Betalen met vals geld

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
WK22
Infopolitie Gast

Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door WK22 »

stel dat ik iets verkoop op marktplaats ofzo en de koper betaalt met nep geld. ik weet niet dat het nep is dus ik doe het in mn portemonnee en ga ik iets kopen in een winkel

als ik dan betaal, en de verkoper ziet dat het nep geld is, kan ik dan worden gearresteerd voor betalen met nepgeld? of word er dan rekening mee gehouden dat ik niet wist dat het nep was
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, u kunt dan inderdaad aangehouden worden. Het uitgeven van vals geld is verboden. Uit het onderzoek zal moeten blijken of u, toen u het geld uitgaf, wist dat het vals was.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Pim »

Standaard wordt het excuus gebruikt dat men het niet wist. En dat men dat geld ontvangen heeft.

Maar daarom gelooft de politie dat niet meer.
Er zal onderzoek naar gedaan worden.

Het geld in uw bezit kan in beslaggenomen worden en onderworpen worden aan onderzoek.

U kunt ook niet bewijzen dat juist dát geld wat u uitgaf het geld is dat u via marktplaats ontving. Laat staan dat u weet wat de personalia zijn van die persoon.

Marrktplaats biedt tegenwoordige redelijke goede methoden om contante geldoverdracht te vermijden. Doen dus.
ND23
Lid
Lid
Berichten: 126
Lid sinds: 30 jan 2018, 21:30
Roepnaam: Nelis
Geslacht:
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door ND23 »

Het is sowieso verstandig om, mocht je toch met cash betaald worden, dit meteen naar de bank te brengen, is het nep dan accepteert de geldautomaat het niet.
Ik heb een paar maanden geleden iets verkocht via MP, kwam best wel een apart figuur binnen, 350 euro in 50 euro biljetten.
Eerlijk gezegd vertrouwde ik het niet helemaal, want het was ook nog eens niet de persoon met wie ik in eerste instantie contact had, maar een 'vriend' daar van.
Dus meteen naar de bank gegaan en geld gestort, het was gelukkig echt.

Het lijkt mij dus een minimale moeite om een grote som geld eerst te laten controleren alvorens het te gebruiken om wat te betalen.

Er heeft een keer een Nederlander maanden lang vast gezeten omdat hij met vals geld in het buitenland betaalde:
https://nos.nl/artikel/2072258-nederlan ... -huis.html
Reactie's zijn op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Mir81 »

Geen contanten accepteren. Je kan tegenwoordig ook met iDEAL betalen. Werkt prima. Ook al controleer je het voor je het uitgeeft, je zit er nog wel steeds mee als het vals blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Frans »

WK22 schreef: 14 jul 2018, 16:45 of word er dan rekening mee gehouden dat ik niet wist dat het nep was
Onwetendheid is nooit een reden... toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Hilde »

Nope.. zou leuk worden als dat wel zo was...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
slvk
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 19 okt 2014, 07:33
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door slvk »

Ik begrijp het antwoord niet. Art 209 WvSr heeft het toch vrij duidelijk over ' opzettelijk' en ' of waarvan de valsheid of vervalsing hem, toen hij ze ontving, bekend was' . Onwetendheid van de vervalsing is dan (even los van hoe overtuigend dat is voor de politie/het OM) toch voldoende om niet strafbaar te zijn onder dat artikel?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Hilde »

Klopt, maar iedere vervalser zegt dat hij het niet weet.
TS heeft het over rekening houden tijdens de arrestatie.
Daar wordt geen rekening mee gehouden.

Strafbaar zijn is heel iets anders dan gearresteerd worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Frans »

[mention]slvk[/mention] , aanvullend op Hilde: uiteraard, in iedere zaak moet opzet bewezen worden. Sterker nog, dat is in sommige gevallen zelfs het verschil tussen het ene of het andere strafbare feit maar dat neemt niet weg dat de simpele reden: "ik wist het niet... dus ik ben niet strafbaar" echt te kort door de bocht is.

Onwetendheid is geen reden, voor de politie pleeg je namelijk wel het strafbare feit, en dan mag jij, "die verdachte" die het niet weet straks de rechter gaan overtuigen tegenover het OM die dan moet bewijzen dat iedere Nederlander toch echt wordt geacht het wel te weten...

Overigens, een strafbaar feit of gedraging plegen ZONDER dat iemans wist dat het strafbaar was, jij bent dus van mening dat we die niet moeten bestraffen?

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
slvk
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid sinds: 19 okt 2014, 07:33
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door slvk »

Nee, dat zijn twee heel verschillende dingen.

Niet weten dat je niet met vals geld mag betalen = pech gehad, had je moeten weten. Een ieder wordt geacht de wet te kennen. Is ook onvermijdelijk, een rechtsstaat kan anders niet goed functioneren.

Niet weten dat je vals geld in je hand hebt (binnen zekere grenzen natuurlijk, als het duidelijk vals is is het wat anders) = moeilijke zaak. Je bent in principe niet strafbaar volgens mij (is de wetstekst), maar soms lastig te geloven. Aan de andere kant, zolang er nog regelmatig mensen intuinen en ze bij supermarkten een speciaal kastje nodig denken te hebben om vals geld te herkennen, geeft wel aan dat blijkbaar vals geld zodanig moeilijk te herkennen is dat je dat niet 'natuurlijk direct merkt'.

Dat de politie er bij de arrestatie geen rekening mee houdt lijkt me logisch. Dat is een zaak voor het OM. Maar ook daar lijkt het me vrij relevant dat je als je echt te goeder trouw bent, je eigenlijk niet strafbaar bent.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door maestro »

Als je niet weet dat het vals geld betreft ben je niet strafbaar. Maar dat wil niet zeggen dat je aangehouden kunt worden en ingesloten voor verhoor. Je bent verdachte. De politie zal je niet op je blauwe ogen geloven en de zaak onderzoeken om er proberen achter te komen wat er nu precies gebeurd is en waar het vals geld vandaan komt en wat de rol is van de verdachte.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En wat is de eerste reactie van de burger die zelf opgelicht is?
Zo gauw mogelijk weer uitgeven en zeker niet naar een bank gaan, want anders ben je je geld kwijt..

Goed gedrag wordt niet beloond, zeg maar..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Hilde »

Alleen weet de burger niet dat het vals is..
Want als hij weet dat het vals is neemt hij het niet aan..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Betalen met vals geld

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

onderwerp heropend
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten