Feitcode R398 dubbelparkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vincent1975
Infopolitie Gast

Feitcode R398 dubbelparkeren

Ongelezen bericht door Vincent1975 »

Ik heb op de parkeer plaats aan de koedood te Barendrecht een verkeersboete gekregen voor Dubbelparkeren terwijl ik in een parkeervak stond (maar door dat er iemand erg breeduit geparkeerd stond toen wij aankwamen en er geen andere plaatsen meer beschikbaar waren op dat moment) heb ik mijn auto met 2 wielen in het extra brede invalide parkeer vak gezet en dan wel te verstaan net over de witte lijn van het invalide vak....
Dit invalide vak is het laatste vak en hiernaast is nog een zee van ruimte.
Dus uit mijn oogpunt hinder ik hier niemand mee.
Als namelijk een auto in dit invalide vak parkeert aan de linkerlijn, heeft deze nog ruimte zat ook in en uit de auto te komen.
Maar iemand van staatsbosbeheer vind dit een bekeuring waard, kan ik hier tegen in beroep gaan?

Groet,

Vincent
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Feitcode R398 dubbelparkeren

Ongelezen bericht door Hilde »

Dubbel parkeren houdt in dat een voertuig parallel aan een parkeervak wordt geplaatst, zodat de toegang tot of het vertrek uit dat parkeervak wordt geblokkeerd.

Dat is hier niet het geval.
Feitcode 397e had gebruikt moeten worden, want u stond niet op de aangegeven wijze (binnen de lijnmarkeringen) geparkeerd.
R397e: ‘als bestuurder een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid op een andere dan de aangegeven wijze’.

Beide bekeuringen zijn 90 euro.
Als u in beroep gaat zal de feitcode gewijzigd worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Feitcode R398 dubbelparkeren

Ongelezen bericht door KaaDee »

Ja, wacht de brief van het CJIB even af. Daarin staat alles wat je moet weten om in beroep en bezwaar te gaan.

Overigens, zonder te oordelen, is uw argument "ik hinder er niemand mee" vrij subjectief. Wanneer ik 's avonds met 160 p/u naar huis rij, hinder ik daar ook niemand mee. Maar het is nog steeds niet toegestaan... :)
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Feitcode R398 dubbelparkeren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Waarom zijn invalidenplekken vaak wat breder? Omdat een gehandicapte soms vanuit een rolstoel de auto moet in en uit "jumpen".
Er moet dus ruimte zijn om de deur maximaal open te doen en de rolstoel zo dicht mogelijk bij de auto te plaatsen.
Als u dus over de witte streep staat, kunt u dus wel degelijk een gehandicapte hinderen met in- en uitstappen.
Zie bijvoorbeeld https://www.weersink.nl/draaihefstoel
Unfo
Toplid
Toplid
Berichten: 497
Lid sinds: 10 aug 2007, 13:32
Locatie: Eenheid Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact:

Re: Feitcode R398 dubbelparkeren

Ongelezen bericht door Unfo »

Hilde schreef: 03 mar 2018, 16:50 Dubbel parkeren houdt in dat een voertuig parallel aan een parkeervak wordt geplaatst, zodat de toegang tot of het vertrek uit dat parkeervak wordt geblokkeerd.

Dat is hier niet het geval.
Feitcode 397e had gebruikt moeten worden, want u stond niet op de aangegeven wijze (binnen de lijnmarkeringen) geparkeerd.
R397e: ‘als bestuurder een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid op een andere dan de aangegeven wijze’.

Beide bekeuringen zijn 90 euro.
Als u in beroep gaat zal de feitcode gewijzigd worden.
Eens m.b.t. het dubbel parkeren, maar oneens m.b.t. R397e tenzij er aan het begin van het parkeerterrein een bord met een eventueel onderbord aanwezig was.

Wetstekst

Art 24 RVV

1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven; (Feitcode R397e)
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
2 Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3 De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.
4 Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Gesloten