Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

Waar moet je rijden met een EV, een electronic vehicle? Dit is een klein elektrisch voertuig, zoals Afbeelding

of



Mag je daarmee op het fietspad rijden of verplicht op de rijbaan of mag je er beide gebruik van maken?

Opmerking van moderator Frans

Link aangepast
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Skipperje »

De link toont mij geen EV. Maar ieder voertuig, aangedreven door een electromotor (uitzonderingen daar gelaten) moet gekeurd zijn. Dus dan weet je of het een bromfiets, gehandicaptenvoertuig, of wat voor voertuig dan ook is. Pas als je weet wat het is, kunnen we aangeven waar je moet rijden. Voorlopig zeg ik dat je hiermee niet op de weg mag komen, omdat ik denk dat er geen goedkeuring is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door SWAT »

Gezien de uitvoeringen, de geschetste haalbare snelheden zullen deze voertuigen als motorfiets of personenauto aangemerkt en (Europees) gekeurd moeten worden voordat zij op de openbare weg mogen rijden. Ze zullen dan op de rijbaan moeten rijden alsmede een kenteken en (tenminste) een WA verzekering moeten hebben.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Renault Twizzy is zo’n elektrisch voertuig in deze klasse die van de RDW een gewoon personenautokenteken krijgt. Plaats op de weg is dan ook als die van een personenauto.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Jetze
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid sinds: 27 nov 2015, 17:07
Roepnaam: Jetze
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Jetze »

SWAT schreef: 27 aug 2018, 23:12 Gezien de uitvoeringen, de geschetste haalbare snelheden zullen deze voertuigen als motorfiets of personenauto aangemerkt en (Europees) gekeurd moeten worden voordat zij op de openbare weg mogen rijden.
Het is een beetje een lastige discussie omdat het mij niet helemaal duidelijk is over welk voertuig we het nu precies hebben. Maar wat je op de foto en het plaatje van het Youtube filmpje ziet kan in ieder geval niet als motorfiets gekeurd worden, dat kan alleen met twee wielen die in één lijn staan met eventueel een zijspan. Als personenauto lijkt me ook sterk, ik denk niet dat deze kleine voertuigen aan de eisen kunnen voldoen. Lijkt me voor meer voor de hand liggen als ze als driewielig motorrijtuig gekeurd worden.
ThunderSTreak schreef: 28 aug 2018, 06:30 Renault Twizzy is zo’n elektrisch voertuig in deze klasse die van de RDW een gewoon personenautokenteken krijgt. Plaats op de weg is dan ook als die van een personenauto.
De Twizzy wordt voor zover ik weet op kenteken gezet als driewielig motorrijtuig (zie bijvoorbeeld 02ZDR8) of met een 45 km/h en vermogensbegrenzing als bromfiets (bijvoorbeeld DBG29X). In ieder geval niet als personenauto.
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dit tabblad openhouden in de browser en z.s.m. reageren. Heb geen e-mailnotificatie van nieuwe reacties ontvangen. Misschien verkeerd e-mailadres ingevuld.

Het gaat inderdaad om een voertuig met een kenteken, "precies" dezelfde als die op een normale personenauto zit. Top, dan weet ik nu dat ik ze als personenauto moet zien. Gisteren toevallig ook op het werk te horen gekregen dat ik het moet zien als personenauto. Dan begrijp ik dat nu dankzij deze bevestigingen.

Maar wat mij nog onduidelijk is, is of ik met deze auto dan op een provinciale weg mag komen (80 km weg). Aangezien de wagen maximaal 50 km per uur mag rijden! En vanwege de zware belading en daardoor instabiliteit, in de bochten / bij afslaan er een maximale een snelheid van 15 KM geadviseerd wordt.

Het lijkt me om die redenen een (extreem) gevaarlijke verkeerszetting om op de provinciale weg te rijden. Vanwege het verschil in snelheid. Maar is dit in de eerste plaats, uberhaupt toegestaan met een 50 km personenautootje?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Wordt nu toch wel nieuwsgierig.Je spreekt nu over het feit dat de max. snelheid beperkt is tot 50 km/h. Daardoor ontstaat bij mij het vermoeden dat het mogelijk geen personenauto of driewielig motorvoertuig met vier wielen is, maar mogelijk toch een brommobiel-achtige. Dan wordt het interessant om te weten wat voor een kentekenplaat er op zit: een geel bromfietsplaatje of een normale personenautokentekenplaat die bij opvraag bij de RDW eindigt op een driewielig motorvoertuig.

Maar als antwoord op je vraag; als het voertuig 50 km/h kan rijden is er geen bezwaar dat deze op een gewone provinciale weg rijdt. Terecht wijs je op het feit of dat wel zo wijs is qua snelheidsverschil, maar ook een brommobiel (max 45 km/h) mag op een provinciale 60/80 km weg gewoon op de rijbaan rijden. Hij mag echter niet op een autoweg of autosnelweg rijden omdat het voertuig daarvoor ten minste 60 km/h moet kunnen rijden en dat kan ie kennelijk niet.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

Voertuig heeft een normale personenautokentekenplaat inderdaad. Het is zo'n elektrisch wagentje alleen dan met een grotere achterzijde dan die in deze foto: electriccarsreport.com/2014/02/liberty-electric-cars-launches-e-care-program-france/ (er zit een grote bak op voor het vervoeren van goederen). Dus het lijkt op een vrachtwagen, maar dan superklein. Een mini-vrachtwagentje.

Top! Met het antwoord wat je geeft, is het helemaal duidelijk geworden; dank je wel!
Jetze
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid sinds: 27 nov 2015, 17:07
Roepnaam: Jetze
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Jetze »

Anoniem- schreef: 29 aug 2018, 14:39Het gaat inderdaad om een voertuig met een kenteken, "precies" dezelfde als die op een normale personenauto zit. Top, dan weet ik nu dat ik ze als personenauto moet zien.
Die conclusie klopt niet, zie ook mijn bericht hierboven. Zoals ThunderSTreak ook al aangeeft zul je het kenteken even moeten opvragen bij de RDW om te zien als welk voertuigtype hij geregistreerd staat. Dat er een kentekenplaat op zit die hetzelfde is als op een personenauto wil nog niet gelijk zeggen dat het voertuig als personenauto geregistreerd is.
Gisteren toevallig ook op het werk te horen gekregen dat ik het moet zien als personenauto.
Registratie van en de regels die van toepassing zijn op bepaalde voertuigen is ingewikkelde materie en ik zie veel misverstanden op internet, zelfs in posts van regulars op dit forum en op overheid.nl. Tenzij de persoon 'op het werk' echt inhoudelijke kennis heeft zou ik elke uitspraak in eerste instantie met een korreltje zout nemen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

@ Anoniem: probeer hier eens het kenteken in te vullen: https://ovi.rdw.nl/

In de rubriek algemeen onder J op die pagina zie je welk typevoertuig het is.

Afbeelding

Dit is een categorie N1 ofwel een vrachtwagen(tje) 100% elektrisch
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

Bij dezen: Voertuigcategorie Bedrijfsauto (N1)Carrosserietype Vrachtwagen (BA) Carrosseriecode Huifopbouw (06)Inrichting huifopbouwD.1Merk ****.2Type GWMBD.2Variant NMED.2Uitvoering 06P2D.3Handelsbenaming G4 ECO- MOBILITEITKTypegoedkeuringsnummer e4*KS07/46*0033*00Plaats chassisnummer Op rechts, rechter balk t.p.v. voorasAantal eigenaren privé / zakelijk 0 / 1
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

"Dat er een kentekenplaat op zit die hetzelfde is als op een personenauto wil nog niet gelijk zeggen dat het voertuig als personenauto geregistreerd is."
:thanks: Ik heb er geen kennis van. Goed dat je dit even verduidelijkt!
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

En zoek je even op Marktplaats , dan vind je van hetzelfde merk en type ook eentje die gekentekend is als brommobiel. Volgens de RDW een type L6e. Ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit. Lastig niet?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Anoniem-
Infopolitie Gast

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door Anoniem- »

Ik begrijp je even niet? Wat probeer precies je aan te geven?
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat is de positie op de weg voor een Electronic Vehicle?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dat een en hetzelfde type voertuig van de fabrikant Ecomobiliteit (voorheen Mega) afhankelijk van de begrenzing van de snelheid of met een autokenteken (categorie N1) of met een brommobielkenteken kan worden geleverd ( categorie L6e)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten