Geluidsproductie uitlaat snorfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Tei2305
Infopolitie Gast

Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Tei2305 »

Beste,

De uitlaat van mijn scooter is een maandje geleden kapotgegegaan door roest. Ik heb daarom besloten om een nieuwe uitlaat te kopen die gemaakt is van roestvrij staal. Ik vond onderstaande uitlaat er nog mooi uitzien ook, dus deze heb ik op de snorfiets laten zetten. Op de webshop staat dat de uitlaat goedgekeurd is voor op de openbare weg. Nu ik een tijdje met de uitlaat aan het rijden ben, merk ik dat het geluid vele malen harder is als het geluid van de standaard uitlaat. Zou het kunnen dat ik daarvoor een bekeuring krijg? De uitlaat is nog zoals goedgekeurd, er is niks aan gedaan dus alle dempers zitten er nog in. Als ik hiervoor een bekeuring kan krijgen, is er dan ook ergens een tabel te vinden met de hoogte van het proces verbaal? En kan er hiervoor ook een WOK-status op de snorfiets worden gezet?

Tei2308
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Frans »

Wie heeft je uitlaat goedgekeurd?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Mitch »

Kun je een link plaatsen naar het artikel van de webshop?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je moet even kijken bij de RDW, hoeveel decibel je bromfiets maximaal mag produceren. Kom je daarboven, dan ben je strafbaar, of het nu een standaard uitlaat, een goedgekeurde RVS of een zelfgemaakte is.

Wetstekst

artikel 5.6.11 Regeling voertuigen. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 36, 37 en 38, van toepassing.
En ja, daarvoor kun je een boete krijgen en ook komt je kenteken op WOK te staan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Tei2305
Infopolitie Gast

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Tei2305 »

Link was ik er vergeten bij te zetten!
https://www.m2trading.com/nl/webshop/mo ... 6gQAvD_BwE
Ik zal even op de site van de rdw kijken.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Frans »

Piet heeft eigenlijk alle antwoorden al gegeven.

Dit soort websites zijn er helemaal.voor gemaakt om je natuurlijk de wet te laten overtreden.
Om deze type goedkeuring te verkrijgen heeft Turbokit een noice killer in de uitlaat geplaatst.
Wanneer u deze geluidsdemper eruit haalt, wordt het geluid heel hard en zwaar, precies waar de uitlaat voor gemaakt is!
Zelfs al hebben zij de moeite genomen om een 'typegoedkeuring te krijgen' (blablabla) dan breken ze dat in de volgende zin af door aan te geven dat je die geluidsdemper eruit kunt halen en dat het geluid dan... etc.

De website interesseert het niet of ze goede goedgekeurde uitlaten aan je verkopen, het gaat ze om geld binnenharken, in dit geval maken ze je lekker met het verhaaltje dat je zo'n db-killer er gemakkelijk uit kunt halen. Dat dit illegaal is en tegen de wet, dat je er stevige boetes en een WOK-status voor kunt krijgen interesseert ze geen bal.

Fijne winkel waar je dan je zuurverdiende centjes heen brengt....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geluidsproductie uitlaat snorfiets

Ongelezen bericht door Pim »

Zodra je iets anders monteert of laat monteren dan de standaard onderdelen ben je ZELF verantwoordelijk cq aansprakelijk.

Wordt je dus bekeurd of aangesproken of aansprakelijk gesteld bij een ongeluk dan kun je niet gaan wijzen naar een winkel of fabrikant.

Jij zult eerst moeten "incasseren" en pas daarna kun je (op eigen kosten en risico) de winkel of leverancier aansprakelijk stellen.

Maar bij een boete de politie of justitie doorverwijzen naar de winkel of leverancier gaat niet werken. Ook al staat daar letterlijk dat het legaal zou zijn. Als het niet klopt is het je eigen verantwoording. Je had ook kunnen kiezen voor het originele onderdeel bijvoorbeeld.

Zoals Frans al zei: zulke leveranciers weten hoe ze (met name hun jonge) klanten over de streep moeten trekken met lokkertjes. En als het fout gaat hebben jonge klanten geen geld voor, en geen weet van, een juridische procedure.
Gesloten