Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Rico
Infopolitie Gast

Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

Ongelezen bericht door Rico »

Hallo allemaal, ik heb een tijdje in dit forum zitten zoeken maar kan niet vinden wat ik hoopte.

Weet iemand hoe de registratie van een strafpunt verloopt? Wanneer gaat die in, en wanneer loopt die af? Gebeurt dit automatisch of zijn daar bijvoorbeeld wetten voor wanneer die word toegewezen en afgeschreven?

En hoe kom je erachter of je nog een strafpunt hebt, kun je dat ergens opzoeken of voor bellen?

Ik ben ervaren bestuurder dus ik bedoel een gewoon puntenrijbewijs wat iedereen heeft inzake rijden onder invloed dus geen beginnersrijbewijs voor beginnende bestuurders. Bedankt allemaal alvast ben benieuwd :like:
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

Ongelezen bericht door thijeleo »

wie registreert?
De registratie van de punten ligt bij het Openbaar ministerie. Het begint op het moment dat u een rijbewijs heeft. Wanneer het eindigt weet ik zo even niet, maar er wordt 5 jaar terug gekeken. Dan ga ik er van uit dat dat ook de registratieperiode zal zijn.
En hoe kom je erachter of je nog een strafpunt hebt, kun je dat ergens opzoeken of voor bellen?
Dit kunt u opvragen bij het parket in uw regio. Meer informatie over welk parket bij uw regio hoort en hoe u met dit parket in contact komt, vindt u op de pagina over Arrondissementsparketten.

https://www.om.nl/organisatie/landingspagina/
ik bedoel een gewoon puntenrijbewijs wat iedereen heeft inzake rijden onder invloed
Anders dan u doet vermoeden heeft het gros van de Nederlandse bestuurders geen punten op het rijbewijs. :lol:
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

Ongelezen bericht door Frans »

Scherp Leo, heel scherp... :)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

Ongelezen bericht door MarcH »

Het gaat hier kennelijk om de recidiveregeling voor rijden onder invloed. Om na te gaan of je een strafpunt hebt, kan je terecht bij het CVOM. Zie https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... en-eerder/

Op deze pagina staat ook informatie over waarvoor punten worden “uitgedeeld” en hoe dat in zijn werk gaat: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... veregeling
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
Rico
Infopolitie Gast

Re: Hoe verloopt de registratie van een strafpunt

Ongelezen bericht door Rico »

Oké bedankt voor de toelichting. Het had inderdaad betrekking op de recidiveregeling. Heb even gebeld en heb mijn eerste punt december 2013 gekregen. Echter dacht ik dat je bij een 2de punt je rijbewijs helemaal kwijt zou zijn. Maar dit 2de punt zal nu als nieuwe eerste punt gaan tellen. Beetje krom want zo zou je dus in principe 10 x een punt kunnen krijgen behalve dat je van de rechter een steeds hogere straf krijgt. Ingewikkeld en een beetje krom maar ik ben wel verder geholpen hartelijk dank! Handig forum en snel antwoord
Gesloten