop op basis van andere wetsartikelen, zoals verdachte gedragingen of de indruk wekken dat de rijvaardigheid/geschiktheid te betwijfelen valt, of er moeten (verkeers)feiten gepleegd worden die zwaarder zijn dan Wet Mulder (zoals verkeersmisdrijven, gevaarzetting)
Nu kan het persoonlijk bekeuren door een agent van een overtreder wel dagelijkse praktijk zijn; als je gaat zoeken zoals havil deed, zul je zien dat de waarheid niet altijd nageleefd wordt. Ik kan me overigens best inleven in een agent die denkt dat persoonlijk contact een diepere indruk kan achterlaten (dat de bestuurder er echt van leert) en ook dat de agent, als er uberhaupt al iets van komt, makkelijk iets kan bedenken dat toch extra factoren creert en dus wordt dit in feite incorrecte juridisch gedrag van agenten niet aangepakt.
Daarom is bekeuren op basis van kenteken de juiste praktijk, want het stoppen van de bestuurder is immers van geen enkele toegevoegde waarde anders dan een preek/persoonlijke ervaring van die bestuurder door de interactie met een agent. Als een agent jou aan de kant zet voor het afhandelen van een heterdaad Wet-mulder overtreding, maakt hij dus naar mijns inziens geen gebruik van een bestaande bevoegdheid in een verkeerswet.
Voor het legitiem iemand aan de kant zetten moeten er dus meer factoren spelen die aanleiding geven tot de stop op basis van andere wetsartikelen, zoals verdachte gedragingen of de indruk wekken dat de rijvaardigheid/geschiktheid te betwijfelen valt, of er moeten (verkeers)feiten gepleegd worden die zwaarder zijn dan Wet Mulder (zoals verkeersmisdrijven, gevaarzetting)
Nu kan het persoonlijk bekeuren door een agent van een overtreder wel dagelijkse praktijk zijn; als je gaat zoeken zoals havil deed, zul je zien dat de waarheid niet altijd nageleefd wordt. Ik kan me overigens best inleven in een agent die denkt dat persoonlijk contact een diepere indruk kan achterlaten (dat de bestuurder er echt van leert) en ook dat de agent, als er uberhaupt al iets van komt, makkelijk iets kan bedenken dat toch extra factoren creert en dus wordt dit in feite incorrecte juridisch gedrag van agenten niet aangepakt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Berichten: 7423
- Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
- Locatie: Den Haag
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
- Contact:
Re: Stopteken na overtreding
Het Hof Leeuwarden heeft al meermalen bepaald dat bekeuren op kenteken in het kader van de wahv alleen mag als staandehouding van de bestuurder redelijkerwijze niet mogelijk is.
Stay safe out there.
Re: Stopteken na overtreding
"Artikel 5 WAHV bepaalt dat indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, de administratieve sanctie wordt opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Deze bepaling moet aldus worden verstaan dat ingeval zich een reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het motorrijtuig, waarmee de geconstateerde gedraging is verricht, voordoet, die bepaling buiten toepassing dient te blijven en de sanctie aan die bestuurder dient te worden opgelegd."
Dit dus.
Dit dus.
Re: Stopteken na overtreding
Beter schrijf je je adviezen alleen als ze gebaseerd zijn op wet- of regelgeving of jurisprudentie.dvh schreef: ↑11 okt 2018, 14:39 Ik denk dat ....
En niet op persoonlijke (onderbuik) gevoelens.
Want dan zit je er al heel gauw naast.
Zoals nu.
-
- Superlid
- Berichten: 671
- Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
- Roepnaam: Jim
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
- Contact:
Re: Stopteken na overtreding
Gastgebruiker dvh maakt het best wel bont.
Zoveel schrijven en dan zoveel onzin verkondigen.
Zoveel schrijven en dan zoveel onzin verkondigen.