Boete K026A wegens rijden met een duits exportkenteken (rode balk)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Boete K026A wegens rijden met een duits exportkenteken (rode balk)

Ongelezen bericht door Pim »

Heb even gezocht en gevonden...

Blik op de weg special

:D
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ben 't grotendeels met Pim eens (beiden zijn in Nederland toegestaan), maar onze eigen vraagbaak (kompol oid) vindt nog een nuanceverschil (eis aangaande de tenaamstelling):

Tijdelijk kenteken controleren (geel)
Het tijdelijke kenteken (Kurzzeitkennzeichen) is een in Duitsland, tijdelijk verstrekt, kenteken voor een proefrit of rit naar keuringsstation. Te vergelijken met een Nederlands eendagskenteken.
De tenaamstelling moet op een Duitse natuurlijke- of rechtspersoon zijn. De bestuurder mag dus elke nationaliteit hebben (als de tenaamgestelde maar Duits is).

Exportkenteken controleren (rood)
Het rode exportkenteken is een Europees toegestaan kenteken.
Zowel Nederlanderlandse ingezetenen als in het buitenland ingeschreven personen mogen in een voertuig rijden met een rood exportkenteken.

Overtreding is K026
Oftewel; ik ben van mening dat beiden geldig (kunnen) zijn in Nederland met dien verstande dat de gele versie (kurzzeitkenteken) alleen hier rond mag rijden als de tenaamstelling Duits is en zo handhaaf ik 't ook.
Het Duitse exportkenteken (rood) is gewoon voor iedereen en altijd geldig zolang men de einddatum maar in de gaten houdt.

Nu kunnen we nog gaan discussiëren over het rijden naar de kroeg ipv het keuringsstation, maar dat lijkt me hier nu even te ver te gaan. Als het überhaupt al interessant is..

De discussie aangaande de belasting vindt ik minder interessant omdat dit soort 'bijzondere kentekens' al dat soort dingen afgekocht zouden hebben bij de aanschaf.. Als de Nederlandse methodiek zo werkt (onderweg naar Ghana), dan zal 't ook andersom ook wel zo zijn. Of dan doe je maar net of dat andersom ook zo is..

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb het filmpie nog niet gekeken... (lange "nachtdienst", omgevallen)

Maar samengevat: zolang de kentekenhouder Duits is (en niet de bestuurder!) bij een kurzkenzeichen (geel vlak, 5 dagen max) dan dan maakt het niets uit wie erin rijdt. En nee, discussies over proefritjes naar de kerk of de kroeg gaan we niet houden.

Voor de rest waren we al bij met het rode vlaks kenteken (14 - of 30 dagen)?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Pim schreef: 28 okt 2017, 23:43 Heb even gezocht en gevonden...

Blik op de weg special

:D
Thnks Pim, check m zometeen even...!

Edit: heb nog even gezocht naar een "wordt vervolgd" maar die is er kennelijk niet. Het is me intussen wel duidelijk dat het niet vreemd is dat het ook mij onduidelijk was... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De termijn van 14 dagen was ooit verzonnen door het Nederlandse OM. Men vond dat dat voldoende was om een ander kenteken te regelen..

Dat is (noodgedwongen) vervallen; het is een Europees erkende vorm van kentekening en is dus net zolang geldig als de einddatum op de plaat. Meestal 3 maanden..

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Pim schreef: 28 okt 2017, 18:14 Dus als ik strandt met mijn Nederlands gekentekende voertuig in Duitsland mag ik daar geen (Duitse) auto huren en naar Nederland rijden.

Denk het wel.
Natuurlijk mag dat. Je moet alleen vooraf vrijstelling aangevraagd hebben bij de belastingdienst (dat kan gemakkelijk on-line) en dan mag het één keer per jaar voor de duur van 2 weken. Geen vrijstelling is melding naar de belastingdienst. Eerste keer is een schriftelijke waarschuwing en vanaf de tweede keer gaat de teller lopen. En die loopt vrij snel op kan ik je zeggen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Met betrekking tot het kurzzeitkennzeichen nog even een nuance aanbrengen:
Dit kenteken mag in Nederland alleen gebruikt worden als de auto uit Duitsland komt en de kentekenhouder in Duitsland woont. Ik kom het hier vaker tegen dat een auto in Nederland gekocht wordt en geleverd wordt met kurzzeitkennzeichen. Die platen zijn lekker goedkoop. Vaak betreft het auto's die naar het oostblok gaan. De platen worden dan inbeslaggenomen en de bestuurder wordt bekeurd (400 eypo). Hij mag vervolgens zelf vervoer gaan regelen middels een aanhanger of een auto-ambulance.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Dank allen voor de aanvullingen, ik heb veel bijgeleerd, dan zijn we er qua verkeerswetgeving dus uit, belastingtechnisch is een heel ander verhaal en daar kan (de baas van) TS alsnog een duw mee krijgen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door Vent »

Botje schreef: 29 okt 2017, 10:33 Dit kenteken mag in Nederland alleen gebruikt worden als de auto uit Duitsland komt en de kentekenhouder in Duitsland woont. Ik kom het hier vaker tegen dat een auto in Nederland gekocht wordt en geleverd wordt met kurzzeitkennzeichen. Die platen zijn lekker goedkoop. Vaak betreft het auto's die naar het oostblok gaan. De platen worden dan inbeslaggenomen en de bestuurder wordt bekeurd (400 eypo). Hij mag vervolgens zelf vervoer gaan regelen middels een aanhanger of een auto-ambulance.
Vraagje als leek. Maar je kunt als niet Duitser aan die platen komen ?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Vent schreef: 29 okt 2017, 18:56 Vraagje als leek. Maar je kunt als niet Duitser aan die platen komen ?

Er zijn kennelijk Nederlandse bedrijven die ze afgeven en de diverse overheden spreken elkaar nogal tegen over exact dezelfde wetgeving. (Zie filmpje)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door Vent »

ik ga zo kijken. Overigens, voor velen is dit onbekende materie. Ben zelf ook na pech met een franse huurauto Nederland ingehobbeld. ANWB heeft me niet gewaarschuwd, verhuurbedrijf ook niet. Gelukkig is het goed gegaan.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Voor degenen die hem inline willen bekijken (met dank aan Pim voor de link)

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Dat is tevens het grootste manco: online bestellen zonder dat de opgegeven gegevens gecontroleerd/geverifieerd zijn/worden.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Voor wat betreft het gastendeel, lijkt me dit voldoende besproken. Als iemand er nog een boompje over op wil zetten kan dat in een ander deel van het forum.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten